/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Plejefamilie
Fra : notatoy
Vist : 2618 gange
100 point
Dato : 08-02-07 15:25

Hvordan bliver man plejefamilie for et barn. Ved godt man ansættes gennem kommunen og alt det der, men findes der regler for hvordan og hvorledes? Fx. med hensyn til boligforhold, partnerstatus, job osv.?

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 08-02-07 15:27
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-02-07 15:30

Ja som du selv skriver er det en ansættelse igennem kommunen, før kunne man også blive plejefamilie via amtet, men efter de omlægninger ved jeg ikke om det stadig kan være sådan.

Når du søger jobbet, bliver du udspurgt om ALT, jeg tror ikke du kan blive plejefamilie hvis du er enlig. Mange par der bliver plejefamilie, vælger den ene part at blive hjemmegående, for at kunne tage varer på børnene/barnet, der bliver en del renderi hos kommunen, evt. også hvis barnet har særlige behov, f.eks ørelæge, talepædagog mm.

Du spørger bare, hvis du har flere spørgsmå, så skal jeg se om jeg kan hjælpe, nogle af vores venner er plejefamilie for et søskendepar

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-02-07 15:49

Det kommer meget an på, men reglen plejer at være, at der at kræves plejeforældrene er gift, og i de fleste tilfælde at der er en af parret der er hjemmegående.

Boligen skal selvfølgelig være i orden med bl.a. plads nok (eget værelse til barnet), og selvfølgelig holde normal standard for beboelser m.h.t. indretning.

Alt efter hvilket barn der er tale om (problembarn evt.) ser man helst en eller anden relevant uddannelse.

Og selvfølgelig skal man være forberedt på et tæt samarbejde med de involverede myndigheder.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-02-07 16:01

Tæt samarbejde med div. myndigheder OG forældrene, det er vist der de fleste af problemerne kan ligge.

Grundlønnen er fastlagt, derudover kan du forhandle dig til en størrer løn, hvis der f.eks er behov for talepædagog, så du skal også være god til at "snakke for dig"

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-02-07 14:44

Forøvrigt er der rigtig mange plejefamilier, der starter med at være aflastningsfamilie, dvs man har barnet i pleje i week-enderne, og kan på den måde komme igang som plejefamilie.

Da der altid er et stort behov for aflastningsfamilier/plejefamilier, vil jeg da håbe for dig/jer at du kan komme i betragtning til et evt. job

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-02-07 00:14

Det er nu ikke kun gennem komunen der kan skabes kontakt der findes også Pleje foreninger man kan kontakte Lønnen udregnes i vederlag samt kost logi Det kræver kampånd mod kommunal (uduelighed incompentance samt sparegriskhed ) og som det er nævnt div uoverensstemmelser med biologiske forældre som har nogle bånd som man som plejefamilie ikke ka gøre noget ved hvorend det kan være meget fustrerende for plejere og omkostningsrigt for egen familie Man skal ikke være gift men have boet sammen i en årerække og ellers være stabile kærlige ærlige og ikke pakke alt ind da man jo ikke kan lave om på virkeligheden
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-02-07 00:20

Ups. et kan for meget
Ps. Den ene af plejeforældrene skal helst være pædagog lærer eller lign. relevant