/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Billedet er for stort tilramme
Fra : johnschroederhansen
Vist : 502 gange
100 point
Dato : 08-02-07 11:40

Hej
jeg har lige lavet en hjemmeside og vil lægge et billed ind i en ramme.
problemet er at der kommer kun et lille udsnit af billedet i rammen, som jeg jo så kan rulle rundt på, for så at kunne se et andet udsnit.
jeg har prøvet at forminske billedet, men så bliver det meget grovkornet.
jeg bruger frontpage, picasa og Microsoft picture it photo 7.0
hvad kan jeg gøre ?
vh. John

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 08-02-07 12:19

Du skal selvfølge gøre billedet mindre. det bliver ikke grovkornet når man gør et billed mindre, det kan blive grovkornet når man gør det større.
Brug et eller andet billedbehandlingsprogran og lav billedet i de mål du ønsker, vupti så passer det til rammen.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-02-07 12:54

Før du ændrer billedet kan du i FrontPage højreklikke på billedet og vælge Egenskaber for billede - i den boks der kommer frem kan du justere størrelsen, men sørg for at der er markeret i Bevar højde, bredde forhold.
Når du har fundet den størrelse der passer til din webside kan du jo skalere billedstørrelsen med et fotoprogram.
Jeg bruger Photofiltre www.photofiltre.com til at redigere billeder.

Kommentar
Fra : johnschroederhansen

Dato : 08-02-07 16:07

Tak for svaret hawaii7
jeg er mægtig glad for at læse, at jeg skal lave billedet mindre, med et eller andet billedbehandlingsprogram, og vupti så passer det. Det havde jeg nok på fornemmelsen.
Så jeg er ikke blevet klogere.

John

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-02-07 16:16

Jeg er da ked af at du ikke forstår hvad vi begge skriver til dig.
Hvis du formindsker billedet vil det ikk eblive mere kornet forudsat, at du gør det rigtigt - der har hawaii7 ret.

Jeg kender ikke dine fotoprogrammer, men en skalering kan laves i de fleste uden at billedet bliver kornet.

Jeg har arbejdet med FrontPage i flere år og mener at du kommer til at forklare dit problem lidt bedre hvis du vil have hjælp.

Kommentar
Fra : johnschroederhansen

Dato : 08-02-07 20:11

Hej BjarneD
Okay, jeg har glemt at skrive at jeg er helt ny i det her hjemmeside og såen.
jeg kan godt se at grovkornet er et forkert ord at bruge i denne her sammehæng.

jeg går ind i egenskaber for billede, og faneblade "udseende" og mindsker pixel til det har nogelunde størrelsen, når jeg har gjort det ser billedet meget kantet, hakket og mærkeligt ud. hvad gør jeg forkert.
Vh. John

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-02-07 20:19

Det er ikke det du skal gøre da du skal tilstræbe at billedet vises med 72 pixels pr. tomme, der passer fint til Internet.
Det er ikke udseende, men størrelse du skal ændre.
Spørg bare videre! Det er OK at være nybegynder.

Kommentar
Fra : johnschroederhansen

Dato : 08-02-07 20:37

jeg er ikke klar over hvordan jeg ændre tiol 72 pixel pr. tomme

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 08-02-07 20:49

Det du ændrede på billedet før var pixels, hvilket betyder prikker pr. tomme og gør du det tal for lavt bliver billedet kantet (pixeleret) så det skal du undgå. De 72 er bare et ideelt tal hvor der er balance mellem den kvalitet der kan udnyttes og så indlæsningshastigheden.

Altså i første omgang skal du starte med dit oprindelige billede, som du skal skalere - formindske den fysiske størrelse så billedet for eksempel er 500x375 pixels, men ikke pixels pr tomme (eller cm.).
Det er højde/bredde du skal ændre og altså ikke tætheden i billedvisningen.

Her er lidt om billedændring http://www.villysonnichsen.dk/billedst%F8rrelse.html

I det hele tage tkan du have glæde af at studere webstedet hvor du også kan finde programmet PhotoFiltre der er gratis og let at anvende: http://www.villysonnichsen.dk/menu.html

Her er mere læsestof: http://www.a-begynder.dk/frontpage/index.htm
http://www.ritaolesen.dk/hjemmesider_med_frontpage_oversigt.htm

Kommentar
Fra : johnschroederhansen

Dato : 08-02-07 21:07

tak for læsestoffet, det vil jeg gå igang med.
med venlig hilsen John

Godkendelse af svar
Fra : johnschroederhansen

Dato : 11-02-07 13:38

Tak for svaret BjarneD. Så lykkes det, der var flere ting der var gået galt, der var bla. nogle filer der var gået kuk i. jeg skiftede skrivebord og geninst. programmerne så lykkedes det. puha!
med venlig hilsen John

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-02-07 13:43

Det var godt du kom videre.