/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Service eller ?
Fra : jgpi
Vist : 608 gange
70 point
Dato : 08-02-07 10:50

Hvis man køber en service f.eks. et udskrift og firmaet ikke kan maile den fordi ens mailboks er fyldt. Må firmaet så tage ny fuld betaling for at sende den igen ???
Er den ydelse man har købt første gang så bare tabt ??

J.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-02-07 10:52

Det var et lidt "vag" spørgsmål.....

Det kommer jo helt an på HVAD det er for noget man betaler for....

Men hvem har "overfyldte" mailbokse i dag..

Kommentar
Fra : jgpi

Dato : 08-02-07 10:54

Ja det må du nok sige..

Jeg købte et udskrift på nettet af nogle fonde, og når min mailbox er på 45 mails så skriver tdc at den er overfyldt, crap men det må jeg finde ud af hvorfor... Anyway udbyderen af de her fonde forlanger nu 450 kr igen for at sende den samme mail eller også skal jeg betale 150 kr for at få dem sendt på papir.

Så kan enhver vist blive rig.

J.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-02-07 11:01

Så ville jeg da helt klart få dem på "papir"

450 kr for en mail ????????

Mon ikke du skulle finde et andet firma at handle med

Hvis de har fået mailen retur pga. overfyldt mailbox - ved de det jo.....

Så uanset hvad har du ikke modtaget noget og skal derfor heller ikke betale.....

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 08-02-07 11:11

ren juridisk er det jo ikke firmaets skyld at du ikke har orden i din mailbox.

Posten ville gøre det samme hvis han ikke kunne komme af med posten i postkassen, fordi den var fyldt op.
Så ville han ligge en sedel at du kunne hendte din post på nærmeste posthus.
Hvis du ikke ville det, så måtte du alså betale engang mere for og få posten sendt ud igen.

Prisen du skal betale, kan diskuteres, men det er dit ansvar og være klar til og modtage dine filer.

Kommentar
Fra : jgpi

Dato : 08-02-07 11:22

Det er jeg klar over, men min vare er jo ikke tabt fordi der skal sendes ud igen. Tværtimod kan man betale sig fra at få den sendt en gang til.
Dog ikke varens fulde værdi.

Jeg mener ikke man kan tage betaling for en vare og hvis der er problemer med at levere den så annullere ordren men beholde pengene.
Så skal jeg dælme til at tjene fedt her i firmaet.

Skal nok sørge forat der fremover ikke liggermere end de 45 mails der åbenbart kan i TDC webmail

J.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-02-07 11:36

Hvis der er tale om et dansk firma burde du kunne bruge gebyrreglerne imod dem, da varen formodentlig er betalt, og gebyrer skal stå i forhold til de faktiske omkostninger.
Det kan ikke være specielt dyrt eller svært at sende mailen igen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-02-07 11:37

Hvis det er noget du "køber", har du jo skrevet under på et eller andet eller accepteret nogle betingelser....

Hvis der deri står at forgæves levering udløser omtalte "gebyr/forsendelse" er der ikke noget at gøre....

Så kender du jo betingelserne på forhånd og har accepteret dem.....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-02-07 11:38

Jeg tænker på om de ville kræve det samme hvis mailserveren var nede lige da de sendte og mailen derfor bouncede eller at et af de emsige spamshields var i stykker og den derfor bouncede.

Det lyder meget langt ude, men er det et udenlandsk firma har du ikke meget at stille op og må vælge den billigste måde at få dækket dig ind.

Kommentar
Fra : jgpi

Dato : 08-02-07 11:42

Det er sørme et dansk, deres undskyldning er at de ikke kan genudskrive listen uden at det kommer til at koste en ny søgning, altså de 450 kr.

De tager 50 kr i forsendelse på noget som koster 8,25.

Det der irriterer mig mest er at de nok får mange til at sende samme beløb igen og har listen liggende på en fil e.l.

De 450 kr kan jeg leve uden, men jeg syntes det er frækt.

J.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-02-07 11:47

Det ER frækt.....

Men hvad har du skrevet under på...... ??????

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-02-07 11:50

Hvis de som de fleste andre gemmer sendte mails ville de kunne genudsende den med videresend, men det kan der jo ikk elaves mange penge på.

En ren pengemaskine og du bør fortælle firmanavnet til skræk og advarsel.
Beløbet er jo ikke stort nok til at det kan betale sig at gøre noget ved dem og da jeg gætter på det er erhverv er du ikke beskyttet af lovgivningen vedrørende forbrugerbeskyttelse.

Kommentar
Fra : jgpi

Dato : 08-02-07 12:01

Det er Elo Berg fra Legatsøgetjenesten, han har besvaret min undren med at jeg nok ikke ved ret meget om almindelig forretningsgang.

Der tabte jeg så lige øre næse og mund.
Skrev til ham at han var utroligt dårlig service minded og at folk der i forvejen søger legater ikke har det vilde at gøre godt med.

Jeg har søgt for en fra familien der har ADHD, og han vil ikke lægge flere penge i det nu så de er desværre tabt, men han føler sig godt snøret.

J.

Kommentar
Fra : jgpi

Dato : 08-02-07 12:08

Jeg har ikke skrevet under på noget men sendt pengene på forhånd til Elo Berg, postanvisning. Og ja han skriver at hvis det ikke kan modtages første gang skal man betale de 150 kr, men jeg mener, som der er skrevet tidligere i indlægget så er der ingen i dag der har en overfyldt mailbox med vilje, eller også bruger de den bare ikke.

J.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-02-07 12:12

Den dårlige service har du ret i - men betingelserne VAR angivet på forhånd....

Der er ufattelig mange måder at tjene penge på idag....

Dette er nok IKKE en af dem der giver særlig mange kunder.....

Men så har du/vi da lært det....

Kommentar
Fra : jgpi

Dato : 08-02-07 12:16

Ja ved det, men man kan også stille sine forretningsbetingelser op så de nærmest kun kan give ekstra profit, hvis folk træder det mindste ved siden af.
Uetisk, i øvrigt hedder det vist Legatregisteret.

men til alle dem der har lyst så har jeg købt en cd rom fra Krak i stedet. Den er mindst lige så god og koster 900 kroner, så har du hvad du skal bruge og hvis du glemmer at sætte et komma koster det ikke 900 kroner mere

J.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-02-07 12:19

Det kommer an på om du "brænder" kommaet på CDen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-02-07 12:20

Det er jo ikke et helt almindeligt firma.
Legatregisteret er jo et foretagende der sælger oplysninger om legater og de fonde der yder legater. Lidt kompliceret og de er muligvis nødt til at være hårde for at begrænse arbejdsopgaverne i forhold til hver ordre.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-02-07 12:26

Den slags burde være "borgerservice".......

Og GRATIS

Kommentar
Fra : jgpi

Dato : 08-02-07 12:28

Ja det er jeg klar over men hallo, 150 kroner for at få sendt papir. og 450 for at gensende en mail.

Så er det vist også betalt, jeg sender dagligt over 50 forsendelser selv og har til dags dato aldrig haft en kunde der har fået de beskeder.

Jeg har endda sendt en del anbefalet sker der en fejl så hjælper jeg gerne, men ok her er hvert salg også 1,5 - 3 mill. hver.

Man kan sige at for at lave en søgning, er der ikke store omkostninger, jeg kunne forstå at han sagde, det er sku surt med jeg tager 100 kr for at sende din mail igen, ikke 450, og det er endda dyrt syntes jeg, og så er hans tid vist også betalt.

J.

Kommentar
Fra : jgpi

Dato : 08-02-07 12:29

LOL refi, du spørger bare nu har jeg cdén

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-02-07 12:38

Så prøv en fundraiser, der kommer du til at betale procenter

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-02-07 12:42

Det er jo lidt det samme med advokater der kan tage op til flere tusinde bare for at sende et brev

Kommentar
Fra : jgpi

Dato : 08-02-07 12:51

Ja det kan de, men når folk søger legater og henvender sig til en der skal hjælpe, og specielt i den katgori, må man have lidt hjerte med.

Det er sørgeligt at private skal tjene alt for meget på folk der "trænger"

Jeg sidder også med søgning af legater til terre des hommes, dog hos noget større selskaber og hvis vi skulle betale os fra det så ok ( selvom det er humanitært) men folk der beder om legater privat ersom oftest meget langt nede, og så er det usmageligt i min verden at begynde at kræve så mange "gebyrer".

Der er ingen der gør noget gratis, og jeg er sikker på at han har hjulpet mange, men damn, hvis jeg var ordblind eller ikke særligt stabil, så ville jeg godt nok være ked af den smutter skulle koste mig så meget mere.
Altså hvis det var fordi jeg på den ene eller anden måde ikke havde alle forudsætninger for at blive på den meget lige sti det åbenbart er at skulle købe den ydelse de tilbyder.

Nu kan han jo i regelen beholde de 450 kr, og sidde tilbage med en liste han ikke kan bruge til noget. Er det måske tilfredsstillende for nogen ????

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 08-02-07 14:47

HVis du har TDC, så gå på din mail via TDC.dk og tjek, om ikke din papirkurv, spammappe m.fl. er fyldt op. Den havde selv ikke været OBS på, og oplevede, at jeg ikke få post...

Og hvis afsenderen har sendt til dig, hvor den var fyldt, så ville han få en besked om at "aflevering ikke er mulig". Den må han kunne sende, for at bevise, at han i det mindste har prøvet at overholde sin del af aftalen!

Men det lyder sjofelt og dyrt.

Har du prøvet www.semikolon.dk? Der har jeg fundet og søgt tidligere. Adressen siger godtnok mærkelig hos mig lige nu, men det kan man ikke regne med - har en ustabil netforbindelse.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-02-07 14:51

Klart den siger mærkeligt når du skriver ??? efter adressen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-02-07 14:58

Der er tilsyneladende noget galt med den alligevel

http://www.soegning.dk/cgi/search?q=legater+og+fonde

Kommentar
Fra : alka

Dato : 08-02-07 17:53

På mit arbejde har vi Dansk Tidskontrol's tidsregistreringssystem, som jeg står for. Her kører alle medarbejdere deres "kreditkort" igennem. På et tidspunkt i starten skulle der lægges nye brugere ind, som kunne bruge systemet administrativt, hvorfor de sendt en mail. Sener kom der er regning på små 1.000 kr. for denne lille fil.
Jeg kunne forestille mig, at hvis det var med P&T og er ingen postkasse var, eller postkassen var så fyldt, at der ikke var plads, ville jeg komme til at betale for "varen" afligevel. Jeg kunne jo bare tømme min postkasse, så der var plads. Som udgangspunkt er det vel i orden, når nu nogle virksomheder har så "dyre" ting man handler med!

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 09-02-07 00:22

Citat
Jeg har ikke skrevet under på noget men sendt pengene på forhånd til Elo Berg, postanvisning. Og ja han skriver at hvis det ikke kan modtages første gang skal man betale de 150 kr, men jeg mener, som der er skrevet tidligere i indlægget så er der ingen i dag der har en overfyldt mailbox med vilje, eller også bruger de den bare ikke.

Jeg tror bare ikke at den holder i byretten. Du har IKKE modtaget det du har betalt for. Leverandøren skal faktisk bevise at du har modtaget varen - ikke kun at den er sendt.

Ualmindeligt groft. Jeg mindes at kunne huske, at man inde på forbrugersiden kan anmelde dårlige butikker. Her hører han da til. Det kan være at han er så heldig, at komme til at ligge i toppen...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-02-07 00:55

Citat
Jeg tror bare ikke at den holder i byretten

Jo desværre

Det er kunden der ikke har overholdt betingelserne.....

At det så er ærgeligt og dårlig service - det kan vi hurtigt blive enige om....

Men det er desværre firmaet der har retten på sin side....

Kommentar
Fra : jgpi

Dato : 09-02-07 12:41

Ja det er også accepteret at min mail var fuld ( jeg skirver 45 mails, det må jeg så tage med TDC) jeg syntes stadig bare at det er rigtig dårlig forretningsskik, og at varen bortfalder fordi man ikke kan modtage den, har jeg aldrig hørt om før.

Fint nok at jeg er blevet gjort opmærksom på det, jeg vil ikke hive ham i retten, han har også ret i at den bouncede, men jeg havde ingen ide om at så få mails kunne bounce min email. Og fint nok at det er min egen fejl, men berrettiger det ham til at annullerer det han har fået betaling for ???

Når det er sagt, mener jeg stadig at det er ublu gebyrer osv. og det er ikke i orden.

Hvis han GAD !!!!! kunne han gensende den, så det med at den ikke kunne genudskrives holder dælme heller ikke. Det er bare utroligt dårlig etik.
Og et mindre gebyr er også ok, men ikke varens fulde værdi en gang til.
Du skal vel heller ikke betale en film du har bestilt på nettet to gange fordi
du har en fyldt postkasse, men fragten 2 gange højest.

J.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-02-07 13:52

Citat
Hvis han GAD !!!!! kunne han gensende den, så det med at den ikke kunne genudskrives holder dælme heller ikke. Det er bare utroligt dårlig etik.
Og et mindre gebyr er også ok, men ikke varens fulde værdi en gang til.
Du skal vel heller ikke betale en film du har bestilt på nettet to gange fordi
du har en fyldt postkasse, men fragten 2 gange højest.

Du har fuldstændig ret....

Men der er desværre INTET du kan gøre andet end at tage det til dig som lærdom....

Hvis ikke du kan tale dig til rette med firmaet er pengene tabt.....