/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Færøsk - Dansk kørekort?
Fra : SjalaJonez
Vist : 1803 gange
50 point
Dato : 07-02-07 22:04

Hey

Jeg bor lige nu på Færøerne, og er begydnt at tage kørekortet her oppe.
Jeg regner med at flytte tilbage til DK her omkring sommer igen, på det tidspunkt har jeg jo så (forhåbentlig) fået kørekortet, som så er Færøsk.
Jeg ville så høre om, når jeg så flytter tilbage igen, om jeg så kan bytte kortet til et dansk? og hvordan jeg eventuelt gør det?

SjalaJonez

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-02-07 22:17

Ja - Du henvender dig på motorkontoret der hvor du flytter hen.....

Kommentar
Fra : Vonna

Dato : 07-02-07 22:20

Det får du på Komunkontoret se her

http://www.politi.dk/da/borgerservice/korekort/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-02-07 22:24

Høps.....

Ja den er ny fra 1-1-2007

Det foregår nu på kommunen......

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 07-02-07 22:26

Umiddelbaart burde der ikke være problemer pga. det danske rigsfællesskab. Der kan dog stilles krav om, at du har opholdt dig på færøerne i mindst et halvt år eller at du skal op til vejledende køreprøve.

Ifølge ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTER Bendt Bendtsen:
Det følger af § 87, stk. 1, i kørekortbekendtgørelsen, at personer, der har
sædvanlig bopæl i Danmark, skal være i besiddelse af dansk kørekort for at
føre motordrevet køretøj her.

Gyldige færøske, grønlandske eller udenlandske kørekort kan ombyttes til
et dansk kørekort, hvis ansøgeren opfylder de betingelser, der gælder for
erhvervelse af et tilsvarende dansk kørekort, jf. § 92, stk. 1, i kørekortbekendtgørelsen.

Det følger af kørekortbekendtgørelsens § 94, stk. 1, at indehavere af
kørekort udstedt i et EU-land eller i et land, der efter aftale med EF har
gennemført kørekortdirektivet, uden videre kan få dette ombyttet til et
tilsvarende dansk kørekort.

http://www.folketinget.dk/samling/20051/spoergsmaal/S1749/svar/supplerende/20060201/242814.PDF

Kommentar
Fra : SjalaJonez

Dato : 07-02-07 22:36

Men gælder det også Færøerne det der?

For ellers vil det sige at jeg skal gå op til en teori og køreprøve her, (som er nøjagtig den samme som i DK) og når jeg så kommer til dk skal jeg inden 14 dage bytte det og op til teori og køreprøve igen + ny læge attest, billed osv..
Det synes jeg godt nok ikke er fedt!

Der står jo " Hvis du har fået sædvanlig bopæl i Danmark, og har et kørekort udstedt i et land uden for EU" - Færøerne er jo et land uden for EU, men alligevel, det høre jo under DK.

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 60 point
Dato : 07-02-07 22:40

Du kan bytte dit kørekort, men det behøves ikke !!

http://iwww.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/B20060100405

Citat
Bestemmelser for kørekortindehavere med sædvanlig bopæl i Danmark

§ 91. Et færøsk kørekort sidestilles i enhver henseende med et dansk kørekort og giver indehaveren ret til at føre samme køretøjer i Danmark, som det berettiger til at føre på Færøerne i den i kørekortet angivne gyldighedsperiode, medmindre denne er længere end til indehaverens fyldte 70. år.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : disken

Dato : 07-02-07 23:32

Kommentar
Fra : mubbur

Dato : 07-02-07 23:33

Hej du kan bruge dit kørekort som er færøsk i Dk uden at skulle skifte det om ,du kan have det lige til det udløber ,så er det sagt

Kommentar
Fra : disken

Dato : 08-02-07 04:11

Husk brillerne____i Danmark

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 08-02-07 09:36

Ved din nuværende kørelærer ikke alt om reglerne

Godkendelse af svar
Fra : SjalaJonez

Dato : 08-02-07 22:11

Takker for svaret

Men det vil så sige, at jeg Ikke skal tage en ny teoriprøve, køreprøve osv. Hvis jeg vil bytte det i dk?

Kommentar
Fra : mubbur

Dato : 08-02-07 22:16

Hej igen nej det skal du ikke

Kommentar
Fra : SjalaJonez

Dato : 09-02-07 00:02

Det lyder sku godt
Takker..

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 10-02-07 13:11

Jeg siger også tak.

mvh
jakjoe