/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
tvillinger
Fra : heidi
Vist : 2711 gange
150 point
Dato : 11-01-03 02:24

jeg har en veninde som venter tvillinger til maj,( de har en lille på 2 ½ år i forvejen) og i den forbindelse har hun været på kommunen for at høre om hun kan få hjælp til noget - både før fødslen, da hun lider meget af bækkenløsning. og efter fødslen ( rengøring, økonomisk osv) - men hun har fået afvide at hun ingen hjælp kan få !!!
Er der ikke mulighed for at få noget ? eller er det op til kommunen hvad og hvilken hjælp de vil give ??
mvh
Heidi

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 11-01-03 09:41

Hej heidi

Hvis din veninde vil være sikker på, at hun får, hvad hun har krav på, vil jeg foreslå, at hun henvender sig her:
http://www.netdoktor.dk/sunderaad/fakta/moedrehjaelp.htm
De kender lovgivningen til bunds, og er altid villige til at hjælpe.

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 11-01-03 10:56

Hej Heidi.

Min datter fik tvillinger i november 2001 og har en søn der dengang var 2 1/4 år.

Da hun har nogle meget dårlige arme, og også havde fået at vide at man kune få hjælp hos kommunen henvendte hun sig slevfølgelig.

Og ja, det er rigtigt (i hvert fald hvor hun bor) at man kan få hjælp, i op til (jeg mener det er ca.20-22 time om ugen) *men kun hvis der liiiige er nogen der er egnet til det på det tidspunkt * for det er bistandsklienter/kontanthjælpsmodtagere der får tilbudt disse job, og som de så *smukt* sagde, "det er jo ikke hvem som helst man sender ud i folks private hjem" og iøvrigt, *hvis* der skulle være en som er egnet til jobbet, har de lov at sige nej. Og da der ikke var nogen til rådighed da min datter fødte, ja så har hun måttet klare sig selv, med hjælp fra famile og venner.

Men jeg vil råde din veninde til at henvende sig til hjemmeplejen i hendes kommune, for vi har senere fået at vide (ikke af kommunen, for de oplyste os ikke om noget alternativ) men af en af mine veninder, " at de muligvis kunne have hjulpet", men om det er rigtigt, det ved jeg desværre ikke. Men der sker jo ikke noget ved at spørge, hun kan jo kun få nej.

De bedste hilsner
og held og lykke med "twins"
Mone

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 150 point
Dato : 11-01-03 12:10

On Sat, 11 Jan 2003 01:23:33 GMT, "heidi" <heidi.news@kandu.dk> wrote:

>jeg har en veninde som venter tvillinger til maj,( de har en lille på 2
>½ år i forvejen) og i den forbindelse har hun været på kommunen for at
>høre om hun kan få hjælp til noget - både før fødslen, da hun lider
>meget af bækkenløsning. og efter fødslen ( rengøring, økonomisk osv) -
>men hun har fået afvide at hun ingen hjælp kan få !!!
>Er der ikke mulighed for at få noget ? eller er det op til kommunen hvad
>og hvilken hjælp de vil give ??
>mvh
>Heidi
>
>--
>Leveret af:
>http://www.kandu.dk/
>"Vejen til en hurtig løsning"

Hej Heidi.

Tjek lige denne side -

http://www.tvillinger.com/efter/barsel/TVILLHJ.htm

Her under er forsiden sat ind* - og det ser ud til at indeholde alle
de oplysninger din veninde kunne tænke sig. Jeg har selv tvillinger -
så spørg endelig hvis der er andet jeg evt. kan "hjælpe med". igeledes
kan - Forældre & Fødsel - være en god forening - især før og lige
efter - de har også personer man kan få kontakt til der gerne giver et
godt råd mm.

*TVILLINGEHJÆLP

Gå direkte til oversigt over de enkelte kommuner i landet.

Om oversigtsskemaet:
www.tvillinger.com har skrevet til samtlige kommuner i Danmark for at
spørge om deres mulighed for at giv nybagte tvillingefamilier hjælp.
Så snart vi får et svar fra en kommune, blir det indført i oversigten,
som du kommer til ved at klikke HER.

www.tvillinger.com påtager sig ikke ansvaret for at ajourføre disse
oplysninger, der er indkommet i løbet af sommeren 2000.
Såfremt du opdager en fejl i forhold til oplysningerne i din kommune,
så hjælp os alle ved at skrive til Abelone på ag@amedia.dk og giv de
nye oplysninger.

Om hjælpen:
Hjælpen varierer fra kommune til kommune, og vi anbefaler, at man
taler med kommunen om en eventuel hjælp. Nogle kommuners
tvillingehjælp hører under socialforvaltningen, andre under
Arbejdsmarkedsforvaltningen. Det kan være en fordel at kontakte
sundhedsplejen allerede inden fødslen for evt. at blive skrevet op til
senere hjælp.

Læs også her om, hvordan man skal forholde sig, når man får
tvillingehjælp i huset.

Erfaringer med privat pasning*

Kærligst Dorthe

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-03 16:13

"heidi" <heidi.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:_lKT9.33357$Hl6.3547453@news010.worldonline.dk...
> jeg har en veninde som venter tvillinger til maj,( de har en lille på 2
> ½ år i forvejen) og i den forbindelse har hun været på kommunen for at
> høre om hun kan få hjælp til noget - både før fødslen, da hun lider
> meget af bækkenløsning. og efter fødslen ( rengøring, økonomisk osv) -
> men hun har fået afvide at hun ingen hjælp kan få !!!
> Er der ikke mulighed for at få noget ? eller er det op til kommunen hvad
> og hvilken hjælp de vil give ??
> mvh
> Heidi
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>
Hejsa
Umiddelbart vil jeg tro, at det er rigtigt, at hun ikke kan få noget.
Den holdning jeg har hørt er almindelig på socialcentrene er at udgifter i
forbindelse med børnefødsler altså barnevogn, tøj osv er forudsigelige
udgifter, da man ved i månedsvis, at man skal have barn/børn og derfor har
masser af mulighed for at spare op og/eller købe brugt.
Hvad angår rengøring, ja så forventes hendes mand at klare det problem.
Vi fik engang kortvarigt (1 mdr.) hjælp til rengøring (1 time om ugen), da
min mand lige var kommet hjem fra hospitalet efter en større operation og
jeg havde 3 børn fra 3 år og nedefter at tage mig af. Den hjælp var nu ikke
voldsomt effektiv, da de kun måtte vaske gulv i 2 værelser pr. besøg og vi
havde 3 plus køkken og bad, og da småbørn jo sviner en del, ja så måtte jeg
jo alligevel også selv gøre rent dagligt.
Dette er nu 3 år siden og jeg kan ikke forestille mig, at reglerne er blevet
lempet.

Jeg vil i øvrigt godt understrege, at hjemmehjælperen var utrolig sød og det
bestemt ikke er ment som nogen kritik, blot en konstatering af, hvordan
reglerne var.
Rikke

www.rikkebachmann.webbyen.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-03 16:27

torup bachmann wrote:
> "heidi" <heidi.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:_lKT9.33357$Hl6.3547453@news010.worldonline.dk...
>> jeg har en veninde som venter tvillinger til maj,( de har en lille
>> på 2 ½ år i forvejen) og i den forbindelse har hun været på kommunen
>> for at høre om hun kan få hjælp til noget - både før fødslen, da hun
>> lider meget af bækkenløsning. og efter fødslen ( rengøring,
>> økonomisk osv) - men hun har fået afvide at hun ingen hjælp kan få
>> !!! Er der ikke mulighed for at få noget ? eller er det op til
>> kommunen hvad og hvilken hjælp de vil give ??
>> mvh
>> Heidi
>>
>> --
>> Leveret af:
>> http://www.kandu.dk/
>> "Vejen til en hurtig løsning"
>>
> Hejsa
> Umiddelbart vil jeg tro, at det er rigtigt, at hun ikke kan få noget.
> Den holdning jeg har hørt er almindelig på socialcentrene er at
> udgifter i forbindelse med børnefødsler altså barnevogn, tøj osv er
> forudsigelige udgifter, da man ved i månedsvis, at man skal have
> barn/børn og derfor har masser af mulighed for at spare op og/eller
> købe brugt.

Ikke hvis du er bistandsklient, der er det forbudt at spare op efter
devisen, får du så meget at du kan spare op, så får du for meget !!

Hvad angår rengøring, ja så forventes hendes mand at
> klare det problem. Vi fik engang kortvarigt (1 mdr.) hjælp til
> rengøring (1 time om ugen), da min mand lige var kommet hjem fra
> hospitalet efter en større operation og jeg havde 3 børn fra 3 år og
> nedefter at tage mig af. Den hjælp var nu ikke voldsomt effektiv, da
> de kun måtte vaske gulv i 2 værelser pr. besøg og vi havde 3 plus
> køkken og bad, og da småbørn jo sviner en del, ja så måtte jeg jo
> alligevel også selv gøre rent dagligt. Dette er nu 3 år siden og jeg
> kan ikke forestille mig, at reglerne er blevet lempet.
>
> Jeg vil i øvrigt godt understrege, at hjemmehjælperen var utrolig sød
> og det bestemt ikke er ment som nogen kritik, blot en konstatering
> af, hvordan reglerne var.
> Rikke
>

H.D.
--
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --
-- Skønhed afhænger af øjnene der ser --
-- Cum insantientibus fuere necesse est --

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-03 16:39

"heidi" <heidi.news@kandu.dk> wrote in message
news:_lKT9.33357$Hl6.3547453@news010.worldonline.dk...
> jeg har en veninde som venter tvillinger til maj,( de har en lille på 2
> ½ år i forvejen) og i den forbindelse har hun været på kommunen for at
> høre om hun kan få hjælp til noget - både før fødslen, da hun lider
> meget af bækkenløsning. og efter fødslen ( rengøring, økonomisk osv) -
> men hun har fået afvide at hun ingen hjælp kan få !!!
> Er der ikke mulighed for at få noget ? eller er det op til kommunen hvad
> og hvilken hjælp de vil give ??

Hun er havnet i et hul, hvor det er svært at få hjælp.
Det er, som om, alle forventer, at alle fødsler går godt,
og at alle kvinder efter fødsel kan det hele.

Det er jo desværre ikke altid sådan.
Jeg havde en lignende oplevelse, da jeg fødte
vort 5. barn for 10 år siden. Jeg havde fire større
børn i alderen 14 - 12½ - 10 og 3½. Det ældste
barn led desuden af voldsomme psykiske problemer,
og jeg var den eneste, der kunne håndtere ham.
Jeg fik store skader pga. fødslen, og kunne slet ikke
gå - havde voldsomme smerter osv. Men der var ingen
hjælp at hente, hvis kommunen skulle arbejde efter
gældende regler. Man forventede, at jeg kunne klare
mig selv i tiden kl. 8-14, hvor mine største børn var i skole!
Hvor sjovt er det lige at passe en 3½-årig sammen med
et spædbarn, når man dårligt nok kan vende sig i sengen?

Hospitalets socialrådgiver kunne kun tilbyde mig hjemmehjælper
mod betaling - og det siger sig selv, at det havde vi ingen penge
til. Desværre havde vi heller ingen søskende i nærheden, og
slet ingen bedsteforældre overhovedet, så det var jo en ren ynk.
(Vennerne - hmmmmm, ja hvor var de egentlig henne???)
Jeg klagede min nød igen til hende, og hun forsøgte igen hos
min hjemkommune, som endelig tilbød, at jeg kunne få en ung
arbejdsløs til at komme og hjælpe mig, endda gratis.
Det tog jeg selvfølgelig imod med kyshånd, og det var en stor hjælp,
men det var en ung - som ikke havde erfaring, og som jeg skulle sætte igang
med alt, for hun tog ikke ret meget af sig selv.

Så mit råd til din veninde er, at hun skal medbringe denne mail,
og spørge, om hendes kommune ikke har unge i aktivering, som
kan bruges til denne opgave.

Med venlig hilsen
Bodil.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-03 16:39

"Holger Danske" <Holger_Danske@msn.com> skrev i en meddelelse:
> Ikke hvis du er bistandsklient, der er det forbudt at spare op efter
> devisen, får du så meget at du kan spare op, så får du for meget !!
>

Visse-vasse. Du må gerne spare op. Du må bare ikke spare op, så du har over
10.000 kr.
Jf. Aktivloven § 14 (mener jeg, gider ikke slå det op)

Carina
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-03 16:46

Carina wrote:
> "Holger Danske" <Holger_Danske@msn.com> skrev i en meddelelse:
>> Ikke hvis du er bistandsklient, der er det forbudt at spare op efter
>> devisen, får du så meget at du kan spare op, så får du for meget !!
>>
>
> Visse-vasse. Du må gerne spare op. Du må bare ikke spare op, så du
> har over
> 10.000 kr.
> Jf. Aktivloven § 14 (mener jeg, gider ikke slå det op)
>

Så fortæl du det til kommunerne rundt om i landet, jeg er lige blevet bon'et
for at spare op til en ny vaskemaskine...

H.D.
--
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --
-- Skønhed afhænger af øjnene der ser --
-- Cum insantientibus fuere necesse est --

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-03 17:57

"Bodil Grove Christensen" <grovebgcFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse:

> Så mit råd til din veninde er, at hun skal medbringe denne mail,
> og spørge, om hendes kommune ikke har unge i aktivering, som
> kan bruges til denne opgave.

Det ville jeg tilgengæld passe rigtig godt på med. Gruppen af folk på
kontanthjælp ser en del anderledes ud end den gjorde for nogle år tilbage.
En stor del af de mennesker der i dag er på kontanthjælp, har andre
problemer end blot ledighed.
De har svært ved at begå sig socialt på en arbejdsplads, kan ikke lige finde
ud af at møde til tiden, kan måske heller ikke lige se hvorfor man skal
vaske sig hver dag, eller hvorfor det er nødvendigt at møde op hver dag.
Det er nok ikke lige sådan en man har brug for.
Jeg siger ikke at _alle_ på kontanthjælp er sådan, men jeg tør godt påstå
at flertallet er.
Forholdene i dag, når man er på kontanthjælp, er så dårlige (for de unge) at
dem som kan skaffe sig et arbejde selv, gør det.
Det mest optimale ville efter min mening være, hvis man som familie, kunne
få et økonomisk tilskud til selv at ansætte hjælp.

Carina

>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-03 17:58

"Holger Danske" <Holger_Danske@msn.com> skrev i en meddelelse

> Så fortæl du det til kommunerne rundt om i landet, jeg er lige blevet
bon'et
> for at spare op til en ny vaskemaskine...

Nu hører det godt nok ikke til her, men hvordan bon'et? Og hvorfor fortæller
du overhovedet på kommune at du har købt en ny vaskemaskine?
Hvis vi nu siger at du vasker dine børns tøj i vaskemaskinen kan vi måske
holde indlægget on topic

Carina
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-03 18:03

Carina wrote:
> "Holger Danske" <Holger_Danske@msn.com> skrev i en meddelelse
>
>> Så fortæl du det til kommunerne rundt om i landet, jeg er lige
>> blevet bon'et for at spare op til en ny vaskemaskine...
>
> Nu hører det godt nok ikke til her, men hvordan bon'et? Og hvorfor
> fortæller du overhovedet på kommune at du har købt en ny vaskemaskine?
> Hvis vi nu siger at du vasker dine børns tøj i vaskemaskinen kan vi
> måske holde indlægget on topic

Jamen jeg har 3 børn så det gør jeg da..
De gik simpelthen ind og tjekkede min konto i banken og så jeg havde 2500.-
stående, og de havde stået der i lidt over 3 mdr. så det fik jeg så mindre i
December ydelsen ....
Jeg har lagt spørgsmålet over i dk.videnskab.jura, mener bare at det måske
også har relevans her, da en del enlige fædre/mødre er på bistand...

Allan
--
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --
-- Skønhed afhænger af øjnene der ser --
-- Cum insantientibus fuere necesse est --

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-03 18:45

"Holger Danske":'

> De gik simpelthen ind og tjekkede min konto i banken og så jeg havde
2500.-
> stående, og de havde stået der i lidt over 3 mdr. så det fik jeg så mindre
i
> December ydelsen ....
> Jeg har lagt spørgsmålet over i dk.videnskab.jura, mener bare at det måske
> også har relevans her, da en del enlige fædre/mødre er på bistand...

Tjaa, den afgørelse ville jeg anke. Du har forhåbentlig fået den på skrift,
med en begrundelse og paragraf henvisning?
Hvis ikke, så be' om at få det!
Her er udpluk af Aktivloven § 14:
"§ 14. Kommunen kan ikke yde hjælp, hvis ansøgeren og ægtefællen har formue,
som kan dække det økonomiske behov. Kommunen ser dog bort fra beløb på op
til 10.000 kr., for ægtefæller 20.000 kr.

Stk. 2. Der ses desuden bort fra den del af en formue, der er nødvendig
for at kunne bevare eller opnå en nødvendig boligstandard, eller som bør
bevares af hensyn til ansøgerens og familiens erhvervs- eller
uddannelsesmuligheder."

Carina

>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-03 18:57

Carina wrote:
> "Holger Danske":'
>
>> De gik simpelthen ind og tjekkede min konto i banken og så jeg havde
>> 2500.- stående, og de havde stået der i lidt over 3 mdr. så det fik
>> jeg så mindre i December ydelsen ....
>> Jeg har lagt spørgsmålet over i dk.videnskab.jura, mener bare at det
>> måske også har relevans her, da en del enlige fædre/mødre er på
>> bistand...
>
> Tjaa, den afgørelse ville jeg anke. Du har forhåbentlig fået den på
> skrift, med en begrundelse og paragraf henvisning?
> Hvis ikke, så be' om at få det!
> Her er udpluk af Aktivloven § 14:
> "§ 14. Kommunen kan ikke yde hjælp, hvis ansøgeren og ægtefællen har
> formue, som kan dække det økonomiske behov. Kommunen ser dog bort fra
> beløb på op til 10.000 kr., for ægtefæller 20.000 kr.
>
> Stk. 2. Der ses desuden bort fra den del af en formue, der er
> nødvendig for at kunne bevare eller opnå en nødvendig boligstandard,
> eller som bør bevares af hensyn til ansøgerens og familiens erhvervs-
> eller uddannelsesmuligheder."
>
Takker, endelig noget der kan bruges !!

Allan
--
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --
-- Skønhed afhænger af øjnene der ser --
-- Cum insantientibus fuere necesse est --

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-03 19:25

"Carina" <carwina (a) hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3e204d2a$0$119$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Bodil Grove Christensen" <grovebgcFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en
> meddelelse:
>
> Det ville jeg tilgengæld passe rigtig godt på med. Gruppen af folk på
> kontanthjælp ser en del anderledes ud end den gjorde for nogle år
tilbage.
> En stor del af de mennesker der i dag er på kontanthjælp, har andre
> problemer end blot ledighed.
> De har svært ved at begå sig socialt på en arbejdsplads, kan ikke lige
finde
> ud af at møde til tiden, kan måske heller ikke lige se hvorfor man skal
> vaske sig hver dag, eller hvorfor det er nødvendigt at møde op hver dag.
> Det er nok ikke lige sådan en man har brug for.
> Jeg siger ikke at _alle_ på kontanthjælp er sådan, men jeg tør godt påstå
> at flertallet er.
> Forholdene i dag, når man er på kontanthjælp, er så dårlige (for de unge)
at
> dem som kan skaffe sig et arbejde selv, gør det.
> Det mest optimale ville efter min mening være, hvis man som familie, kunne
> få et økonomisk tilskud til selv at ansætte hjælp.
>
> Carina
>
> >Hej Carina
Jeg har i 6 år haft min gang i en mor barn butik, hvor en meget stor del af
dem der kommer er bistandsklienter og ud af måske 200 har jeg mødt max 2,
der er bare tilnærmelsesvis, som du beskriver det.
Rikke
> >
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-03 19:50

"torup bachmann" <vagntorupSLET@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:ekZT9.2364$O07.2675@news.get2net.dk...
> Hej Carina
> Jeg har i 6 år haft min gang i en mor barn butik, hvor en meget stor del
af
> dem der kommer er bistandsklienter og ud af måske 200 har jeg mødt max 2,
> der er bare tilnærmelsesvis, som du beskriver det.
> Rikke

Hej Rikke

Hvor lang tid er det siden? Jeg tror simpelthen ikke på at ressourcestærke
mennesker, der ikke har problemer med at passe et reelt stykke arbejde 37
timer om ugen går på kontanthjælp. Al statistik og studier af den restgruppe
der er tilbage på kontanthjælp tyder på at der ikke er så forfærdeligt mange
af de her mennesker der er arbejdsmarkedsparate.

Hvis man kan passe et stykke arbejde i en butik på normale vilkår, hvorfor
arbejder man så for 5000 kr. brt., hvis man kan få en hel del mere i løn ved
at blive 'rigtig' ansat?

Måske kan det betyde noget at det er en mor/barn butik (Et socialt projekt
af en art går jeg ud fra, siden der kommer mange på kontanthjælp?) Der er
måske mindre krav end på en normal arbejdsplads? Det er måske plads til at
man kommer lidt for sent, eller går lidt før? Måske er det mere socialt
omsorg for hinanden. Alt sammen ting der gør at folk fint kan fungere.
Men hvis de skulle møde et sted hver dag, 7.5 time, selv tage ansvar for at
gøre rent, skifte børn osv, uden den sociale omsorg og hensyntagen....Ja, så
tror jeg ikke på at den holder for dem alle!

Beklager, men jeg tror ikke på det!

Jeg har gennem mit arbejde haft 'fingrene' i rigtig mange
kontantshjælpmodtagere og har ikke set ret mange, som jeg ville lade gøre
rent hos eller passe mine børn.

Og misforstå mig nu ej, jeg har ikke nogen nedladende holding overfor
mennesker på kontanthjælp. Jeg mener klart der bør gøres en stor indsats,
for at de netop kan komme på arbejdsmarkedet igen, eller til at de kan komme
til at leve, for dem, et værdigt liv.

Carina

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-03 20:01

Carina wrote:
> "torup bachmann" <vagntorupSLET@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:ekZT9.2364$O07.2675@news.get2net.dk...
>> Hej Carina
>> Jeg har i 6 år haft min gang i en mor barn butik, hvor en meget stor
>> del af dem der kommer er bistandsklienter og ud af måske 200 har jeg
>> mødt max 2, der er bare tilnærmelsesvis, som du beskriver det.
>> Rikke
>
> Hej Rikke
>
> Hvor lang tid er det siden? Jeg tror simpelthen ikke på at
> ressourcestærke mennesker, der ikke har problemer med at passe et
> reelt stykke arbejde 37 timer om ugen går på kontanthjælp. Al
> statistik og studier af den restgruppe der er tilbage på kontanthjælp
> tyder på at der ikke er så forfærdeligt mange af de her mennesker der
> er arbejdsmarkedsparate.

Min kone blev mor som 19 årig, siden fik vi 3 børn, hun er på bistand, ikke
på arb. markedet, kalder du hende for utilpasset, så er det lige før at jeg
bliver sur

> Hvis man kan passe et stykke arbejde i en butik på normale vilkår,
> hvorfor arbejder man så for 5000 kr. brt., hvis man kan få en hel del
> mere i løn ved at blive 'rigtig' ansat?

Kommer vel an på hvor man bor, jeg var over 6 mdr. om at få et job, og kom
ikke og fortæl mig at jeg ikke søgte !

> Måske kan det betyde noget at det er en mor/barn butik (Et socialt
> projekt af en art går jeg ud fra, siden der kommer mange på
> kontanthjælp?) Der er måske mindre krav end på en normal
> arbejdsplads? Det er måske plads til at man kommer lidt for sent,
> eller går lidt før? Måske er det mere socialt omsorg for hinanden.
> Alt sammen ting der gør at folk fint kan fungere. Men hvis de skulle
> møde et sted hver dag, 7.5 time, selv tage ansvar for at gøre rent,
> skifte børn osv, uden den sociale omsorg og hensyntagen....Ja, så
> tror jeg ikke på at den holder for dem alle!
>
> Beklager, men jeg tror ikke på det!

Det burde du, der er /ikke/ arbejde til alle, og har aldrig været det inden
for de sidste 20 år !

> Jeg har gennem mit arbejde haft 'fingrene' i rigtig mange
> kontantshjælpmodtagere og har ikke set ret mange, som jeg ville lade
> gøre rent hos eller passe mine børn.

Fordomme

> Og misforstå mig nu ej, jeg har ikke nogen nedladende holding overfor
> mennesker på kontanthjælp. Jeg mener klart der bør gøres en stor
> indsats, for at de netop kan komme på arbejdsmarkedet igen, eller til
> at de kan komme til at leve, for dem, et værdigt liv.
>

Nu bliver jeg sågu sur..
Du siger da vel ikke alvorligt at man ikke kan have et værdigt liv uden at
arbejde...

Nu er denne diskussion Off topic her, men jeg synes du virker arrogant og
fordomsfuld, du er en af den slags der er med til at gøre at der bliver set
ned på bistandsmodtagere, og rigtig mange af dem er enlige forældre med
småbørn, som har det svært nok i forvejen med at kunne klare børn og
dagligdag, fy for den....

Allan
--
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --
-- Skønhed afhænger af øjnene der ser --
-- Cum insantientibus fuere necesse est --

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-03 20:04

"Carina" <carwina (a) hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3e20679a$0$133$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> "torup bachmann" <vagntorupSLET@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:ekZT9.2364$O07.2675@news.get2net.dk...
> Hej Rikke
>
> Hvor lang tid er det siden? Jeg tror simpelthen ikke på at ressourcestærke
> mennesker, der ikke har problemer med at passe et reelt stykke arbejde 37
> timer om ugen går på kontanthjælp. Al statistik og studier af den
restgruppe
> der er tilbage på kontanthjælp tyder på at der ikke er så forfærdeligt
mange
> af de her mennesker der er arbejdsmarkedsparate.
>
> Hvis man kan passe et stykke arbejde i en butik på normale vilkår, hvorfor
> arbejder man så for 5000 kr. brt., hvis man kan få en hel del mere i løn
ved
> at blive 'rigtig' ansat?
>
> Måske kan det betyde noget at det er en mor/barn butik (Et socialt projekt
> af en art går jeg ud fra, siden der kommer mange på kontanthjælp?) Der er
> måske mindre krav end på en normal arbejdsplads? Det er måske plads til at
> man kommer lidt for sent, eller går lidt før? Måske er det mere socialt
> omsorg for hinanden. Alt sammen ting der gør at folk fint kan fungere.
> Men hvis de skulle møde et sted hver dag, 7.5 time, selv tage ansvar for
at
> gøre rent, skifte børn osv, uden den sociale omsorg og hensyntagen....Ja,

> tror jeg ikke på at den holder for dem alle!
>
> Beklager, men jeg tror ikke på det!
>
> Jeg har gennem mit arbejde haft 'fingrene' i rigtig mange
> kontantshjælpmodtagere og har ikke set ret mange, som jeg ville lade gøre
> rent hos eller passe mine børn.
>
> Og misforstå mig nu ej, jeg har ikke nogen nedladende holding overfor
> mennesker på kontanthjælp. Jeg mener klart der bør gøres en stor indsats,
> for at de netop kan komme på arbejdsmarkedet igen, eller til at de kan
komme
> til at leve, for dem, et værdigt liv.
>
> Carina
>
>Den mor og barn butik jeg mener handler om at alle vi mødre i det
pågældende område kan komme og få en sludder, en kop kaffe, købe brugt
børnetøj osv. Jeg er ikke selv på bistand og projektet er IKKE rettet mod
mødre på bistand, men der kommer en hel del af dem.
De skal altså ikke yde noget, fordi de er brugere af stedet. Det jeg derimod
kan se og hvor det er relevant er, at de minus ca. 2, ud af de måske 200 jeg
har mødt, gennem årene, som var/er på bistand, altid er særdeles nydelige i
tøjet, pæne i sproget, søde og behagelige at være sammen med, dygtige mødre
og en meget stor del af dem har frivilligt og på eget initiativ hjulpet til
med at passe butikken, når det har været nødvendigt.
Det er såmænd ikke så længe siden. Jeg var der såmænd i sidste uge
MVH Rikke

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-03 20:22

"Holger Danske":

> Min kone blev mor som 19 årig, siden fik vi 3 børn, hun er på bistand,
ikke
> på arb. markedet, kalder du hende for utilpasset, så er det lige før at
jeg
> bliver sur

Nej, jeg siger ikke hun er utilpasset. Men jeg er ret overbevist at din kone
ikke er en af dem, der ville synes godt om at blive aktiveret som
tvillingemedhjælper 37 timer om ugen hos en familie.
Og det siger jeg fordi hun selv har 3 børn at passe. Så at aflevere dem i
børnehave/dagpleje for at passe andres hjem og børn kan næppe give meget
mening.
Og så ville det næppe blive nogen succes!
Og så kan jeg godt være fræk at spørge: Hvorfor kan man ikke være på
arbejdsmarkedet når man har 3 børn?
Og rolig nu, jeg ved at der sagtens kan være mange gode grunde! Og sådan er
det hos mange kontanthjælpsmodtagere...Der er gode grunde til at de ikke er
på arbejdsmarkedet - og dermed også gode grunde til at ansætte dem som
tvillingehjælpere ikke ville være en god ide!
>

> Kommer vel an på hvor man bor, jeg var over 6 mdr. om at få et job, og kom
> ikke og fortæl mig at jeg ikke søgte !

Det kunne jeg ikke finde på at sige du ikke gjorde. Jeg skrev heller ikke
noget om en tidsramme! Jeg har aldrig påstået at man kan få job på nul komma
fem!
>
> > Jeg har gennem mit arbejde haft 'fingrene' i rigtig mange
> > kontantshjælpmodtagere og har ikke set ret mange, som jeg ville lade
> > gøre rent hos eller passe mine børn.
>
> Fordomme

Nej, fakta! Jeg siger ikke kategorisk at jeg ikke vil have en
kontantshjælpmodtager til at passe mine børn. Men af dem jeg har mødt, har
der ikke været mange imellem. Og det kan være pga. mange ting, der ikke
nødvendigvis er relateret til deres forsørgelsesgrundlag!
>
> Du siger da vel ikke alvorligt at man ikke kan have et værdigt liv uden at
> arbejde...
>
Nej, det siger jeg ikke. Men rigtig mange af de kontanthjælpsmodtagere jeg
har mødt har ikke selv følt at de har haft et værdigt liv, og nu jeg har
spurgt hvilken forandring de ønsker i deres liv, siger langt de fleste: 'et
værdigt liv, som jeg kan være stolt af' og det incl. i langt de fleste
tilfælde et arbejde!

> Nu er denne diskussion Off topic her, men jeg synes du virker arrogant og
> fordomsfuld, du er en af den slags der er med til at gøre at der bliver
set
> ned på bistandsmodtagere, og rigtig mange af dem er enlige forældre med
> småbørn, som har det svært nok i forvejen med at kunne klare børn og
> dagligdag, fy for den....

Du misforstår hvad jeg skriver. Jeg skriver netop at min holdning ikke er
nedladende.
Jeg har min viden fra en masse teori om emnet, og mindst dobbelt så meget
praktisk erfaring, så jeg er ikke en fordomsfuld nar, der ikke aner hvad jeg
taler om!
Det er for nemt for dig blot at konkludere at jeg er fordomsfuld, arrogant
osv....

Carina

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-03 20:52

Carina wrote:
> "Holger Danske":
>
>> Min kone blev mor som 19 årig, siden fik vi 3 børn, hun er på
>> bistand, ikke på arb. markedet, kalder du hende for utilpasset, så
>> er det lige før at jeg bliver sur
>
> Nej, jeg siger ikke hun er utilpasset. Men jeg er ret overbevist at
> din kone ikke er en af dem, der ville synes godt om at blive
> aktiveret som tvillingemedhjælper 37 timer om ugen hos en familie.
> Og det siger jeg fordi hun selv har 3 børn at passe. Så at aflevere
> dem i børnehave/dagpleje for at passe andres hjem og børn kan næppe
> give meget mening.
> Og så ville det næppe blive nogen succes!
> Og så kan jeg godt være fræk at spørge: Hvorfor kan man ikke være på
> arbejdsmarkedet når man har 3 børn?

Fordi de er kommet trip trap træsko, den første maj 1999 den sidste her i
juni, hun har stadig Barsel.

> Og rolig nu, jeg ved at der sagtens kan være mange gode grunde! Og
> sådan er det hos mange kontanthjælpsmodtagere...Der er gode grunde
> til at de ikke er på arbejdsmarkedet - og dermed også gode grunde til
> at ansætte dem som tvillingehjælpere ikke ville være en god ide!
>>
>
>> Kommer vel an på hvor man bor, jeg var over 6 mdr. om at få et job,
>> og kom ikke og fortæl mig at jeg ikke søgte !
>
> Det kunne jeg ikke finde på at sige du ikke gjorde. Jeg skrev heller
> ikke noget om en tidsramme! Jeg har aldrig påstået at man kan få job
> på nul komma fem!

Og du kan jo ikke vide hvor længe de du lige har hængt ud har været på
bistand, og så alligevel så gjorde du det !

>>> Jeg har gennem mit arbejde haft 'fingrene' i rigtig mange
>>> kontantshjælpmodtagere og har ikke set ret mange, som jeg ville lade
>>> gøre rent hos eller passe mine børn.
>>
>> Fordomme
>
> Nej, fakta! Jeg siger ikke kategorisk at jeg ikke vil have en
> kontantshjælpmodtager til at passe mine børn. Men af dem jeg har
> mødt, har der ikke været mange imellem. Og det kan være pga. mange
> ting, der ikke nødvendigvis er relateret til deres
> forsørgelsesgrundlag!

Så skal man passe på med at slå folk i hartkorn som sådanne...

>> Du siger da vel ikke alvorligt at man ikke kan have et værdigt liv
>> uden at arbejde...
>>
> Nej, det siger jeg ikke. Men rigtig mange af de
> kontanthjælpsmodtagere jeg har mødt har ikke selv følt at de har haft
> et værdigt liv, og nu jeg har spurgt hvilken forandring de ønsker i
> deres liv, siger langt de fleste: 'et værdigt liv, som jeg kan være
> stolt af' og det incl. i langt de fleste tilfælde et arbejde!

Det gør alle vel, ellers kan de jo ikke have børn, og de der har, ser jeg en
stor fare for at få frataget børnene, da det i mine øjne er en af
forældrenes vigtigste funktioner at være gode rollemodeller og foregå med et
godt eksempel.

>> Nu er denne diskussion Off topic her, men jeg synes du virker
>> arrogant og fordomsfuld, du er en af den slags der er med til at
>> gøre at der bliver set ned på bistandsmodtagere, og rigtig mange af
>> dem er enlige forældre med småbørn, som har det svært nok i forvejen
>> med at kunne klare børn og dagligdag, fy for den....
>
> Du misforstår hvad jeg skriver. Jeg skriver netop at min holdning
> ikke er nedladende.
> Jeg har min viden fra en masse teori om emnet, og mindst dobbelt så
> meget praktisk erfaring, så jeg er ikke en fordomsfuld nar, der ikke
> aner hvad jeg taler om!
> Det er for nemt for dig blot at konkludere at jeg er fordomsfuld,
> arrogant osv....

Jeg blev bare pissed over at du starter med en masse om hvor dårlige
mennesker bistandsklienter er, for derefter at sige at du ikke er
fordomsfuld, der hængte ikke rigtig sammen, men nok om det, fortsat god
aften...

H.D.
--
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --
-- Skønhed afhænger af øjnene der ser --
-- Cum insantientibus fuere necesse est --

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 11-01-03 21:06

Hej!!!!!!!!!!!

Hvor tvillingerne blevet af i dette forum ?????

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-03 21:04

"Holger Danske":

> Det gør alle vel, ellers kan de jo ikke have børn, og de der har, ser jeg
en
> stor fare for at få frataget børnene, da det i mine øjne er en af
> forældrenes vigtigste funktioner at være gode rollemodeller og foregå med
et
> godt eksempel.

Ja, men hvis man er almindelig velfungerende, så kan man sagtens klare begge
dele. Altså at passe et fuldtidsjob, og være en god forældre. Jeg er selv
vokset med gode forældre med fuldtidsjob. Mine venner og veninder med børn
har fuldtidsjobs og jeg ser på ingen måder deres børns tarv truet.

> > Jeg blev bare pissed over at du starter med en masse om hvor dårlige
> mennesker bistandsklienter er, for derefter at sige at du ikke er
> fordomsfuld, der hængte ikke rigtig sammen, men nok om det, fortsat god
> aften...

Hov hov, jeg skrev intet om at de var dårlige mennesker. Jeg skrev at mange
af dem har andre problemer end ledighed. (Det er for mig ikke at være et
dårligt menneske.)

Med 'andre problemer end ledighed' mener jeg, at hvis der var et job til
dem, ville de ikke være i stand til at tage det.
Af mange grunde, jeg kan ikke lave en udtømmelig liste. Så af frygt for at
at træde nogen over tæerne, lader jeg være med at nævne eksempler.
Jeg tør dog godt nævne de grunde der ville gøre at folk ikke skulle være
tvillingemedhjælper hos mig:
Misbrug, psykiske problemer, dårlig personlig hygiejne, 'dårlig' holdning
til mødetider, ikke at kunne tage ansvar, manglende ansvarsfølelse, ikke at
kunne holde sig i gang selvstændigt, højt sygefravær.

Og hvis det så er fordomsfuldt, så er det helt fint med mig. Det er jo ikke
nogen hjælp, hvis den der skal yde hjælpen, selv har brug for hjælp!

Også en god aften til dig

Carina

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-03 21:20

"Carina" <carwina (a) hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3e20679a$0$133$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Jeg har gennem mit arbejde haft 'fingrene' i rigtig mange
> kontantshjælpmodtagere og har ikke set ret mange, som jeg ville lade gøre
> rent hos eller passe mine børn.

Det er den slags holdninger, der gør, at det er besværligt, at være på
kontanthjælp og have børn i dag
Der er ALT for mange fordomme !
Der findes forskellige årsager til, at folk ikke kan begå sig på
arbejdsmarkedet. Det betyder ikke, at man ikke kan gøre rent og passe sine
børn.
Vores hus er skamt rent og pænt, det kræver bare en del mere rengøring, når
man går hjemme, med sine børn.

> Og misforstå mig nu ej, jeg har ikke nogen nedladende holding overfor
> mennesker på kontanthjælp. Jeg mener klart der bør gøres en stor indsats,
> for at de netop kan komme på arbejdsmarkedet igen, eller til at de kan
komme
> til at leve, for dem, et værdigt liv.

Øverste afsnit er en nedladende holdning. Du generaliserer for meget. Man
kan godt have et værdigt liv, selvom man ikke er på arbejdsmarkedet.....
Og man kan også sagtens gøre rent + passe børn + finde ud af, at læse og
skrive osv......

Mvh. www.tjekmig.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-03 21:29

"Sander" <sander@tjekmig.dk> skrev i en meddelelse
news:3e207c52$0$197$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> > Jeg har gennem mit arbejde haft 'fingrene' i rigtig mange
> > kontantshjælpmodtagere og har ikke set ret mange, som jeg ville lade
gøre
> > rent hos eller passe mine børn.
>
> Det er den slags holdninger, der gør, at det er besværligt, at være på
> kontanthjælp og have børn i dag
> Der er ALT for mange fordomme !
> Der findes forskellige årsager til, at folk ikke kan begå sig på
> arbejdsmarkedet. Det betyder ikke, at man ikke kan gøre rent og passe sine
> børn.
> Vores hus er skamt rent og pænt, det kræver bare en del mere rengøring,
når
> man går hjemme, med sine børn.
>
Jeg taler om min egne børn! Jeg klandrer ikke nogen for ikke at kunne passe
egne børn, gøre rent i eget hjem osv. Jeg forestiller mig selv i en
situation som nybagt tvillingemor (det er udgangspunktet for diskussionen).
Hvis der skal en fremmed ind i mit hjem i den situation, skal det være en
erfaren, proper og effektiv person, der ved lige præcis hvad der skal gøres
og hvordan! Så jeg ikke skal bekymre mig det mindste om det praktiske, men
blot kunne overskue mine børn
Jeg påstår på intet tidspunkt at folk på kontanthjælp er dårlige forældre!!
>
> > Og misforstå mig nu ej, jeg har ikke nogen nedladende holding overfor
> > mennesker på kontanthjælp. Jeg mener klart der bør gøres en stor
indsats,
> > for at de netop kan komme på arbejdsmarkedet igen, eller til at de kan
> komme
> > til at leve, for dem, et værdigt liv.
>
> Øverste afsnit er en nedladende holdning. Du generaliserer for meget. Man
> kan godt have et værdigt liv, selvom man ikke er på arbejdsmarkedet.....
> Og man kan også sagtens gøre rent + passe børn + finde ud af, at læse og
> skrive osv......

Det har jeg svaret på. 80 % (skalg på tasken) af de kontantshjælpmodtagere
jeg har talt med har selv udtrykt at de ønsker et liv de kan være stolte af,
og det incl. ofte et arbejde! Mange siger selv de føler det uværdigt ikke at
kunne forsørge sig selv. Det er deres egen holding jeg gengav, og IKKE et
udtryk for min egen holdning!

Carina

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-03 21:33

"Carina" <carwina (a) hotmail.com>

(skalg på tasken)

Ja, det kan være svært at stave, der skal selvfølgelig stå 'slag på
tasken'..

carina

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-03 21:38

"Carina" <carwina (a) hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3e207917$0$164$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Misbrug, psykiske problemer, dårlig personlig hygiejne, 'dårlig' holdning
> til mødetider, ikke at kunne tage ansvar, manglende ansvarsfølelse, ikke
at
> kunne holde sig i gang selvstændigt, højt sygefravær.
>
> Og hvis det så er fordomsfuldt, så er det helt fint med mig. Det er jo
ikke
> nogen hjælp, hvis den der skal yde hjælpen, selv har brug for hjælp!

Det er fordomsfuldt. Du sviner folk til og generaliserer uden grund. Hvordan
vil du have det, hvis din placering i samfundet, blev generaliseret på den
måde og du ikke selv følte dig hjemmehørende, under alle disse fordomme ?

Eks : Carina, er du socialrådgiver. Så går du vel aldrig i bad og du står
sikkert nede på hjørnet og drikker hele dagen og du bor sikkert møgbeskidt
derhjemme. Stakkels dine børn !

Mvh. www.tjekmig.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-03 21:43

"Sander" <sander@tjekmig.dk> skrev i en meddelelse
news:3e208097$0$199$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Det er fordomsfuldt. Du sviner folk til og generaliserer uden grund.

Jeg sviner ikke nogen til!!

> Eks : Carina, er du socialrådgiver. Så går du vel aldrig i bad og du står
> sikkert nede på hjørnet og drikker hele dagen og du bor sikkert møgbeskidt
> derhjemme. Stakkels dine børn !

Jamen, det er slet ikke det jeg siger. Jeg tager blot stilling til hvem jeg
vil have til at passe mine børn og hvem jeg ikke vil have til at passe mig
børn.
Og hvis nogen bliver fornærmet over at de af den ene eller anden grund ikke
må passe mine børn, jamen så fred være med det!
Du går vel heller ikke til en læge, hvis du skal have lavet din bil?

Det er sq da ok at være selektiv, når man skal ansætte folk til noget så
dyrebart som at passe sine børn.

Lad mig spørge på en anden måde: Vil du lade en psykisk syg misbruger have
ansvaret for dine nyfødte tvillinger, og selv tage et tiltrængt hvil imens??

Carina

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-03 21:48

"Carina" <carwina (a) hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3e207efc$0$218$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Jeg taler om min egne børn! Jeg klandrer ikke nogen for ikke at kunne
passe
> egne børn, gøre rent i eget hjem osv. Jeg forestiller mig selv i en
> situation som nybagt tvillingemor (det er udgangspunktet for
diskussionen).
> Hvis der skal en fremmed ind i mit hjem i den situation, skal det være en
> erfaren, proper og effektiv person, der ved lige præcis hvad der skal
gøres
> og hvordan! Så jeg ikke skal bekymre mig det mindste om det praktiske, men
> blot kunne overskue mine børn
> Jeg påstår på intet tidspunkt at folk på kontanthjælp er dårlige
forældre!!

Det gør du jo. Du påstår at kontanthjælpsmodtagere, ikke er i stand til, at
passe dit barn / tvillinger, fordi de er uhygiejniske, stofmisbrugere,
uegnet til, at holde mødetider m.m.
Det vil i mine øjne, være dårlige forældre og vil selvfølgelig også være en
dårlig babysitter.

Mvh. www.tjekmig.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-03 21:56

"Sander" <sander@tjekmig.dk> skrev i en meddelelse
news:3e20831c$0$207$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Det gør du jo. Du påstår at kontanthjælpsmodtagere, ikke er i stand til,
at
> passe dit barn / tvillinger, fordi de er uhygiejniske, stofmisbrugere,
> uegnet til, at holde mødetider m.m.
> Det vil i mine øjne, være dårlige forældre og vil selvfølgelig også være
en
> dårlig babysitter.

Nej nej, det gør jeg ikke. Jeg siger at: 'En stor del af de mennesker der i
dag er på kontanthjælp, har andre problemer end blot ledighed'
Så remser jeg de andre problemer end ledighed op, der vil gøre, at jeg ikke
ville lade dem passe mine børn.
Der er stadig en gruppe hvis 'andre problemer end ledighed' gør at de godt
kunne passe mine børn.

Giver det mening?

Jeg siger ikke nogen steder at alle på kontanthjælp er psykisk syge,
misbrugere, dårlige det ene eller andet.
Jeg siger at en stor del, har andre problemer end blot ledighed. Ud af dem,
er der en gruppe der har de problemer jeg har remset op før, og den gruppe
skal IKKE passe mine børn!

Det bør enhver der selv er forældre faneme have forståelse for!

Carina

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-03 21:59

"Carina" <carwina (a) hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3e208216$0$244$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> > Det er fordomsfuldt. Du sviner folk til og generaliserer uden grund.
>
> Jeg sviner ikke nogen til!!

Jo du gør !!!

> Jamen, det er slet ikke det jeg siger. Jeg tager blot stilling til hvem
jeg
> vil have til at passe mine børn og hvem jeg ikke vil have til at passe
mig
> børn.

Selvfølgelig, det gør vi vel allesammen.

> Det er sq da ok at være selektiv, når man skal ansætte folk til noget så
> dyrebart som at passe sine børn.

Ja.

> Lad mig spørge på en anden måde: Vil du lade en psykisk syg misbruger have
> ansvaret for dine nyfødte tvillinger, og selv tage et tiltrængt hvil
imens??

Nej selvfølgelig ikke, men så kan du skrive, at du ikke vil have en psykisk
syg misbruger, til at passe dine børn, i stedet for, at kalde alle
kontanthjælpsmodtagere, for psykisk syge misbrugere....

Mvh. www.tjekmig.dk

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 11-01-03 22:14

Til "Holger Danske" "Carina" "Sander" kan ikke lige huske om der er flere.

Men jeg vil bare gerne lige spørge jer.

Hvor tvillingerne blevet af i dette forum ?????

For sprøgsmålet gik jo på om Heidis veninde kunne få hjælp. Nu syntes jeg at det mere er en "diskusion" om hvordan/hvordan ikke kontanthjælpsmodtagere er istand til at passe et job eller ej.

Det med at det er kontanthjælpsmodtagere der bliver tilbudt jobbene, er allerede besvaret i de 2 første indlæg, så jeg syntes denne diskusion hører hjemme et helt andet sted.

Undskyld jeg blander mig. Men jeg kan ikke tro at Heidi får særlig meget ud af jeres ping-pong.

Eller hvad mener I selv??

Mvh
Mone
;o((

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-03 22:06

"Sander" <sander@tjekmig.dk> skrev i en meddelelse
news:3e208599$0$198$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
>at kalde alle > kontanthjælpsmodtagere, for psykisk syge misbrugere....

Vær sød at finde citatet hvor jeg kalder alle kontanthjælpsmodtagere for
psykisk syge misbrugere? For jeg er snart træt af at argumentere mod noget
jeg aldrig har sagt, og bestemt ikke mener!
Jeg bliver altså irriteret når du ikke læser det jeg skriver!

Carina

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-03 22:14

In an article of 11 Jan 2003 Sander wrote:

> Nej selvfølgelig ikke, men så kan du skrive, at du ikke vil have en psykisk
> syg misbruger, til at passe dine børn, i stedet for, at kalde alle
> kontanthjælpsmodtagere, for psykisk syge misbrugere....

Tror du ikke lige, at du skulle gennemlæse tråden endnu engang. Carina
har på intet tidspunkt sagt, at alle kontanthjælpsmodtagere er psykisk
syge eller andre ting. Derimod har hun sagt ting i stil med "en stor del
af" og nævnte vist 80 procent et andet sted. Det åbner faktisk op for,
at der også er "normale" kontanthjælpsmodtagere.

--
Uffe Holst

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-03 22:17

"Carina" <carwina (a) hotmail.com> wrote in message
> Lad mig spørge på en anden måde: Vil du lade en psykisk syg misbruger have
> ansvaret for dine nyfødte tvillinger, og selv tage et tiltrængt hvil
imens??

Tag lige og klap hesten.
Kommunen er da heller ikke interesseret i at sende
en "psykisk syg misbruger" ud i sådan et job - hos
mig valgte de omhyggeligt en ung pige ud, som
bare var faldet i kontanthjælpshullet, hun havde
sikkert ikke sørget for at være forsikret mod arbejdsløshed.
Du tror vel heller ikke for alvor, at jeg ville have lukket
en sådan person ind, vel?

Hvis moderen iøvrigt kommer sig oven på fødslen, er
der jo heller ikke noget til hinder for, at hun selv passer
sine børn, vel? At få tvillinger er jo ingen katastrofe, heller
ikke hvis man i forvejen har et eller flere børn. Det giver
mere arbejde, men det er ingen "social begivenhed",
forstået på den måde, at andre end familien selv skal
betale for det. Det er jo heller ikke rimeligt at tænke
sig, at andre familier skal bøde fordi denne familie
får sine børn så hurtigt efter hinanden, vel?

Mvh. Bodil.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-03 22:19

"Carina" <carwina (a) hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3e208533$0$214$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Nej nej, det gør jeg ikke. Jeg siger at: 'En stor del af de mennesker der
i
> dag er på kontanthjælp, har andre problemer end blot ledighed'
> Så remser jeg de andre problemer end ledighed op, der vil gøre, at jeg
ikke
> ville lade dem passe mine børn.
> Der er stadig en gruppe hvis 'andre problemer end ledighed' gør at de godt
> kunne passe mine børn.
>
> Giver det mening?

Ja, det giver mening. Du formulere(de) dig bare, meget uheldigt /
fordomsfuldt.

> Jeg siger ikke nogen steder at alle på kontanthjælp er psykisk syge,
> misbrugere, dårlige det ene eller andet.
> Jeg siger at en stor del, har andre problemer end blot ledighed. Ud af
dem,
> er der en gruppe der har de problemer jeg har remset op før, og den gruppe
> skal IKKE passe mine børn!

Fint nok. Du skal bare passe på, med at generalisere hele tiden. Selvom en
stor del, af eksempelvis læger, piloter, selvstændige og andre veluddannede
folk, har misbrugsproblemer, så bliver der åbenbart ikke, den samme
mistillid, til disse mennesker, som der åbenbart gør, hvis du modtager
kontanthjælp.

Mvh. www.tjekmig.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-03 22:21

"Bodil Grove Christensen":

> Tag lige og klap hesten.
> Kommunen er da heller ikke interesseret i at sende
> en "psykisk syg misbruger" ud i sådan et job

Nej! Men der kunne jo sidde en idealistisk socialrådgiver et sted, der af et
godt hjerte gerne vil give folk en chance!

>- hos mig valgte de omhyggeligt en ung pige ud, som
> bare var faldet i kontanthjælpshullet, hun havde
> sikkert ikke sørget for at være forsikret mod arbejdsløshed.

Alt jeg skrev var at, man skal passe mere på i dag end for år tilbage, fordi
gruppen ser anderledes ud.
Dem der ryger i kontanthjælpshullet kommer ofte hurtigt selv op af det, og
vil sjældent være i aktivering ret længe.

> Du tror vel heller ikke for alvor, at jeg ville have lukket
> en sådan person ind, vel?

Nej, det tror jeg ikke!
>
> Hvis moderen iøvrigt kommer sig oven på fødslen, er
> der jo heller ikke noget til hinder for, at hun selv passer
> sine børn, vel? At få tvillinger er jo ingen katastrofe, heller
> ikke hvis man i forvejen har et eller flere børn. Det giver
> mere arbejde, men det er ingen "social begivenhed",
> forstået på den måde, at andre end familien selv skal
> betale for det. Det er jo heller ikke rimeligt at tænke
> sig, at andre familier skal bøde fordi denne familie
> får sine børn så hurtigt efter hinanden, vel?

Nej, jeg er helt enig. Men nu var der jo bare en der spurgte...Om det er
kommunens ansvar at stille med hjælp er jo en helt anden diskussion, som jeg
ikke tør bevæge mig ud i

Carina

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-03 22:23

"Mone" <Mone.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:dN%T9.34015$Hl6.3654985@news010.worldonline.dk...

> Eller hvad mener I selv??

Du har ret. Skal nok stoppe nu. God aften / nat til alle

Mvh. www.tjekmig.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-03 22:25

"Sander":

> Ja, det giver mening. Du formulere(de) dig bare, meget uheldigt /
> fordomsfuldt.

Ja, og jeg kunne klandre dig for at overfortolke, tage ting personligt ovs.
Jeg har valgt mine ord med omhu. Brugt vendinger som: 'en stor del af' og
'80 %'.
Det er ikke generalisering! Jeg vil ikke medgive dig at jeg generalisere!
>
> Fint nok. Du skal bare passe på, med at generalisere hele tiden. Selvom en
> stor del, af eksempelvis læger, piloter, selvstændige og andre
veluddannede
> folk, har misbrugsproblemer, så bliver der åbenbart ikke, den samme
> mistillid, til disse mennesker, som der åbenbart gør, hvis du modtager
> kontanthjælp.

Jo! Men det er en heeeelt anden diskussion.

Carina

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-03 22:27

"Mone"

> Hvor tvillingerne blevet af i dette forum ?????

De bliver passet, vi ved bare ikke af hvem

>
> For sprøgsmålet gik jo på om Heidis veninde kunne få hjælp. Nu syntes
> jeg at det mere er en "diskusion" om hvordan/hvordan ikke
> kontanthjælpsmodtagere er istand til at passe et job eller ej.

Ja, sådan er det med ytringsfriheden. man kan ikke styre hvad folk skriver!

>
> Det med at det er kontanthjælpsmodtagere der bliver tilbudt jobbene, er
> allerede besvaret i de 2 første indlæg, så jeg syntes denne diskusion
> hører hjemme et helt andet sted.

Du har ret, men jeg tror lige vi brændte for den. Og siden Holger Danske er
far og jeg er vordende mor, så er både forældre og børn med i diskussionen

>
> Undskyld jeg blander mig. Men jeg kan ikke tro at Heidi får særlig meget
> ud af jeres ping-pong.
>
> Eller hvad mener I selv??

Jeg tror personligt at Heidi synes det er ret ligegyldigt

Carina

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-01-03 00:45

Hej HEidi!

Flg. er hentet fra Brøndby Tvillinge- og FlerlingeForening's
hjemmeside (www.btff.dk):

-------------------------------------------------------------------
Støtte

Der er ingen lovgivning på området

Der er desværre ingen lovgivning, der sikre, at kommunerne skal
yde støtte til flerlingefamilierne. Økonomisk får man lidt ekstra
børnepenge (se de aktuelle satser i menuen til venstre).

Kommunale ordninger

Det betyder dog ikke, at den enkelte kommune er udelukket fra at
kunne have en ordning på området.

Den enkelte kommune kan i henhold til "kommunalfuldmagten" jf. Lov
om kommuners Styrelse, af egen drift uden egentligt lovgrundlag
træffe kommunalpolitiske beslutninger om f.eks. særlige
støtteordninger til flerlingefamilier. (Interesserede kan læse
mere herom i Forvaltningsret af Hans Gammeltoft Hansen mf., fra
1984, kap. 17).

Det er altså op til den enkelte kommune, hvilken praksis man har i
forhold til at hjælpe flerlingefamilierne. Nogle kommuner tilbyder
således praktisk hjælp i hjemmet i barselsperioden eller f.eks.
mulighed for ansættelse som dagplejemor efter endt barsel. Mens
andre kommuner, som f.eks. Brøndby ingen ordning har. Du kan se
BTFFs forslag til en ordning i Brøndby under støtte i menuen
foroven.

Når der ikke er en ordning, betyder det ofte bare, at
kommunalpolitikerne ikke har taget stilling til spørgsmålet. Ofte
skyldes en manglende kommunal ordning, en manglende indsigt i den
arbejdsbyrde, der ligger på tvillinge- og i særdeleshed
trillingefamilier. Typiske kommentarer fra mange kommuner som: "Vi
kan tilbyde, at hjælpe Jer med at planlægge Jeres tid" eller "det
er jo ikke anderledes end alle andre familier, der har to eller
flere børn" siger alt!

Ingen ordning &#8800; ingen hjælp.

At der ikke er en ordning i kommunen, betyder ikke, at man ikke
kan få hjælp. Ofte vil der alligevel på baggrund af den kommunale
forvaltnings vurdering være en mulighed.

Desværre betyder det, at man skal have overskud til at finde ud
af, hvor og hvordan, man skal søge. Det er også en fordel, at vide
hvor i loven, der findes fortolkningsmuligheder, som åbner
mulighed for at give støtte til flerlingefamilier. Og endelige
skal man have energi og overskud til det, hvilket kan være meget
svært for nybagte flerlingefamilier. Desværre indebærer det ofte
en social skævvridning, hvor de, som har mest brug for hjælp, ikke
får, fordi de slet ikke har overskud til at undersøge deres
muligheder.

Som medlem eller støttemedlem af BTFF, kan vi hjælpe dig i forhold
til mulighederne i din egen kommune.
-------------------------------------------------------------------

Som et lille NB kan jeg da fortælle, at jeg selv har tvillinger
fra april 2001, og at de har en storesøster, der er 2½ år ældre
end dem. Jeg har faktisk altid været "alene" med mine 3 børn,
selvom jeg først flyttede fra faderen for 4 måneder siden. Han var
aldrig hjemme, og så kunne jeg jo lige så godt bo for mig selv !

Jeg fik en "tvillingehjælp" fra Københavns Kommune, da mine børn
var godt og vel 3 måneder, men jeg var ikke "sikret" den. Det
afhænger af, hvor mange kommunen har i aktivering på pågældende
tidpunkt. Ordningen er i og for sig god nok, men nogle gange er
det næsten mere stressende at skulle have en "fremmed" inden for
dørene. Man skal jo også virke som "arbejdsgiver" og sørge for, at
personen har noget at rive i, når han/hun er der. Og som
tvillingemor kan det være ret så svært at overskue, når man også
skal finde en dagligdag/rutine med sine tvillinger !

Mange hilsner fra Ann
Kig forbi på: www.familien-petersen.dk

Godkendelse af svar
Fra : heidi

Dato : 12-01-03 13:24

Tak for svaret Dorthe og alle jer andre - det var svært at finde ud af hvem jeg skulle acceptere som svar.
jeg giver alle disse oplysninger vidre til min veninde.
MVH Heidi

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-01-03 16:31

"Sander" <sander@tjekmig.dk> skrev i en meddelelse
news:3e208a53$0$159$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Carina" <carwina (a) hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:3e208533$0$214$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> > Nej nej, det gør jeg ikke. Jeg siger at: 'En stor del af de mennesker
der
> i
> > dag er på kontanthjælp, har andre problemer end blot ledighed'
> > Så remser jeg de andre problemer end ledighed op, der vil gøre, at jeg
> ikke
> > ville lade dem passe mine børn.
> > Der er stadig en gruppe hvis 'andre problemer end ledighed' gør at de
godt
> > kunne passe mine børn.
> >
> > Giver det mening?
>
> Ja, det giver mening. Du formulere(de) dig bare, meget uheldigt /
> fordomsfuldt.

Efter min opfattelse læste du Carinas indlæg fordomsfuldt. Det er en endnu
større fejl end at formulere sig uheldigt, hvad jeg i øvrigt ikke er enig i,
at Carina gjorde. Jeg kan nemlig godt læse.

Jeg er selv en af dem, der ikke fremfører bevidstløse, politisk korrekte
synspunkter, og må derfor ofte spilde min tid med at gentage mig selv og
bremse diskussioner om, hvad jeg ikke har sagt og skrevet.

Som du nu selv har fundet ud af med megen møje og besvær, har Carina ikke
kaldt alle kontanthjælpsmodtagere for psykisk syge misbrugere. Det hele
foregik inden i dit hovede. Prøv at undgå dette en anden gang i stedet for
at bebrejde Carina, hvad hun ikke bør bebrejdes for.

> > Jeg siger ikke nogen steder at alle på kontanthjælp er psykisk syge,
> > misbrugere, dårlige det ene eller andet.
> > Jeg siger at en stor del, har andre problemer end blot ledighed. Ud af
> dem,
> > er der en gruppe der har de problemer jeg har remset op før, og den
gruppe
> > skal IKKE passe mine børn!
>
> Fint nok. Du skal bare passe på, med at generalisere hele tiden.

Det gør Carina heller ikke.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-01-03 17:20

"Holger Danske" <Holger_Danske@msn.com> skrev i en meddelelse
news:avpsle$hlnm8$1@ID-171232.news.dfncis.de...
> Carina wrote:
> >
> > Du misforstår hvad jeg skriver. Jeg skriver netop at min holdning
> > ikke er nedladende.
> > Jeg har min viden fra en masse teori om emnet, og mindst dobbelt så
> > meget praktisk erfaring, så jeg er ikke en fordomsfuld nar, der ikke
> > aner hvad jeg taler om!
> > Det er for nemt for dig blot at konkludere at jeg er fordomsfuld,
> > arrogant osv....
>
> Jeg blev bare pissed over at du starter med en masse om hvor dårlige
> mennesker bistandsklienter er, for derefter at sige at du ikke er
> fordomsfuld, der hængte ikke rigtig sammen, men nok om det, fortsat god
> aften...

Ja, man skal jo passe på med de uovervejede automatreaktioner...

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-01-03 21:32

Svend Petersen:

> Ja, det giver mening. Du formulere(de) dig bare, meget uheldigt /
>fordomsfuldt.
>
> Efter min opfattelse læste du Carinas indlæg fordomsfuldt. Det er en endnu
> større fejl end at formulere sig uheldigt, hvad jeg i øvrigt ikke er enig
i,
> at Carina gjorde. Jeg kan nemlig godt læse.
>
> Jeg er selv en af dem, der ikke fremfører bevidstløse, politisk korrekte
> synspunkter, og må derfor ofte spilde min tid med at gentage mig selv og
> bremse diskussioner om, hvad jeg ikke har sagt og skrevet.
>
> Som du nu selv har fundet ud af med megen møje og besvær, har Carina ikke
> kaldt alle kontanthjælpsmodtagere for psykisk syge misbrugere. Det hele
> foregik inden i dit hovede. Prøv at undgå dette en anden gang i stedet for
> at bebrejde Carina, hvad hun ikke bør bebrejdes for.
>

Tak! Jeg kunne ikke selv lige få formuleret det lige så godt!

Og ja, det er dybt frustrende når folk tolker det man skriver helt forkert,
især når man forsøger at omformulere det mange gange, uden resultat.

Carina