/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Gener ved ændring af vej
Fra : klemme2006
Vist : 473 gange
200 point
Dato : 07-02-07 21:55

Gennem årene har kommunen hævet koten for en vej jeg bor på, endvidere er der blevet etableret fortov. Tilsammen betyder det at min nabos port ikke længere er en indkørsel, men har to trin ned. Ved gravning har jeg fundet den gamle brolægning i min egen indkørslen, og ved derfor at fortovet ligger 25-30 cm over tidligere terræn. Derved jeg er jeg blevet påført en del gener.

De gener jeg er påført er:
1) Der trænger vand gennem soklen over gulvets niveau. Jeg har en tilstandsrapport, hvor det anføres at fugt i muren skyldes at terrænet er hævet.
2) Foden af bærende stolpe (fra en ombygning i 50'erne) er begravet i fortovet, og er begyndt at rådne. I 50'erne stod den hævet over terrænet på en sten.
3) Fra min hoveddør går man et trin ned i entreen, og asfalten ligger op af dørtrinnet.
4) En almindelig personbil skraber bunden imod kantstenen, når man kører ind i gården, (terænnet falder fra gaden og ind).

Generne kunne i nogen grad afhjælpes ved at sænke fortovet til vejen niveau ud for indkørslen, men det afviser kommunen med henvisning til at det vil give problemer hvis man skal asfaltere (hæve vejen yderligere).

Kommunen har henvist mig til at:
a) etablere omfangsdræn langs facaden og en rist foran døren, begge tilkoblet en faskine.
b) korte stolpen af og erstatte bunden med en betonsøjle, eller dræne omkring søjlen
c) hæve terrænnet i indkørslen. Når jeg hæver indkørslen begraver jeg fodremmen på mit bindingsværk, så der skal også gøres noget for at beskytte den.

Spørgsmål 1: Kan det passe at kommunen kan vælge at bygge oven på den gamle vej, og dertil lægge et fortov. Havde man valgt at lade den gamle vejkote være fortovets kote og sænket vejens kote 10 cm, var gadens huse ikke blevet gravet ned. År efter år har man valgt den billigste løsning - at bygge oven på -, men det flytter bare ulemperne og udgifterne over på de enkelte grundejer. Er det juridisk holdbart? Kan kommunen pålægges at afholde udgifterne til at genskabe indkørselsforhold og stoppe det råd der er forårsaget af deres brolæggere?

Spørgsmål 2: Stue og entre ligger 9 cm under terræn. Dette kunne ikke godkendes ved nybyggeri. Kan jeg få nedmålt huset i BBR? Teknisk er stuen og entreen vel en høj kælder. Hvis jeg kunne slippe lidt billigere i ejendomsskat ville det da være en trøst.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 07-02-07 22:46

Ja, det offentlige træder sgu tit på "de små folk" som os..
Der burde være noget man kunne gøre ved det!
Det havde sgu da været nemmere at lave vejen ordentlig fra starten af!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-02-07 09:51

Torben Møller
Advokatgruppen Fredericia
Danmarksgade 8
DK-7000 Fredericia
Tlf. 76 20 74 82
Fax 75 91 19 20
Email tm@advokatgruppen.dk

Ham her er temmelig skrap i ekspropriationssager. Mon ikke han kan svare dig. Prøv at sende ham en mail.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 08-02-07 22:15

Hej klemme2006

Jeg har også set dit problem beskrevet i "hus og have" men ikke nær så udførligt.

Det er en skam at der er så få juridiske eksperter på kandu, for det er rigtig som taunusanden skriver
at kommune og andre offentlige myndigeheder bare trumler deres vilje igennem.

Nu vil jeg søge højt og lavt for at finde ud af npget lovgivning, for det må der være.

Bjørn

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 09-02-07 12:10

Hej klemme2006

Det lader til at vi er lidt allene på "tråden" Det kan være at du skal prøve med et andet spærgsmål.

Hvad med: "Hjælp! Kommunen træder på mig"

Når du har prøvet af forhandlingens vej at opnå et resultat, er der ikke andet at gøre end at skrue bissen på!
Har du kun fået mundtlige svar, så glem dem og start på en frisk.

Skriv og beskriv forholdenen og slut af med spørgsmål der kan besvares med Ja eller Nej.

Embedsmænd hader dem, for hvis de svare forkert bliver de slagte af politikernen.
Derimod bliver de forfremmet hvis de kan svare i forblommede vendinger, eller endnu bedre svare på noget helt andet end der er spurgt om.

Jeg har et lokalt eksempel: En byggeansøgning blev afvist med henvisning til nogle paragraffer, som var de smmme der tillod byggeriet. Det endte med ansøgning gik igennem.
Så lad dig ikke stoppe af en række henvisninger, men læs hvad der står i det de henviser til.
_________________________________________________________________________________
Prøv at sende det du har skrevet, ovenstående, til følgende:

Studenternes Retshjælp.

Studenterrådets Retshjælp tilbyder gratis retshjælp til alle private.
Du kan få rådgivning hos os på følgende måder:

* Telefonisk: Tirsdag kl. 11 – 13, onsdag og torsdag kl. 13 - 15 . Vores telefonnummer er 8942 5460
* Ved personlig henvendelse: Tirsdag kl. 15 – 17 og torsdag kl. 16 – 18.
* E-mail: Døgnet rundt. Vores mailadresse er: retshjaelpen@sr.au.dk

Vi prioriterer personlige og telefoniske henvendelser forud for henvendelser pr. mail. De indkomne mails bliver behandlet i den rækkefølge de modtages.
________________________________________________________________________________

Din hus forsikring, hvis du har en med retshjælp.

_________________________________________________________________________________

Den advokat 3773 anbefaler, forudsat at han ikke bor i samme kommune som du gør, for så har han ikke råd til at føre sagen.
Lad ham vide at du har en rethjælpsforsikring ( hvis dur har) så får han $-tegn i øjnene.

Bjørn

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 09-02-07 12:15

Hej klemme2006

Jeg glemte lige at sige at de fleste byer har en gratis advokatrådgivning, den er gerne annonceret i de lokale gratis ugeaviser.
Men husk ikke en lokal advokat imod kommunen.

Bjørn