/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Normer for opkørsler
Fra : klemme2006
Vist : 4563 gange
100 point
Dato : 07-02-07 19:52

Er der nogen der kan hjælpe mig med normer for opkørsler? Når jeg kører ud fra min grund skraber bilen mod kantstenen. Kommunen mener at jeg kan vælge imellem at købe en anden bil eller hæve indkørslen.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 07-02-07 21:13

Hej Klemme2006

Mener du ikke sænke?
Er det ikke vejbanen der er for lav?
Forøvrigt troede jeg ikke at det "officielle Danmark" gik ind for 4hjulstrækkere til privatkørsel.

Bjørn

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 07-02-07 21:56

Bor du i eget hus eller til leje...?

Der findes jo bygningsreglementerne for de forskellige perioder og "bygningstyper". Dem finder du på Erhvervs- og Byggestyrelsens hjemmeside på www.ebst.dk/bygningsreglementer/0/52/0

Der findes i alle fald regler ifm handicapparkering - men det andet kan du evt. ringe til Erhvervs- og Byggestyrelsen om på 35 46 60 00. De er ret flinke!

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 07-02-07 22:07

Jeg mener hæve. Grunden skråner ned fra vejen. Når fortovet bliver hævet 25 cm "hænger" bilen på fortovet med et hjulpar på vejen og et hjulpar i indkørslen. Der er nemlig rampe fra indkørslen op til fortovet og fra vejen op til fortovet. Kommunen mener at det smarte er at hæve grunden (og huset ?) 25 cm. Så går det hele op.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 07-02-07 22:37

""Når jeg kører ud fra min grund skraber bilen mod kantstenen.""
Hvad når du køre ind?
""Kommunen mener at jeg kan vælge imellem at købe en anden bil eller hæve indkørslen.""
""Der er nemlig rampe fra indkørslen op til fortovet og fra vejen op til fortovet. Kommunen mener at det smarte er at hæve grunden (og huset ?) 25 cm. Så går det hele op.""
Nu forstår jeg!
Det er altså både vej og grund der ligger lavere ind fortovet!
Fortovet ligger altså som en vold imellem vejbane og grund så det virker som et bumb eller en tankspæring.
Har komunen ikke foreslået at du alternativt kan købe en kotere bil som ikke kan nå hen over fortorvet.
Inspireret af Ysseven har jeg taget mit gamle bygningsreglemet fra 1982 frem!
Jeg kan bedre skimme i det en på skærmen.
Jeg har fundet følgende:
2.1.4. Stk. 2 Bla bla> "Niveauforskelle i adgangsarealet skal udlignes med ramper, jfr. 4.2.2

4.2.2. Stk. 4 Bla bla> "Ramper må ikke udføres med en større hældning end 1:20 Når særlige forhold gør sig gældende, kan Komunalbestyrelsen dog tillade en hældning på op til 1:2

Du kan sikkert finde de tilsvarende nye regler på linket.

Bjørn

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 08-02-07 11:48

altså vores bil skraber også på hist og her, og der er fordi der er for stor højdeforskel og ikke for lille, det andet lyder temmelig ulogisk.....

Kommentar
Fra : fk2001

Dato : 08-02-07 12:27

Hvis det er muligt at køre henover fortorvet lidt skævt, f.eks 45 grader fremfor 90 grader, så bliver afstanden du køre på fortorvet lidt længere, hvilket svare til at bakken bliver lidt fladere. Bilens fire hjul vil dermed ikke slippe fortorvet på én gang, hvilket gerne skulle forhindre bunden i at "ridse" fortorvet/kantstenen

mvh.

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 08-02-07 12:48

Hj Fk2001

Jeg har set de lavfælgede gøre sådan, men min indkørsel er en port tværs gennem huset,så jeg skal meget lige på.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 08-02-07 13:25

Jeg kan se at bublebee tilsyneladende heller ikke kan forstå det med at hæve.
Bublebees skriver:
""altså vores bil skraber også på hist og her, og der er fordi der er for stor højdeforskel og ikke for lille, det andet lyder temmelig ulogisk.....""

Bekræft venligst at det forholder som jeg har prøvet at skrive med nogle andre ord 7/2 22.37

Bjørn

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 08-02-07 14:13

Jeg tror ikke jeg er helt med på hvad Bubllebee mener, men det forholder sig sådan at fortovet er det højeste punkt. Vejen ligger tolv centimeter lavere og fra "indersiden" af fortovet skråner indkørslen nedad, så den ender med at ligge lavere end vejen.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 08-02-07 14:29

Har du tjekket muligheden for at få lov/dispensation til at lade fortovet "dykke" ud for din indkørsel...?

Du ved: Man kommer gående på fortovet, så går det først blidt nedad, så lidt ligeud og derefter efter blidt opad igen.

Det er da nemmere at sænke midten, end at hæve siderne udenom!

Og så kan I kan skændes om, hvem der skal betale...

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 08-02-07 15:30

Hej Ysseven

Det har jeg lige præcis. Men det kunne ikke komme på tale, for så var sænkningen jo i vejen, når der skulle lægges mere asfalt på.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 08-02-07 18:59

Hvem kender den lov ysseven henviser til?,

Hvor man kan finde den?

Jeg syntes klemme2006 skal køre kanonen i stilling.
Man kan. ikke, heller ikke kommunen, tillade sig at spære en indkørsel.

Bjørn

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 08-02-07 22:31

Hej klemme2006
Jeg har set at du også er inde med dit problem i kategorien jura, men jeg vælge at skrive til dig her da der er flere deltagere i tråden.

Jeg benytte stadig en forældet kilde, nemlig "Bygningsreglementet 1982", men det kan da ikke være ændret meget. Se yssevends link.

Gulv i forhold til terræn 4.3.3. stk 1,
Beboelsrum og køkken må ikke have gulvet belliggende under det omgivne terræn. Under hensyn til til særlige terrænforhold kan dette krarv fraviges, hvis gulvet er beliggende over terræn langs minst en vinduesvæg.

Det må da være ejeren der søger om godkendelse med henvisning til de særlige forhold, og ikke skadeforvolderen; kommunen, der henviser til dem.

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 08-02-07 22:43

Hej BjornJ

Som jeg læser det, kan kravet fraviges hvis ((og kun hvis?)) gulvet ligger overterræn langs en vinduesvæg. Der er kun een vinduesvæg i stuen, og det er den, som ligger under terræn. Under de forhold kan der så ikke dispenseres. Var der tale om nybyg var stuen ihvertfald ikke et beboelsesrum. Nu findes der jo mange kælderlejligheder, men det var da sjovt hvis det gik.

Annuller spørgsmålet
Fra : klemme2006

Dato : 13-02-07 15:50

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål

Men tak for de mange bud