/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Er en loge forening?
Fra : bjornita
Vist : 1292 gange
100 point
Dato : 07-02-07 15:51

Kan man sammeligne en loge som forening i almindelighed?

m.v.h.
bjornita

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 07-02-07 15:58

Ja det kan du da.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-02-07 17:05

En loge er en lukket forening.

Accepteret svar
Fra : Olesen-50

Modtaget 100 point
Dato : 07-02-07 17:12

Ja det er en forening, men du kan ikke bare melde dig ind, du skal inviteres af de andre i logen, så på den måde er den lukket

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 07-02-07 17:14

Jeg mener også at loger kan betragtes som en forening, at man skal anbefales som medlem som det sker i loger, jamen det er dog stadig en forening.

tadeo

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 07-02-07 17:14

Det bestemmer foreningen selv, via sine bestemmelser.

Men kender ikke til nogen Loge, hvor dørende bare står abne for alle. Det er som regl en lukket forening, bestående er f.eks forretnings drivende - eller folk der nyder og drikke rødvin sammen. Tro egenlig "en loge" er lidt på retro.

I dag vil alle spille med åbne kort, så det er nok mest for gamle mænd.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 07-02-07 17:28

Jeg kender da loger hvor det er kvinder der er medlemmer, eksempelvis "Rebecca Logen".

tadeo

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-02-07 17:30

Hvorfor skulle loger være retro?
Loger hvor medlemmerne er forretningsdrivende, fabrikanter, grossister, advokater, måske endda dommere er det det perfekte sted, at lave aftaler som aldrig kan opdages for der har konkurrencestyrelsen ikke adgang.
Loger er en smart måde at holde kritikere og "pøbel" ude så jeg tror at de lever i bedste velgående.

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 07-02-07 17:31

tadeo - det gør jeg da også

Men jeg glemmer aldrig de oplevelser jeg har haft med loger. Mænd kjole og hvid og høj cigar føring.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-02-07 17:35

En loge er vel egentlig det sted hvor et Broderskab forsamles.
Hvorvidt et Broderskab er en forening er nok tvivlsomt da foreninger jo typisk er en gruppe af mennesker der samles om den ting de har til fælles. Broderskabernes fællesnævner er vel kun MAGT!

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 07-02-07 17:38

BjarneD - det gir jeg dig da ret i det du siger.

Men i mine øjne er den slags på retro, da det minder og rene mafia metoder de bedriver i disse kredse.
Vi kan jo tag Bent Bendzen fra de konservative. Han havde jo en sønd der røg ind for narko i Odense. Var det sket i USA, havde han fået et lods i røven.

Her i landet blev sagen hurtig dysset ned, og sikkert taget under vingerne af hans loge brødere.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 07-02-07 17:42

bjornita, dit spørgsmål er virkelig godt,
vi lever jo i nye tider, og fortiden spøger i dette spørgsmål.
men "arnely", du kommenterede engentlig ikke Loger hvor kvinder er medlemmerne,
som jeg tidligere har skrevet.
Jeg fornemmer at bjornita ikke er nogen årsunge mere.

tadeo

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 07-02-07 17:54

Da bjornita ikke har svaret endnu, vil jeg godt gå til spørgsmålet der blev stillet,
som jeg forstod det, er det en forening?, det mener jeg det er, uanset de er lukkede,
eller tilgængelige for alle?

tadeo

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-02-07 18:22

Jo, rent sprogligt er logebrødre (som det hedder) medlem af en forening selv om nogle af disse broderskaber er så hemmelige at vi andre vel dårligt kan vide hvad og hvem de er.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 07-02-07 19:27

For at svare kort og godt på dit spørgsmål er svaret "JA".

At der findes mange fordkellige slags er jo fuldstændig ligemeget, det er jo ikke du spørger om.

Hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : emab

Dato : 07-02-07 19:32

Man kan ikke kalde en loge en forening i den forstand. I en forening bliver der holdt generalforsamling en gang om året og der er nogle helt specifikke procedurer der skal overholdes ifølge loven. I en loge er det logebrødrene selv eller logesøstrene der bestemmer reglerne. Men det er rigtigt, at det tit bliver brugt til "lokumsaftaler" når man taler om erhvervsdrivende. Men jeg har da også hørt om loger der egentlig bare er et fristed for mændende i en omgangskreds, som kaffe- eller rødvinsklub.
Det er vel efterhånden det eneste sted, at det er iorden at skelne mellem kønnene uden, at få ørene i maskinen. Men man skal ikke tage fejl, en forening som Zonta er faktisk en verdensomspændende kvindeloge, hvor du skal være enten selvstændig eller sidde i en lederstilling, og så skal man som sagt indstilles af nogle andre medlemmer for at blive optaget
Sidst men ikke mindst, loger er i den grad stadig i live, så længe det giver prestige at være med i den slags, så længe er der frivillige der stiller op.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 07-02-07 21:03

Der findes andre "loger" end forninger.

http://da.wikipedia.org/wiki/Loge

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 07-02-07 21:04

forninger=foreninger

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 07-02-07 21:28

Hvor hot det er at være medlem af en loge kan vel diskuteres... Men at enkelte loger som Frimurerne og Odd Fellow lever i bedste velgående, er der ingen tvivl om. Størstedelen af amerikas præsidenter og vicepræsidenter er/har været frimurere således også den forrige præsident Bill Clinton og præsidentkandidaten Al Gore.

Man kan så lige tænke over at de to præsidenter Abraham Lincoln og John F. Kennedy, der begge blev skudt ikke var frimurere, men kort før deres død havde fået ny vicepræsident, der var det...

Den nuværende præsident Georg W. Bush er ikke frimurer, men lige som sin far Skull&Bones mand. Dvs. at han og faderen var medlem af en klike, der hedder Skull&Bones, da de gik på universitetet, og medlemmerne af denne klike holder stadig kontakten og beklæder ofte høje embeder i USA. Hvorvidt den påståede forbindelse mellem Skull&Bones og de daværende SS'ere i den tyske hær i nazitiden, vil jeg nødig udtale mig om. Men faktum er, at i Bibelbæltet i USA vrager man konsekvent præsidentkandidater, der er frimurere.

Om man kan kalde et årtusindgammelt broderskab som frimurerne for en forening er vel en definitionssag. Oprindeligt startede de som en art brancheforeninger for bygningshåndværkere, men siden blev tanken mere abstrakt og omhandlede det at opbygge samfundet. På visse punkter har frimurerne meget religiøse træk, og det at praktisere sin religion, er et krav for medlemsskab. Så nogen vil nok nærmere definere det som en sekt eller en åndelig bevægelse... Og målet i nogle frimurerretninger synes da også at være en synkretistisk verdensreligion.

I og med at mindst én verdensomspændende loge falder udenfor den normale definition på en forening, kan vi altså ikke sætte direkte lighedstegn mellem loge og forening, men der er visse klare fællestræk.

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 07-02-07 21:30

Citat
Hvorvidt den påståede forbindelse mellem Skull&Bones og de daværende SS'ere i den tyske hær i nazitiden, vil jeg nødig udtale mig om. Men faktum er, at i Bibelbæltet i USA vrager man konsekvent præsidentkandidater, der er frimurere.

Hvorvidt den påståede forbindelse mellem Skull&Bones og de daværende SS'ere i den tyske hær i nazitiden er troværdig, vil jeg nødig udtale mig om...

skulle der have stået...

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 07-02-07 22:29

Hvis du mener om det er foreninger i den henseende at man kan modtage nogle offentlige tilskud osv. så er det ikke en forening, hvis logen ikke er frit tilgængelig for alle.

Er logen frit tilgængelig for alle, kan man også modtage tilskud fra det offentlige, så vel som alle andre foreninger, der er også nogle skatte fordele osv. ved en forening

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 08-02-07 08:38

Det er jo lige før vi er inde i konspirationsteori tanke gang. Et emne der absolut er spændene og bevæge sig ind i. Men man kan vel også spørge sig selv. Hvem er det så der styre denne verden? Er det disse loger – eller er det vores demokratiske valgte?

Grunden til at jeg ser Loger som noget der på retro er, at de bygge deres sammen hold på kristendom. Og er det noget der er på retur lige nu så er det kristendommen. Jeg siger ikke at logerne begynder og lukke i morgen. Men måske inden for 50. år er der ikke mange loger tilbage.

Logerne største trussel er efter mine øjne videnskaben. Vi ved jo godt efterhånden alle at mennesket ikke stammer fra Adam og Eva. Det er naturligt helt umuligt.
Videnskaben kan jo også på en lang række andre punkter stille spørgsmål tegn ved kristendommen, og det der står i biblen. Der jo selv præster der begynder og tvivle på det der står i biblen.

Hvis man læst eller set filmen Da Vinci Mysteriet, stiller den jo store spørgsmål em der er efterkommer af Jesus. Det har den katolske kirke jo kategorisk afvist.

Men hvad tro man på? – hvad skal man tro på – er jo op til en selv. Det er bare dumt og ha en holdning som kan skydes i sænk, af bevislige forhold.

Til sidst er der vel kun og sige.

Man skal ikke tro – man skal vide.

Godkendelse af svar
Fra : bjornita

Dato : 08-02-07 10:05

Tak for svaret Olesen-50.

Tak for svaret.

Hilsen

Bornita