/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vægt fyrtræ
Fra : Mr3xS
Vist : 2094 gange
100 point
Dato : 07-02-07 13:54

Jeg ved dette er et lidt underligt spørgsmål, men nu kommer det altså alligevel:

Hvad vejer en rummeter fyrtræ, som har ligget et års tid i skoven i stakke? Det er stammer i ca. 10-20 cm. diameter, som pakkes så godt som muligt i en trailer.

Årsagen til at jeg spørger er, at jeg skal have fundet ud af hvor meget jeg kan køre med på en trailer uden at overlæsse den (køre ulovligt).

PFT

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 110 point
Dato : 07-02-07 14:04

Tag en badevægt med. Er stammen tung så vej den ene ende og støt i den anden ende.
Så har du halvdelen af vægten på en stamme.

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 07-02-07 14:07

Hej e.c.

God ide!

Men et bud?? 200/300/400 kg. pr. rummeter?

Kommentar
Fra : tjasse

Dato : 07-02-07 14:27

Iflg. Teknisk Ståbi vejer fyr / gran mellem 400 - 600 kg. ( tørt træ ).
bøg / eg vejer 700 - 800 kg.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 07-02-07 14:34

http://www.formel.dk/materialedata/trae.htm
Skovfyr med 18% vandindhold: 520kg/m³

(Længde·Diameter·PI·massefylde)/4 = vægt

Eksempel:
1 meter stamme, 20 cm i diameter (0,2m)
Vægt = 1m·(PI/4)(0,2m)²·520kg/m³=16kg

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-02-07 15:59

De m3 man sælger træ til brænde efter er en anden slags. Der regner man også luftmellemrummet med, så vægten afhænger ikke kun af træets massefylde, som sikker er korrekt angivet ovenfor. Det afhænger også af hvor tæt træet er stablet. Du kan ihvertfald regne med at vægten pr m3 du betaler for er mindre.

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 07-02-07 16:02

Så de 520 kg. er træets vægt, kun træ. Altså faktisk en rummeter massiv fyrtræ..?

Så vi er nærmere nede på ca. 400 kg. pr. rummeter, når det er stammer i 10-20 cm diameter, som er stoppet ned i en trailer..?

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 07-02-07 17:04

Du kunne jo også lige køre forbi en vejerbod med både tom og fuldt læsset trailer....så er enhver tvivl, udregninger og gætterier ryddet af vejen
Det var faktisk sådan jeg fandt ud af hvor meget et læs perlesten på min trailer vejede.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-02-07 17:22

Tag du bare den badevægt med, så ikke beregningerne slår bunde ud af anhængeren.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 07-02-07 19:32

10 stk. på Ø20 á 2 meter = 320kg - ved 18% vandindhold. Og 18% er det vandindhold der maksimalt bør være i træ, når det afbrændes.

Du skal nok regne med et væsentligt større vandindhold hvis det har ligget utildækket i skoven.

Så reelt er der måske 400kg i sådan 10 længder....

Ellers kan man jo benytte vægtstangsprincippet. Hvis traileren er læsset så den måske kun trykker få kilo på trækkrogen, så kan man jo prøve om man kan løfte traileren i hver side ved sin egenvægt.

P------------------------A------T

Lad os sige at traileren inkl. brænde vejer 750kg. Så vil der være 325kg på det ene hjulsæt (T)

Hvis personen vejer 80 kg inkl. beklædning (P) så skal afstanden fra A til P være 4 gange større end afstanden fra A til T.

... men afvejning af de enkelte stykker er klart den sikreste måde. e.c. har angivet hvordan

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-02-07 20:41

Når det har ligget ude i denne "vinter", er det stort set vanddrukket med (gættet) ca. 700 kg/kubikmeter. Med en fyldningsfaktor på lidt undet pi fjerdedele kommer du på 500 kg/kubikmeter +-10%
mvh
pbp

som skrevet står: Rent gæt (men jeg har øvet mig på kvalificeret gætteri i mange år!)

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-02-07 20:42

øh sludder altså 500 kg +- 10% pr RUMMETER (meget pænt læsset, meget pænt afgrenet, meget lige stokke)

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 08-02-07 08:49

Tak for alle jeres indlæg.

Nu har jeg en nogenlunde målestok. Men det ender nok med at jeg tager en badevægt med, så kan jeg tage en gennemsnitsmåling idet stykkerne er nogenlunde samme længde og tykkelse. Så må jeg jo bare tælle mig frem

Men tak for hjælpen til jer alle!

Godkendelse af svar
Fra : Mr3xS

Dato : 08-02-07 08:49

Tak for svaret e.c.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-02-07 09:00

Jeg bruger også badevægten når jeg kører jord væk med min anhænger.
Jeg læsser jord i spande (billige plast) og vejer lige en enkelt. Det er også nemmere at læsse af.