/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Er gruppens formål ulovligt
Fra : Nikolaus
Vist : 694 gange
100 point
Dato : 07-02-07 13:26

Hej med jer.

Jeg står i den situation, at jeg på et offentligt tilgængeligt forum, hvor man kan oprette sine egne grupper og andre herefter kan tilmelde sig og deltage i debatten, har oprettet en gruppe der måske krænker andre - overtræder straffelovens § 267.

Min gruppe henvender sig til kritiske forbrugere, der på baggrund af erfaringer og oplevelser, kan rate/bedømme produkter, virksomheder, forretninger samt begivenheder - fx en teatertur.

Der hvor jeg bliver bekymret, er den del der handler om at give karakter på et produkt eller til en virksomhed. Man ser det jo på kelkoo, pricerunner og andre steder. Men spørgsmålet er om jeg, i min situation, har loven på min side?

Tak på forhånd.
Nikolaus

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 110 point
Dato : 07-02-07 13:53

Hvis du oplever ting og beretter om det. = ok
Hvis du stiller ? om noget = OK
Hvis du fortæller om din subjetive mening = OK

Hvis du påstår noget = UHA

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-02-07 14:04

Du overtræder ikke nogen lov ved at lade nogen ytre sig - måske gør de, men et offentligt forum har jo ikk emulighed for at forhåndssortere så det vil ikke være det samme som en avis, der trykker noget der er krænkende på andres vegne.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-02-07 14:14

Du må skam gerne påstå noget, men så er det at du skal kunne bevise, at det er fuldstændigt sandt.
Du skal som den der ytrer dig kunne dokumentere (håndfast bevise), at det er korrekte oplysninger du kommer med. Sandhed er jo kun forbudt hvis man er omfattet af en tavshedspligt.

Kommentar
Fra : Nikolaus

Dato : 07-02-07 14:32

Tak for svar, alle sammen.

Det vil sige, at en bedømmelse med karakter, iflg. loven, betragtes som værende subjektiv og "ok", mens en udtalelse om, at et produkt fx er skadeligt fordi .. et eller andet, ikke er "ok", medmindre påstanden kan underbygges af beviser?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-02-07 14:49

Ja sådan.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-02-07 14:51

Hvis det er obygget som du beskriver burde det ikke være noget problem forudsat teksten ud for bedømmelsen er lavet uden alt for negative superlativer.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-02-07 16:57

Du skal bare have i tankerne, at alle må syntes om noget uden at skulle kunne underbygge det.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-02-07 17:06

e.c Du mener vel: "mene noget om noget"
og ikke "syntes om noget" hvilket vel betyder at kunn elide ??

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-02-07 17:19

Man kan jo syntes godt eller dårligt om noget, og det skal ikke bevises.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-02-07 17:23

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 07-02-07 19:42

Velkommen til sproghjørnet

Man kan SYNES godt eller skidt om nogen, eller noget. (nutid)

Man kan HAVE SYNTES godt eller skidt, om nogen eller noget. (datid)

Jeg synes det er synd for hende, at hun slog hovedet. (så har man stadig ondt af hende.)
Jeg syntes det var synd for hende, at hun slog hovedet. (så har man ikke ondt af hende længere.)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-02-07 20:05

Citat
Du skal bare have i tankerne, at alle må syntes om noget uden at skulle kunne underbygge det.

Da det er noget som er skrevet ned, altså allerede foregået, må det regnes for at være datid.
Men jeg synes ikke det er så vigtigt lige nu.

Ps. Feberredning er mit mellemnavn.

Godkendelse af svar
Fra : Nikolaus

Dato : 08-02-07 20:51

Sproget er finuerligt!

Tak for svaret e.c.