/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Formattere PC og installere
Fra : syrena
Vist : 608 gange
100 point
Dato : 07-02-07 10:43

Efter 2-3 års brug af computeren trænger den til at "blive ny" igen!
Findes der en rigtig god og forståelig "husmoderopskrift", der skridt for skridt kan klare dette job?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 07-02-07 10:45
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-02-07 10:51

det kommer jo lidt an på hvilken pc du har - følger der recovery/geninstallations cd´er/ restore cd´er med så brænd det ud du vil gemme og bare smid nævnte cd´er i
(som regel skal de i lige når du åbner din pc)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-02-07 11:57

På engelsk: http://howtoformat.com/mop.html

På dansk (MEGET grundig gennemgang): http://www.helgec.dk/xp-install.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-02-07 14:01

Inden du går i gang så fortæl lige hvad det er for en CD du har.
Recovery /ny / eller hvad.

Kommentar
Fra : pk2dk99

Dato : 08-02-07 00:25

Bare installer nye windows fra starten. Den installation også formatere din Hd.
mvh
pk2dk99

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-02-07 09:06

syrena - tænk dig om inden du kaster dig ud i en formatering...........................

Kommentar
Fra : alka

Dato : 08-02-07 17:44

Et rigtigt godt råd jeg kan give dig er, at når alt er installeret og alt er optimeret, at have købt et imageprogram som fx. Acronis True Image.
Jeg står i øjeblikket i den (U)lykkelige situation, at min 250GB HDD er stået af, med alt på. Video, foto dok. osv., men heldigvis har jeg et image, dvs. en "slags" kopi på en anden HDD, til at lægge over på en ny HDD, som så er helt magen til - inden min gamle HDD stod af - spørg bare e.c højere oppe om mine problemer!

Kommentar
Fra : syrena

Dato : 09-02-07 10:27

Tak for alle de gode råd. Det ser ikkeud som en "husmoderopskrift"!
Jeg har en stor stationær "MSI - Intel inside - Celeron", der er udvidet flere gange gennem et lille firma. Jeg bruger Windows XP Professionel som styreprogram. Jeg har tilknyttet en extern harddesk med navnet MaXtor. Jeg har masser af software installeret, som jeg selv kan opliste og bagefter installere igen.
Jeg har et par gange haft det lille firma til at foretage formatteringen og geninstalleringen, men det er ret dyrt.
Måske er det alligevel pengene værd?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-02-07 10:38

Du kan ikke få nogen "husmoderopskrift" ud fra ingenting.

Vi skal vide hvad du har af CD rom til at gøre det med.
Eks.
XP CD pro med installationsnummer.
Recovery CD
Utility CD (til motherboard)
CD'er til det hardware som der er i/til comp.

Uden denne viden er det svært at vejlede dig.

Kommentar
Fra : syrena

Dato : 09-02-07 12:52

Hej e.c.

Jeg må vist indse, at min husmoderviden ikke er stor nok til min ønskede opgave.

Jeg har:
Windows XP Pro version 2002 med installationsnr.: G97FM-737KP-6GTDF-BR68D-7QFP2
Recovery CD= ingen
Utility Cd= ingen
Diverse CD til den hardware, jeg har installeret.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-02-07 13:04

Ok så kan den godt formateres og installeres med den XP som du har.
( øh - du skal helst ikke skrive flere numre ind her på Kandu )

Men jeg savner en CD som passer til dit motherboard.
Den kan hedde utility / motherboard / bundkort / navnet på computeren / eller andet

Det er en ret så vigtig Cd for at få den til at køre ordentligt.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 09-02-07 13:20

Se om ikke du kan få indlægges med cd-key slettet, eller kan hele danmark og omegn bruge den.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-02-07 14:43

Annuler spørgsmålet og så tager vi det op i gen.

Kommentar
Fra : syrena

Dato : 20-02-07 09:33

Hvordan annulerer jeg spørgsmålet - evt. afmelder mit "medlemsskab" af Kandu?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-02-07 09:37

du annullerer ved at klikke på annuller men indlægget vil stadig kunne læses hvis det ikke bliver fjernet.

Du kan ikke opsige dit medlemskab - hvis du ikke vil være her kan du fjerne alt - mail - password - fjerne flueben så du ikke får mere mail fra kandu (profil - rediger)-.

skriv nu til service@kandu.dk - fejlen kan sikkert rettes pga indholdet

Kommentar
Fra : paperboy

Dato : 20-02-07 13:08

Du ved da ellers fra mange tidligere spørgsmål, hvordan du annulere et spørgsmål

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-02-07 16:12

Det tror jeg helt bestemt................og hopper fra her.