/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Skimmelsvamp ifølge Kontant
Fra : BjornJ
Vist : 788 gange
100 point
Dato : 06-02-07 22:56

Har siddet 0g set om skimmelsvamp i Kontant.

Skylden for svampen skydes insidigt over på udlejeren.
Så er det at jeg kommer i tanke om, at da jeg i mine unge dage, som spjældtømrer, kom i op til 20 lejligheder på en dag, gjorde nogle iagtagelser.
Jeg kunnd komme i en lejlighed hvor vandet dev af vægene og vinduesrammerne var fugtige og næsten ikke til at lukke op.
I nabolejligheden var der ingen problemer.
I kontant blev det blankt afvist at familierne udluftnings mønster har betydning.
Er der nogen der har samme erfaringer som jeg, eller husker jeg forkert.

Bjørn

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-02-07 23:02

Den slags TV udsendelser er meget firkantede fordi de skal fortælle historien på meget kort tid.

De fleste ved godt, at man skal lufte grundigt ud, men der e rnok ingen tvivl om at mange nye byggerier er taget i brug med for meget fugt i bygningsdelen og at mange ældre bygninger moderniseres med nye tætte thermovinduer og evt. efterisolering. Samtidig sparer vi på varmen.
Lidt varme og for lidt udluftning skal jo gå galt.
Hvis du udlufter godt og har nok varme er det næsten kun kuldebroer der kanblive årsag til skimmelsvamp og så selvfølgelig store skabe der står ved dårligt isolerede ydermure.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-02-07 23:03

P.S.!
De eksempler vi så var jo en ældre bygning der havde fået nye tætte vinduer og et nyt byggeri, der aldrig var tørret ud.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-02-07 23:22

Det sker ofte at man hører at fugtproblemer skyldes isolering. Det kan aldrig være rigtigt (med mindre man sjusker med membramen) . Tætte vinduer er der heller ikke noget galt med.

Men det er en forbrydelse at lave køkken og bad uden aftræk. Der bør også være et konstant mindre luftskifte i boligens øvrige rum. Man skal selvfølgelig også sørge for at erstatningsluften opvarmes så der ikke bliver ubehageligt kold træk.
Mange er så bange for frisk luft fordi de tror at det koster dyr varme.
Selv om luftend varmefylde er næsten som murstenenes , så giver det ikke ret meget varmetab, da lugtens massefylde er lille.

Man kan også skifte luft via en varmeveksler men det koster investering og drift, så det kun betaler sig ved en dyr opvarmningsform.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-02-07 23:37

Korrekt isolering er ganske rigtigt ikke noget problem, men de kuldebroer der ofte bliver ved døre og vinduer i forbindelse med efterisolering når man kun isolerer de store flader er et problem lige som tætte vinduer er det når murene er dårligt eller slet ikke isolerede da de gamle vinduer jo netop virkede som ventilation (altså ikke et membranproblem).
Problemet er jo at uanset hvordan et rum er opbygget så skal der ledes litervis af vand væk alt efter hvor mange der opholder sig i rummet og der er hyppige udluftninger som BjornJ er inde på den rigtige løsning, men det er ikke tilstrækkeligt hvis der dannes kondens hvor for lidt varme møder kulde (uden ventilation).

Man kan jo ikke bede folk om at have vinduer på klem konstant og så ellers sætte rumtemperaturen kraftigt op samtidig med at man skal kunne betale sin varmeregning.
Hyppige kortvarige udluftninger som anbefales er jo netop ikke nok i alle tilfælde.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-02-07 01:31

Citat
I kontant blev det blankt afvist at familierne udluftnings mønster har betydning

Selvfølgelig har det da betydning, der udskilles mange liter damp i en bolig, fra mennesker selv, madlavning o.s.v..

Manglende udluftning er kraftigt medvirkende til, at der dannes kondens og fugt.

Men selve huset, hvor tæt det er, hvor godt isoleret, om der er skader, fejlkonstruktioner har da også meget at sige.

I mit gamle hus f.eks. , havde jeg aldrig problemer med fugt og kondens.

Men i det nye (bygget i 87) skal jeg jævnligt i vinterhalvåret (næsten dagligt) , rende rundt og tørre kondensvand af bunden af ruderne.
Og det er selv om der er åbne udluftningskanaler i alle rum, elektrisk udsugning i badeværelserne, vinduer er åbne i soverum o.s.v.

Så jeg kan da sagtens forestille mig, at hvis jeg bare ignorede det og ikke luftede ud, at der hurtigt ville kunne danne sig fugtskader og skimmelsvamp.

mvh dova

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 07-02-07 04:25

Jeg så ikke programmet, men udluftning hjælper.

Der er stor forskel på huse.
Der er de gamle huse, der i sig selv er utætte nok til at lave ventilation.
Der er de frygtelige betonklodser fra 60'erne og 70'erne (beton ånder ikke på samme måde som mursten)
Der er de nyere MEGET tætte huse, med masser af isolering.

Membranen har selvf en væsentlig betydning. Dampspærre, vindspærre, hvor diffusionsåben er byggematerialerne. Jo der er masser af ting.
Men udluftning er jo ikke bare udluftning.
Der skal være GENNEMTRÆK, så der kommer cirkulation i luften. vi lufter ud på denne måde 3x10 minutter om dagen, og har ikke andre fugtproblemer end den indespærrede fugt, der ikke kom ud, inden de renoverede lejligheden. Her kunne en affugter have hjulpet. Men nu flytter vi, så pyt.Det er ikke vores hus.

Men ellers SKal der være ventilation i ny-opbyggede huse i alle vådrum idag. Der er i det hele taget en hel del regler der skal være et vist antal cm2/x-antel m3 (kan ikke lige huske i hvilket forhold). Men det hjælper ikke i de andre rum. Luft ud. Varm op (affugtet luft er billigere at varme op end fugtig luft). Men luft ikke ud, så al interiør bliver iskoldt. max 10 minutter nogle gange om dagen her i vinterhalvåret. Ellers er det dyrere at varme op, og inventar har heller ikke så godt af at blie iskold og derefter meget varm (tænk lige på tv, pc osv)

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 07-02-07 08:28

Den tekniske del er der jo allerede svaret på, så her et lille PS.
Er det ikke brandirriterende med den evindelige regeringshetz på DR ?
Det er OK at være kritisk, men det er efterhånden en tand for ensidet.
TV-værten var totalt immun overfor det faktum, at det er en kommunal opgave at afhjælpe de problemer, der var omtalt.
Lovgivningen er i orden og på plads og med kommunal selvstyre in mente, er det i kommunerne "aben" ligger.
Til fulde havde man indkaldt den socialdemokratiske ordfører, hvis tirader er lige så forudsigelige som sædvanlige - GAAAAAAAB

Kommentar
Fra : valdera

Dato : 07-02-07 09:23

Hej Bjørn
Det er ganske rigtigt, man kunne som håndværker være udsat for at 2 ens huse bygget på samme tid og direkte naboer kunne det ene være så vandet drev ned af termoruderne, og der lugtede klamt, medens der i det andet hus var en god og tør luft. Men når man talte med den familie hvor der var klamt, luftede de ud hele tiden. ( jeg tror ikke helt på for deres forklaring )
Men husene er nok blevet for tætte,der er alt for lidt naturlig ventilation.Det skal være automatisk ellers glemmer folk.
Hilsen valdera

Kommentar
Fra : alka

Dato : 07-02-07 09:46

Som BjornJ skriver, er der/kan der være store forskelle på samme type boliger imellem. Jeg har været formand for en større boligforening, hvor der var såvel ældre som nye boliger.
Beboerne sagde altid, at de altid luftede godt ud. Efterfølgende installerede vi en "sladrehank" med beboerens tilladelse. Den stod i bolige i 14 dage og registrerede temp. og luftfugt. Jeg kan ikke errindre et eneste tilfælde, hvor beboeren havde ret.
Jeg har oplevet beboere i ældre byggeri, der fik udskiftet vinduer og som efterfølgende klagede over fugt - boligen var blevet tættere. Med vejledninger til beboerne forsvandt fugten fra boligen.
Selvfølgelig udlufter folk sin bolig, de er jo ikke nogle svin - vel! Når skimmelsvampen er kommet, kan udluftning alene ikke løse problemet, men det skyldes som oftest manglende udluftning - og hvad er det så? I vindstille tager det længere tid og i blæsevejr kortere tid, så der kan ikke sættes minutter på, men hvis man vil investere et par hundrede kr. i en god fugtmåler, kan man følge med i hvor meget fugt der er i boligen og evt. bruge en affugter.
Sluttelig: Når mekanisk ventilation løser problemet, er det dokumentation for, at det er manglende udluftning der skaber problemet.
Her ser jeg bort fra nyopførte boliger, som ikke er blevet udtørret ordentligt.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 07-02-07 09:49

Det med det program. Og kommunernes ansvar...
Det er langt mere alvorligt end DR ansvar.

Den skole min søn går på er der fundet både forskellige skimmelsvampe og jordbakterier mm på.

Børnene må være inde max en time ad gangen. Alle har fået udeordning.

Kommunens ansvar.
Børnene går med hovedpine, astma og eksem.

Hvorfor gør kommunerne ikke noget ved det ?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-02-07 11:26

Apropos regeringen og kommunerne, så er kommunerne blevet pålagt utroligt mange opgaver og som det er nu får de ikke flere midler til at udføre det, men skali stedet finde pengene andre steder og hvad sker der så?
Mna forsøger, at spare på de poster hvor der er mulighed for det og det er typisk hjemmeplejen, skolerne og børneinstitutiuonerne.

Det går som regel ikke da det vil koste stemmer ved næste valg og så nedprioriterer man tilsynsopgaverne for de har kun de involveredes bevågenhed.
Når regeringen ikke vil stramme lovgivningen bolig/bygge området så handler det nok om hvem der er regeringens vælgergruppe og om at lovgivning uvilkårligt vil afføde krav om pengebevillinger til, at håndhæve loven.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 07-02-07 18:49

Ingen penge !!!???

Næstved har lige barslet med planer om en sportsarena til 3-cifret millionbeløb, så mon ikke der kunne prioriteres anderledes i stedet for at tørre den af på regeringen, når der foreligger noget ømtåleligt. Der kan dælme renoveres nogle boliger for det beløb.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-02-07 18:57

En sportsarena giver da flere stemmer end tilsyn af lejeboliger og så er der lige det der med at kommunerne sjældent selv har pengene til haller, arenaer og hvad det ellers kaldes, så der nok ikke meget at tage af.

Sportsarena eller ej så er det et faktum, at regeringen har pålagt kommunerne flere opgaver uden flere penge og tro ikke at strukturreformen er gratis.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 07-02-07 19:23

Tak til alle der er kommet med indlæg.
Jep er inde på hvor forskellig boligmassen er og jeg er enig i at det er årsag til en del af problemerne.
Efterhånden som den gamle boligmasse isoleres og tætnes øges problemet, for i traditionelt byggede huse kan man aldrig komme af med kullebroerne.
I de fleste murstenshuse er der kullebroer rundt om vinduerne, og de kan ikke fjernes.
Nå så vinduerne, i den bedste hensigt, udskiftes fjernes den ventilation de gamle vinduer gav og vanddampene fortætte i lysningerne. Der er ikke noget at gøre ved det andet end at lufte ud, derfor jeg ikke enig med jep og brokke44 i at det er komunens problem. I hvert tilfælde ikke i private boliger.
Det må være beboerne selv der lufter ud

Problemerne på jeps børns skole er selvfølgelig kommunens og skal løses, men det kan kun løses ved luftudskiftning.
At sætte temperaturen op har været nævnt som en løsning, jeg tror snare problemet bliver være da varm lyft bære mere vand en kold luft.

Bjørn

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 07-02-07 19:29

Hejsa, har med stor interesse læst det hele her. Burde måske oprette et spørgsmål om det, men..
Hvad er normal luftfugtighed i en bolig? Har da aldrig tænkt over det, har jo ingen problemer med fugt, skimmelsvamp eller klam lugt i mit gamle hus.. (fra år 1877)

Luftfugtighedsmåleren står på 43% her ved 20 grader, temperaturen svinger mellem 14 og 23 grader her i tiden hvor man jo først får fyret op og får varme på efter arbejde.. Mener selv at der er et ok indeklima

- Anden

P.S. Der burde da være personale der kan finde ud af at lufte ud på en skole!

Kommentar
Fra : alka

Dato : 07-02-07 20:47

En normal og sund luftfugtighed bør ligge mellem 45% til 55%, som er let at holde om vinteren, hvor det ude kan komme helt ned på 20%. Om sommeren kan luftfugten komme op omkring de 100%, så man kan se hvad temp. betyder for, hvor meget fugtighed luften kan indeholde.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 07-02-07 21:11

Så blev jeg så klog

Den er faldet til 40% efter temperaturen er steget til 23 grader, så burde måske gøre noget for at "fugte" rummet lidt..

Men spændende indlæg

- Anden

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 07-02-07 21:21

Taunusanden:

Det lyder godt, og er det tilsyneladende også.
Detsværer er det sådan at mennesker, husstøvmider og skimmesvamp, uafhængit af hinanden, trives bedst ved ca. 60% relativ luftfugtighed.
Alligevel foretrækker jeg en lavere, som din, så må man kompencere ved at drikke lidt mere.
Der byver ikke at være alkohold i

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 07-02-07 22:38

Hehe, godt så

Alkohol bør jo også nydes i godt selvskab

Og trives da, det er jo altid godt at sørge for væske.

- Anden

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-02-07 22:41

Nu er I vist i gang med humleswamp i stedet for.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 07-02-07 22:53

Så er det måske tiden hvor der skal lukkes for spørgsmålet for ikke at få refi på nakken. jeg lader det lige stå til i morgen.

Bjørn