/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Væver, skræder og stenhugger
Fra : kirstenkingo
Vist : 1267 gange
60 point
Dato : 06-02-07 16:03

Hej. Er der nogen der kan fortælle om der er nogen bestem steder man kan finde personer som har ernært sig med disse hånd værk.
De personer jeg søger var bosat på Fyn i år 1800 - 1900
Håber der nogen der kan give et svar
Venlig hilsen Kirsten

Kommentar
Fra : thoustrup

Dato : 06-02-07 17:13

Hej Kirstenkingo
I min slægt var der en del vævere. startende med Rasmus Hansen Rod, født i 1830 i Vigerslev sogn, han flyttede til Paarup og Ubberud, hvor han og hans børn blev vævere og dameskrædderinder.

jeg vedhæfter lige noget fra folketællingerne:

I FT 1860 står der:
Samtlige personer i husstanden
Odense, Odense, Ubberud, Lille Ubberud, hus,
Frederik Hansen    44 år   Gift    ejer,    daglejer Dalby sogn
Peder Larsen    32 år   Gift   ejer,    vejmand Bellinge sogn,
Jens Hansen    46 år   Gift    ejer,    bomuldsvæver Paarup sogn
Hans Rasmussen    51 år   Gift    ejer,    skrædder Korup sogn,
Anders Hansen    56 år   Gift    ejer,    tvisttøjhandler Gamtofte
Rasmus Hansen Rod    30 år   Gift    ejer,    bomuldsvæver VigerslevMaren Jørgensdatter    54 år   Enke, lever af jordlodden, som hun ejer, Sanderum
Kirsten Andersdatter    54 år   Enke   lever af sin jordlod, Ubberud
Ane Dorthe Duch    69 år   Enke,   nærer sig ved håndarbejde Holsten
Peter Emil Johansen    25 år   Ugift    hendes søn,    drejer Ubberud
Jacob Jessen Møller    34 år   Enkemand    ejer, møller Bjert sogn, Haderslev

som du kan se, så er der en del stofarbejdere på adresserne, ja jeg mener adresserne, da jeg siden hen har erfaret, at det er en fejl hos indtasterne, at alle sammen skulle stå på samme adresse, de boede blot på samme vej.

håber det er noget du kan bruge.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-02-07 17:37

Man kan anføre erhverv i f.eks. i folketællingerne, det begrænser jo antallet af svar,
(mest nøvendigt, hvis du søger efter forfædre med almindelige -sen navne).

Jeg ved ikke om der findes specielle skrædder foreninger/laug man kan finde på nettet?
Endnu mere usikkert med stenhuggere...

Du kan jo også oplyse hvem du leder efter? Og vi kan hjælpe dig med specifikke søgninger...
Hilsen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-02-07 18:00

Hvis du søger på "skrædderlaug" får du mange svar i stil med denne:
"
Skrædderlaug febr.1895-febr.1913. Æresmedlem af Kbh.Skrædderlaug 7.febr.1913. Medlem af Håndværkerforeningens bestyrelse 1901-1915, medlem af "Bestyrelsen ...
"
sodemann.dk/genealogy/ancestors/n1818.html

For yderligere søgning må man vide hvor i landet de pågældende boede, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-02-07 23:03

Og der er skam også et Stenhuggerlaug, endda et fælles Dansk...
"
Lauget er stiftet den 2. september 1978 ved sammenlægning af det tidligere Stenhuggerlaug for Jylland og øerne og det tidligere Stenhuggerlaug (København). ...
www.stenhuggerlauget.dk/Lauget.asp?kategori=Lauget&stype=Vedtægter&sideID=47 - 23k
"
Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 06-02-07 23:29

I Brahetrolleborg sogn ved Faaborg var der også en del både vævere, skræddere og stenhuggere.
Nogen bestemt du søger?

Accepteret svar
Fra : steenvin

Modtaget 30 point
Dato : 07-02-07 12:11

Hej

Arkiverne har rigtig mange laug´s bøger, (skomager, snedker, murer, tømrer, maler, m.fl)
så mon ikke du skulle være heldig at kunne finde noget du kan bruge. Prøv evt statens arkivers søgeprogram Daisy, der skulle da være en mulighed med 2,1 million enheder.

Med venig hilsen Steenvin

Kommentar
Fra : kirstenkingo

Dato : 08-02-07 09:03

Hej.
Jeg siger Tak til alle som har forsøgt at hjælpe mig.
For jeg vil sige noget kan jeg bruge og andet ikke.
Venlig hilsen
Kirsten

Godkendelse af svar
Fra : kirstenkingo

Dato : 08-02-07 09:20

Tak for svaret steenvin.
Det vil jeg prøve

Venlig hilsen
Kirstenkingo