/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Volumenmåler fyringsolie
Fra : berpox
Vist : 1800 gange
100 point
Dato : 06-02-07 14:21

Søges med lys og lygte:

En lille mekanisk volumenmåler, der kan måle et døgnforbrug på 0,5 til ca.20-30 liter fyringsolie pr. døgn, på sugesiden fra jordtanken.

Prisen skal selvfølgelig være attraktiv - dvs. helst under 1.300 kr. inkl. moms, excl. levering.

Måleren (tælleværket) må meget gerne kunne nulstilles, men er ikke et ultimativt krav.

Og selvfølgelig skal måleren kunne tåle olie/rapsolie og den slags

mvh berpox - der ikke selv kan finde en egnet måler

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-02-07 14:29
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-02-07 14:36

http://www.impartex.dk/shop/default.asp?SetLng=1&page=productinfo.asp?id=5585 muligvis noget der kunne bruges.

Men giver forskellige viskositeter på olieen ikke bøvl i udlæsningen??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-02-07 14:40

http://www.doms.dk/default.aspx?pid=121&tid=2&lid=1&mid=1&sid=97- har du selvfølgelig spurgt, eller hva´?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-02-07 14:43

Der er også noget sådant, men HVOR præcis den er kan jeg ikke rigtig finde....

http://www.topvvs.dk/shop/ (tast oliemåler)

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 06-02-07 14:48

Tællerne hos Impartex er lige voldsomme nok....
Hos DOMS afventer jeg et tilbagekald....men er ikke særlig optimistisk udfra de oplysninger der findes på hjemmesiden.

Hvis der er tale om mekanisk aftastning af volumen (altså en "omvendt" tandhjulspumpe) så er viskositeten af mindre betydning. Kan der opnås en aftastning på ±1% uanset viskositet er jeg egentlig rimeligt godt tilfreds.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-02-07 14:50

Hvor nøjagtig skal du bruge det? En tidstælling sammenholdt med målt forbrug er jo relativ nemt billigt og simpel at lave.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 06-02-07 14:51

Det er ikke tankpejlingsmåleudstyr jeg er ude efter.

Jeg er interesseret i at måle nøjagtigt hvor mange liter der pumpes gennem sugeslangen ved en alm. oliefyrsinstallation.

Så refi, desværre

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-02-07 14:52
Kommentar
Fra : berpox

Dato : 06-02-07 14:53

Pejling ikke er mulig. Derfor skal forbrugt volumen måles.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-02-07 14:55
Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-02-07 15:11

Det kan godt være at jeg spø'r dumt men er der ikke returrør for overskudstryk.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 06-02-07 15:56

>> e.c. >> Nej - der er ikke et returrør for overskudstryk - det er ikke en gammeldaws oliepumpe med 10 bars pumpetryk til forstøvning, og resten i recirkulation (og i gamle dage retur til tanken), men derimod med pneumatisk venturi indsugning og forstøvning. Olien pumpes til en mindre beholder hvorfra der suges direkte til forbrug.

Men altså: det er en volumenflowmåler jeg søger.

>> 3773 >> DOMS = negativt udfald

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-02-07 16:37

øv Berpox

Hvad med de almindelige vand-ure. Er det præcist nok? Duer de med olie?

Timetællingen, kunne den ikke bruges? Hvis han vha en tilkoblet dunk måler forbruget på en time, vil man få et ret godt estimat. Men det afhænger igen af ønsket nøjagtighed og eventuelle forskelle i brændstofferne. Vi snakker ikke modulerende brænder vel? Men noget der har et tilnærmelsesvis konstant forbrug?!?

Når tankstationerne renoverer, hvilket de gør flittigt i tiden. Hvor hiver de alle skrot målerne? Ved godt det mestendels er Doms der gør det. Men man burde da kunne score en billig måler.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-02-07 16:38

Hvis det er grej fra DOMS, kan du roligt stole på det, hvis det i øvrigt dækker dit behov (2. link fra 3773), men der må være masser af forbrugssteder, hvor man måler flow - osse med mekaniske målere

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 06-02-07 16:46

phb_et ja, det dækker rigeligt fra DOMS - målenøjagtigheder bedre en ½ promille, og priser over 6-7000, excl. moms selvfølgelig

Så det er at skyde meget over målet!

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 06-02-07 16:53

3773, jo en timetæller kunne alternativt bruges hvis jeg suger fra en dunk, og så afvejer forbruget.

Lidt afhængig af mediet brændes der lidt mere eller mindre af pr. time - og driftperioderne hænger nøje sammen med kedeltemperaturen, der er styret af vejret.....

Problemet med målere med stor kapacitet er, at de ikke er særligt nøjagtige ved mindre volumenflow. Ofte kræves der et mindste flow.

For at kunne måle små flow, så skal mekanikken (eller elektronikken hvis det nu skulle være den slags målere) være mere fintfølende.

Jeg har en lumsk mistanke om, at alm. vandmålere ikke vil have det så godt med fyrings- eller rapsolie.....

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 06-02-07 17:07

Det tror jeg du har ret i (det med vandurene). Men hvis ikke du finder en måler, så tag da timetælleren. Hvis ikke oliepumpen modulerer vil forbruget være ens sålænge brændstoffet er det samme, når pumpen er i gang - uanset kedeltemperatur. Men der kan optræde forskelle hvis du varmer brændstoffet først.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 06-02-07 17:23

Vi havde på et tidspukt Shell oliefyr service. De tanker når den er tom osv osv.

Der sad en boks på oliefyret, som gik over telefonen, og som kunne sluttet til computeren så det aktuelle olieforbrug kunne aflæses.

Boksen satte Shell gratis op, bare man betalete xx om året for at være med i den ordning.

Måden den fungerede på var ganske simpel.

I manualen til dit oliefyr, står der hvor mange liter der ryger igennem dysen (som passer til dit oliefyr) så er det bare at sætte en timer på brænderen, så ved du hvor meget olie der ryger igemmen fyret.
Lidt simpel +- så ved du ca. hvad der er tilbage i din tank.

Vores oliefyr bruger f.eks. 2 liter olie i timen.

Vælger man Sheel's løsning skal man heller ikke selv installere noget som helts det klares at servicemanden.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-02-07 17:51

Det er faktisk nøjagtig hvad jeg også har foreslået Thulin. Timetælling!

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 06-02-07 18:27

Jagten fortsætter.....det må da være muligt at finde et simpelt volumen-tælleværk der kan modstå raps- og fyringsolie....

>> Thulin >> Da det er muligt at ændre på både primær og sekundær luftmængde og tryk på en rapsoliebrænder, vil den afbrændte masse pr. time også være forskellig.

Det er derfor jeg så brændende ønsker mig en lille fin mekanisk volumen-flowmåler....

Ellers må jeg jo prøve det med akkumulerede drifttimer sammenholdt med vejning af olieforbruget i samme tidsrum.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-02-07 19:09

Kamstrup ?????????????

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 06-02-07 21:51

Måske.....men Kamstrup-siden efterlader mig ikke med den store optimisme....

I morgen vil jeg prøve denne mulighed af:
http://www.burmt.de/BURMTWWW/Dokumentation/D/P401_004_Ovalradzaehler.pdf - hvis du er interesseret

Det forhandles vist af firmaet Axflow....eller kan sikkert hjemtages....

Så nu bliver det spændende at se hvad den slags isenkram koster..... uhada !!!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-02-07 10:02

Eventuelt prøv hos en bilskrotter, der har et Wartburg-vrag stående. Den har en flowmåler på benzinslangen. Kombineret med en elektronisk/elektromekanisk tæller kan den give et bud!
mvh
pbp

Eller tippet fra (vistnok) 3773 om at snakke godt for dem, der renoverer tankstationer, selvom det er et noget større flow, deres målere er indrettet for.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 08-02-07 11:33

Avs! 12.000 for sådan en fin måler hos Axflow. Rimeligt overkill!

Godkendelse af svar
Fra : berpox

Dato : 06-03-07 06:28

Tak for svaret 3773. Det bliver timetællingsmetoden