/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Indbildt graviditet
Fra : modersvilje
Vist : 2583 gange
100 point
Dato : 06-02-07 12:13

Vi har en tæve på snart 6 år som bliver fuldstændig vanvittig 2 gange om året (ca. 10 uger efter hver løbetiden)
Det er synd for hunden, men også for dens ejere!
Den bygger rede i mors seng, (ellers kommer den ikke i sengene), den løber op og ned af gulvet, piver, leder efter de hvalpe der ikke er der! spiser intet, drikker ikke og er på alle måder rædselsfuld.
Denne gang prøver vi at tage tid på problemet, start 1. feb. og er stadig på sit højeste.
Vi har prøvet med et piv-dyr, det forlænger blot problemet, vi har talt med dyrlægen, som har en hormon-spray til 6-700 kr. men som dyrlægen siger DET ER IKKE SIKKERT at den virker, hvilket plejer at betyde at det gør det ikke!!
Vi har her på Kandu spurgt om at lade hende få hvalpe, og er blevet frarådet dette, hunden er for gammel!! og det ville jo også kun hjælpe de gange hun fik hvalpe.

ER DER NOGLE HER PÅ KANDU DER HAR ER VIDUNDER MIDEL/ RÅD TIL OS?

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : akle

Dato : 06-02-07 12:28

Hårdt og brutalt: 1) Få hunden kastreret, dvs. fjernet livmoder og æggestokke. (Dyrt men effektivt).
2) Prøv dyrlægens tilbud med hormonsprøjten. (Halvt så dyrt som pkt. 1, i første forsøg, men svingende resultat fra gang til gang og dyrt i længden).
3) Affind jer med problemet som sker 2 x årligt.
Et kuld hvalpe hjælper tit på problemet, men det burde være sket for nogle år siden.
Nogen mirakel kur findes neppe, desværre!
MVH Akle

Kommentar
Fra : Estrid

Dato : 06-02-07 12:41

en hund kan altså også blive falsk drægtig som ældre selvom den har haft kuld som yngre.

der er et middel som hedder gallastop (på recept) eller noget lignende, det er vist også halvdyrt og om det virker på psyken ved jeg ikke eller det kun er til at stoppe mælkeproduktionen.
mvh estrid

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 06-02-07 13:19

Hvorfor er hun ikke blevet steriliseret?

Sterilisation løser problemet effektivt og det er ikke nogen stor operation. Samtidig er jeres hund ved at komme i en alder hvor risikoen for livmoderbetændelse er drastisk stigende. Den risiko forsvinder jo når livmoderen bliver fjernet ved sterilisationen. Livmoderbetændelse er en meget smertefuld og tit dødelig sygdom.

Hun er 6 år nu, så jeg synes bestemt at I skal få det gjort inden næste løbtid. Det vil være nemmere for hende at klare operationen nu end når hun bliver rigtig gammel.

Der ER bivirkninger ved sterilisation, -f.eks skal man passe på vægten og der kan ske nogle forandringer med pelsen. Og nogle få af hundene bliver "sivtissere", hvilket dog kan behandles med piller.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-02-07 13:21

Når det er en hund med den alder, og hvalpe ikke er på tale, så få den hund steriliseret, det er det eneste "vidundermiddel" der virker..

Det er synd for hunden, at dens hormoner og psyke er sådan oppe at køre to gange om året.

Og ved sterilisationen slipper I også for evt. udsigter til sygdomme der kan ramme ældre tævehunde: Livmoderbetændelser, og forskellige kræftformer o.s.v.

mvh dova

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 06-02-07 17:16

Jeg tilslutter mig også en sterilisering. Sådan som det er nu er det synd for din hund. Får du hende steriliseret får den glad hund, og i tilkøb afvæbner du muligheden for en livmoderbetændelse som kan tage livet af hende.

Kommentar
Fra : Juelsgaard

Dato : 06-02-07 18:24

At lave et kuld hvalpe fordi hunden har tendens til at blive falsk drægtig bør efter min mening ALDRIG komme på tale, uanset om det så havde været en yngre tæve.

Hvalpe bør man lave fordi man har en hund som kan tilføre sin race noget (det være sig sundhedsmæssigt, eksteriørmæssigt eller brugsmæssigt) og ikke fordi tæven har et problem som muligvis (og højst sandsynligt ikke) kan afhjælpes via et kuld hvalpe.

Når det er sagt så er der jo en simpel og super løsning, som en del allerede har nævnt, nemlig sterilisation.

For mig at se vil det være en stor lettelse, både for jer og for jeres hund. Samtidig er det jo sådan at en intakt (ikke steriliseret tæve) har op mod 60% risiko for på et tidspunkt at udvikle livmoderbetændelse, og risikoen er formodentlig forhøjet hos tæver som ofte bliver falsk drægtige. Behandlingen af livmoderbetændelse er jo sterilisation, men på det tidspunkt er der markant større risiko for tæven, idet det jo altid er sværere at operere på en syg hund.

Og på en sund og rask tæve er sterilisation et indgreb som hunden oftest kommer sig meget, meget hurtigt over.

Så for mig vil der ikke være nogen tvivl. Sterilisation vil absolut være den bedste løsning på problemet.

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 06-02-07 19:54

hejssa

vi havde samme problem med vores hund, hun begyndte allerede som 2 årig at blive indbilsk gravid og da hun var omkring 6 år gik det galt , en morgen vi stod op kunne vi se at der kom betændelse ud af hende og vi kørte straks til dyrlægen med hende og hun blev opereret og samtidig steriliseret. det er det bedste vi har gjort for hende , for hun har været helt " normal " siden. og er på vej til 11 år og hun har det godt. årsagen til betændelsen var en kraftig livmoderbetændelse.

så gør som de forrige har skrevet. steriliser hende for hende/ jeres skyld.

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 06-02-07 21:53

Hej alle
Det bliver meget vanskeligt for mig at give point for jeres svar alle er jo enige
Jeg vil en af dagene kontakte vores dyrlæge og tale med hende om at få hunden steriliseret,
der lyder som om dette bliver løsningen.
Til Juelsgaard:
hvis vi i givet fald havde valgt at lade hende få hvalpe var det blevet uægte hvalpe
da hun er den eneste af sin race i danmark, og selvfølgelig havde vi ladet hende beholde en selv (hendes afløser)
Bastarder kan også være dejlige hunde!
MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 06-02-07 22:05

hej modersvilje

nu pirrer du min nysgerrighed, hvad race er din hund

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 06-02-07 22:29

her er hendes hjemmeside
http://www.sitecenter.dk/sarplaninac
MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 06-02-07 22:41

hej modersvilje
jeg har været inde og kigge på hjemmesiden. hun er da lækker og sikken en flot farve hun har.

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 06-02-07 22:50

Hej modersvilje.
Jeg vil give flertallet ret i at det mest efektive våben er sterilisation, måske også det eneste. Det kunne være spændene at høre noget om hvorfor "indbildt graviditet" er så udbredt og hvorfor sterilisation hjælper og ikke kun hvilke andre fordele der er ved indgrebet.
Efter hvad jeg ved stammer den "indbildt graviditet" fra tiden som vildt dyr (altså genetisk), hvor kun alfatæven fik hvalpe, og så blev nogen af de andre "indbildt graviditet" så de kunne overtage hvalpene, hvis der skete alfatæven noget. Derfor vil det hjælpe at sterilsaton (dermed fjernelse produktionen af de kvindelige kønshormoner hos tæven og hunden bliver et "intetkøn")
Hilsen Kim

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 07-02-07 07:45

Hej Kim
Det du omtaler passer fint på vores hund
Vi har tit talt om at hun må være meget tæt på en vild hund, hun hyler som en ulv,
det ved jeg godt at andre hunde kan finde på,
men ikke i den grad som hun gør det, bl.a. kalder hun nu på sine "hvalpe" og i løbetiden kalder hun på en hanhund.
Racen kommer fra Jugoslavien, hvor de går i "store" flokke oppe i bjergene og passer på fårene, uden særlig kontakt til mennesker.
Vi har en meget fin stamtavle på hende, men derfor kan der jo godt en gang imellem have været en han-ulv forbi.
Når jeg går tur med hende er der sommetider nogle der siger din hund ligner jo er ulv!!
MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 07-02-07 10:37

Hej modersvilje.
Jeg har været inde og kigge på din hunds raceprofil, som ser meget tiltalende ud og hvis den er født den 16 - 06 - 2001, har jeg også set din hunds stamtavle. Hvis jeg har ret er der regristreret 73 af racen i Danmark.
Hilsen Kim

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 07-02-07 12:27

Hej Kim
Det du fortæller mig der er ganske nyt!
Vores hund er født 24.6. 2001 så det er ikke hende
Men det du siger om 73 hunde af racen er ganske nyt, det vil jeg gerne høre mere om?
Da vi fik vores Beta undersøgte vi sagen, og fik at vide da registrerede hende, at hun var den første registrerede i Danmark,
vi ledte højt og lavt for at finde uregistrerede Sarplaninac og fand 3stk.
2 tæver og en hanhund som var hendes Storebror, så ham opgav vi som avlshan!!!
Jeg høre meget gerne om hvor du har fundet disse hunde, men det skal nok ikke være på Kandu,
da dette jo ikke har noget med spørgsmålet at gøre.
Så hvis du ville være sød at sende det privat: modersvilje@mail.dk
MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-02-07 13:57
Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 07-02-07 14:35

Hej dette er en af de uregistrerede (fy) hunde jeg fandt
Jeg har talt med ham,
og iøvrigt var hvalpene ikke ægte, de anede ikke en gang hvem faderen var!
MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-02-07 14:59

nå...

Godkendelse af svar
Fra : modersvilje

Dato : 07-02-07 15:18

Tak for svaret Birgitta.
Det var f...... svært at vælge hvem der skulle have point, men jeg valgte Birgitta, fordi hun også nævnte nogle ulemper, for det vil der vel altid være ved et sådan indgreb
MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-02-07 17:49

Tak for accepten af mit svar...
Det er også svært at vælge at operere en hund, der er rask... Jeg er selv i en lignende situation med Silke. Hun har ingen problemer med løbetiden, men hun nærmer sig den alder hvor jeg VED der er større risiko for livmoderbetændelse... Og det ER altså en grim sygdom som koster mange hundeliv...
Så jeg har planer om at få Silke opereret indenfor de næste 2-3 år. Hun er knap 5 år, og hun skal jo heller ikke blive FOR gammel... For så er DET galt. Men jeg udskyder det lidt endnu fordi hun ikke ser ud til at have nogen problemer.

Jeg håber det går godt med sterilisationen, hvis du vælger det. Jeg vil meget gerne høre, hvordan det går, så jeg er lidt forberedt når det engang bliver Silkes tur..