/ Forside/ Karriere / Offentlige / Selvangivelse / Spørgsmål
10  Busken 360
Diæter - om skattefri rejse.
Fra : tinolarsen
Vist : 1032 gange
100 point
Dato : 06-02-07 11:30

Har prøvet at tygge mig igennem dette.. - men kan ikke helt gennemsku det.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=203393&vID=201330&i=4#i203393

Der står noget om en bundgrænse, gælder den ved alt, også ved den 25 pct. godtgørelse - som da vis er noget nyt noget eller hva??

Kan jeg få noget fradrag når jeg har været ude i 1,2 el 3 døgn.

Firmaet har betalt alt logi og kost....??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-02-07 11:32

- Ubesvarede 18
- Besvarede 8
- Annullerede 4
- Slettede 0
Ialt 30

Ring til SKAT - de ved det....

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 06-02-07 13:56

HEJ refi, jeg kan lide dine svar med at offentliggøre hvor mange ubesvarede spørgsmål de forskellige har.

Hvad med at få kandu til at indføre en max grænse på f.eks. 5 eller 10 ubesvarede, så kan man ikks stille flere spoørgsmål.

Der må være en grænse med galskabet!!!!!!!

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-02-07 13:59

Det har været på tale og kommer sikkert.....

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 06-02-07 14:27

Hvis du har været udsendt til at arbejde et andet sted end din arbejdsplads, skal din virksomhed betale alle omkostninger. Også dine timer-dagpenge. Dine dagpenge udgør i Danmark 368 kr og de fleste andre steder i verden 429 kr pr. 1/1 2007 pr. døgn. En betingelse for dagpenge er at du er nød til at overnatte ude og selv skal betale kosten.

Hvis du overnatter et sted hvor al kost er includeret som virksomheden betaler, bliver du trukket:
15% pr morgenmåltid
30% pr. frokost
30% pr. aftensmad

af dinedagpenge. Det giver dig 25% overskud når virksomheden betaler alt.

Hvis du selv betaler kosten hele vejen, skal du bruge dine dagpenge til at forsørge dig med, og der er ingen regler for hvor meget du må bruge af dem eller til hvad. Så længe du forsørger dig selv på rejsen.

Hvis du ikke overnatter med feks tager toget til den anden ende af landet, kan du få dækket dine omkostninger til feks frokost undervejs mod refundering af bilag.

Du kan se satsterne her for dagpenge
http://www.hod.dk/Oekonomi/YDELSER/18.HTM

Kommentar
Fra : stchrisdk

Dato : 06-02-07 17:04

Det har været på tale

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 12-02-07 09:11

Du har krav på at få dagpenge med ligningsrådets satser.
Satsen er for 2006 417 kr. pr. dag.
Når du får dækket kost efter regning har du ikke noget fradrag. Hvis du derimod får udbetalt diæter fra din arbejdsgiver, og ud fra det selv skal dække dine udgifter, kan du trække forskellen mellem diæten og ligningsrådets sats fra i skat.
Det skal du gøre som "øvrige lønmodtagerudgifter" (rubrik 53 på selvangivelsen). For 2006 skal du over bundfradraget på 5100, det er altså kun den del der overstiger 5100 du kan trække fra.
De 25% fremkommer som Klojs har beregnet det. De 25% er dækning til øvrige udgifter end kost. Aviser og lign.

De satser Klojs benytter sig af, er for medarbejdere under Personalestyrelsen, altså hvis du er offentlig ansat. Som privat er det diæten på 417 kr. pr. dag du skal læne dig op af.
Desuden hvis du er offentlig ansat, vil du stadig kunne fratrække forskellen mellem de faktisk udbetalte dagpenge og ligningsrådets satser.

Håber det skabte lidt klarhed over en indviklet verden.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 12-02-07 13:03

Du har ret i de 417 i 2006 mac.....

Tænkte ikke først over at det var til brug for selvangivelse for 2006. I Danmark og enkelte andre steder var satsen for 2006 på 358 kr.