/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Udskiftning af vinduespartier
Fra : polle1002
Vist : 1319 gange
20 point
Dato : 06-02-07 10:52

udskiftning af vinduer. Da jeg står for at skal have udskiftet samtlige vinduespartier i huset, savner jeg gode råd i denne forbindelse. Udtagning af de gamle vinduer med ramme og det hele og udskiftning af samme. Er det en stor opgave. oven over vinduesrammerne er der indlagt en stålbjælke som tilsyneladende er rustet så meget, at den har skubbet fugen ud oven over vinduet, det vil sige at jeg faktisk også skal have den øverste række mursten ud, og renset denne stålbjælke for rust, for derefter at mure op på ny, eller hvilke muligheder er der? Alle gode råd og erfaringer ønskes omkring montering af ny vinduesparti. Eventuelle henvisninger modtages gerne.

polle 1002

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-02-07 11:09

Citat
Alle gode råd

Når man stiller spørgsmål, deltager man i spørgsmålet....

Har man fået svar (der kan bruges) lukker man spørgsmålet

- Ubesvarede 6
- Besvarede 0
- Annullerede 0
- Slettede 0
Ialt 6

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 06-02-07 13:26

udskiftning af vinduer. Da jeg står for at skal have udskiftet samtlige vinduespartier i huset, savner jeg gode råd i denne forbindelse.

"Udtagning af de gamle vinduer med ramme og det hele og udskiftning af samme. Er det en stor opgave".
Ja. det er en stor opgave, muligvis for stor for dig når du i straks kan se det.

"oven over vinduesrammerne er der indlagt en stålbjælke som tilsyneladende er rustet så meget, at den har skubbet fugen ud oven over vindue"
Det lyder ikke godt. Jern der ruster udvikler en stor kraft så jernet skal renses og rustbehandles.
Der er noget der hededer "rustomdanner" Kan købes hus Thansen.

"det vil sige at jeg faktisk også skal have den øverste række mursten ud, og renset denne stålbjælke for rust,"
De sten der er over vinduet ligger over vinduet, ligger det vandret eller står de vetikalt i et såkladt stik?
Hvis de ligger vanret vil jeg anbefale dig at udskifte overliggerren med ståltegl.

"for derefter at mure op på ny, eller hvilke muligheder er der? Alle gode råd og erfaringer ønskes omkring montering af ny vinduesparti. Eventuelle henvisninger modtages gerne.
Indsæt din tekst her"

Når du skal have vinduerne ud er der to metoder, den blide og den hårde.

Ved den blide bevare du vinduet, og det kan genbruges.
Ved den hårde er vinduet loige til at smide væk, men rammerne kan genbruges.

Den hårde metode:

Skær de lodrette poster og karme over og bræk dem væk med et koben, så kommer over og underkarm næsten af sig selv.

Den bilde:

Fjern fuger og stopning, skær de søm/skruer der jolder vinduet på plads over og lirk viduet ud.

Bjørn

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 06-02-07 14:05

Det er nemt nok at få rammerne/vinduerne pillet ud, men hvis du vil have den overliggende murstensbjælke ud så er det noget andet. Er du sikker på at du behøver at pille dem ud? Du kunne måske lægge murpap under den inden du fuger. Det behøver ikke at være rust der har skubbet pudset ud, det kan være frost elller det hele har sat sig en smule. Du har jo mulighed for at sætte vinduet i med skum og fuge det yderste med bygningssilicone så er der lidt at give af

Kommentar
Fra : jkj_ingeniør

Dato : 13-02-07 13:37

Ja, udskiftning af vinduerne er en større opgave.

Et godt råd når du skal købe de nye vinduer: Se dig godt for, hvor du køber ind. Der findes mange vinduesfirmaer på nettet, men ikke alle er lige lødige.

Jeg har selv købt vinduerne via en netbutik, men er desværre rendt ind i et ApS, der ikke har orden i tingene. Jeg skulle have mine vinduer i august sidste år, men fik ikke hele sendingen - og nogle af vinduerne, der var lavet på mål, stemte ikke overens med følgesedlen - og passede derfor heller ikke ind i mine nymurede huller. Efter at have klaget blev jeg lovet en gratis levering af korrekt fremstillede vinduer og nogle ekstra inderdøre, mod at en anden dobbeltdør som firmaet ikke kunne levere blev modregnet. Nu her ½ år efter, har jeg fortsat ikke modtaget mine vinduer - og pludselig forlanger firmaet 14.000 kr. i ekstra betaling. Det viser sig at der er tale om et ApS der er oprettet i foråret 2006 og har et pudsigt navnesammenfald med et andet ApS der gik konkurs i slutningen af 2005. Det hedder p.t. nielsenvinduer.dk, alias Billigbyg.com - sælgeren Jørgen Nielsen går igen og er tilsyneladende ret ligeglad med privatkunder, der har ventet i ½ år.

Pointen er: Kig dig godt for hvis du køber vinduer på nettet - især hvis det er hos et ApS - og find nogle referencer på firmaet før du køber!

Jens