/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
udluftning/ventilation
Fra : bønnespiren
Vist : 3335 gange
100 point
Dato : 06-02-07 08:56

Jeg har en kælder, hvor der er lidt problemmer med udåndings luft
Det vil jeg gerne gøre noget ved, men når det nu er så fugtigt udenfor er det så en tåbelig ide at sætte ventilation ud til det fri, eller er det bedre at sætte udsugning fra rumne og ind til vaskekælderen og så opsætte en affugter der

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 06-02-07 09:06

Udlutning til det fri, det har reddet min kælder for store fugtproblemer, jeg sætte en ventil 10 cm Ø op i hver ende, jeg har en blæser 15 w i den ene men det er sjældent at der er brug for den. Nu lugter vores tøj ikke mere. Det drejer sig om at der kommer bevægelse i det.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-02-07 10:14

På denne årstid er udeluften altid mere tør end indeluften, så et passende luftbytte er fint

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-02-07 10:46

Pas på begreberne.

Absolut luftfugtighed er luftens vandindhold i gram pr kilo luft. Den er lav iøjeblikket, idet temperaturen er relativ lav.

Relativ luftfugtighed er et udtryk for hvor meget vand der er i luften, set i forhold til hvor meget den KAN indeholde ved en given temperatur. Målt udenfor idag vil man måle en rimelig høj værdi, fordi luften er kold og derfor ikke kan indeholde så meget vand. Tager du luft udefra idag, feks 1°C 99% RF og varmer den op til 20°C bliver den relative luftfugtighed 27,9%. Den absolutte luftfugtighed er4,299 gram vand pr kg luft.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-02-07 12:18

????????
hvad har det med fodbold at gøre?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-02-07 12:28

øhhh???

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-02-07 18:57

Det er almindeligt at kældervægge ikke er absolut vandtætte. Jordfugten diffunderer langsomt ind gennem væggen. Derfor er det vigtigt at ventillere kælderen . Det holder væggen og kælderluften tør. Selv om du ikke rigtig kan fornemme det er udeluften mere tør end indeluften i en kælder.

Den føles måske ikke sådan , men det hænger sammen med at kold luft fornemmes våd, selv om den ikke er det i absolut mål. Det var det 3773 prøvede at forklare. Men når man skriver for videnskabeligt korrekt, er der nogle primitive fodboldspillere, som ikke fatter pointen.

Kommentar
Fra : bønnespiren

Dato : 06-02-07 21:29

Jeg tror jeg er med
Det vil sige det er bedst at få sat noget ventilation op som har aftræk til det fri, hvis jeg sætter en blæser på er en fugtstyret god nok eller er det noget pangel jeg tænker på qxl har en dukato eller en ducan tror jeg det hedder
Eller kan man få en der kører af sig selv hver time i feks 5 min jeg ved man kan få dem fugtstyret de er bare så dyre
Det er vigtigt at de er meget støjsvage
PS kan man bruge det samme system for at flytte lidt overskudsvarme fra et rum til et andet
NB det har det med fodbold at gøre at bordfodbold er en vigtig del af børns liv og at de trækker vejret imens

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 07-02-07 00:35

Prøv med alm. ventilation først det giver mere end du tror, især når det blæser. Du kan få nogen runde ventiler med drjedæksel som kan åbnes mere eller mindre, de passer i et 110 mm plastrør (kloakrør).som du kan mure ind.

Kommentar
Fra : Frank322

Dato : 07-02-07 09:10

Helt enig med stig54.

Vi havde problemer med dårligt indeklima i vores et-plans parcelhus da vi overtog det, der var ingen ventilation. Satte 100 mm rør i med ventiler ud i det fri, en ventil i hvert af de mindre rum, og to i f.eks. køkken og stue. Ingen yderligere problemer. Ved placering af to eller flere ventiler, er det dog vigtigt at få dem sat op så de kan "arbejde sammen". Helst overfor hinanden eller een i de fjerneste hjørner af to mure.

Efter egne erfaringer er blæsere kun nødvendige i "våde" rum såsom badeværelser. Har en enkelt sat op ved brusekabinen og sammen med et åbent vindue, er det rigeligt.

Eksemplet kunne også være et yder-loft med mulighed for opbevaring. Der sidder to små udluftningsventiler i begge ender, blæsten klarer resten. Vi har ingen fugtproblemer på vores yder-loft efter at vi fik dem sat op, uanset hvor fugtigt det måtte føles udenfor, lidt alla det som transor skriver.

Held og lykke med foretagenet.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-02-07 09:54

Ventilatorer med fugtstyring behøver ikke koste en bondegård. Jeg har inden for det sidste års tid købt hos ALDI og hos SILVAN, begge steder inden for en ramme på et par hundrede kroner. Men til den pris ser de heller ikke så smarte ud.

Og til transor: Kald mig bare primitiv, men jeg har af mange års erfaring lært, at når folk spørger om noget, er det ofte for at få noget at vide, ikke for at lære noget.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Frank322

Dato : 07-02-07 10:16

Idet jeg refererer til mit indlæg fra før, vil jeg da give pbp_et ret i, at ventilatorer med fugtstyring ikke koster ret meget, har som nævnt selv een siddende i badeværelset, købt i Harald Nyborg. Den kan også justeres til, ved hvor høj luftfugtighed målt i procent den skal starte. Ikke fordi vi skal ind på relativ og faktisk luftfugtighed igen, bare til information. Det fungerer udmærket.

Spørgsmålet er bare om det er nødvendigt at sætte motorkraft bagved udluftningen i bønnespirens kælder. Det er ikke min erfaring. Hvis der er massive fugtighedsproblemer, hvilket jeg ikke mener det lyder som, er fugtstyrede ventilatorer heller ikke løsningen. Så skal man over i desideret fugtfjernere, og det er en helt anden bold-gade. Der kommer jeg ikke så tit, så da er min erfaring noget begrænset.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-02-07 09:47

Naturlig ventilation, eller mekanisk. Duer den ene ikke, bygger man videre til næste. At fjerne fugten af den vej er den gængse. Det koster dog en smule energi, dels i form af varme + eventuel ventilatordrift. At blande begreber som kvalitet og "det skal være lydløst" sammen med " ingen pris", DUKA, QXL og Harald Nyborg duer ikke. De små plasticventilatorer er skam OK til formålet. Oftest fremstillet i Østlandene, blandt andet Polen, eller fjernøsten. Motorerne er små skyggepolsmotorer og tåler for det meste blokering. De indbyggede hygrostater er oftest temmelig primitive, omend de duer. Men vil man nogenlunde vide hvad der foregår bør man konfirmere skalering og justering efter et nogenlunde pålideligt hygrometer.

Men som altid når vi snakker fugt i kældre. Brug en affugter. Energien beholder du i huset i form af varme.

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 100 point
Dato : 08-02-07 13:55

Som sagt prøv mekanisk udlutning med ventiler, det gav et fantastisk resultat for mig. Vore arbejdstøj og sko lugtede ikke længere muggent og hjørner og kroge slår ikke mere an. Udluftning godt nok ryger der lidt varme ud men du får luftfornyelse, rummene bliver mere "friske"
Det var virkelig et stort problem for os der blev løst for under 100,- + mit arbejde.

Godkendelse af svar
Fra : bønnespiren

Dato : 16-02-07 16:28

Tak for svaret stig54.