/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
silikone eller akryl
Fra : sybil3
Vist : 6048 gange
200 point
Dato : 05-02-07 14:04

Jeg er kommet i tivl

Hvad er den store forskel mellem akryl fugemasse og silikone.

Det jeg kan læse mig til er at:

Akryl fuge.
*er på vanbasis,
*kan ikke tåle alt for meget fugt / Vand
*Kan overmales
*Tåler +/- 10% bevægelse
*Billigt

Silikone (Byggesilikone)
* Husk den med "gift" til vådrum
* er mere elastisk +/- 25%
* Kan ikke overmales
* Kan bruges på steder hvor der altid er vådt. (vådrum)
* Lang holdbarhed
* Dyrt,
* Det er træls at få i Hår / Skæg (personlig erfaring)

Men hvornår vælger man det ene frem for det andet?

Jeg har lappet rørgennemføringer i gennem dampspære med silikone, men kunne jeg have brugt akryl?

Hvordan er holdbarheden på akryl fremfor silikone.?

Er der nogen der kender samlet mængde information om valg af fugemase? (som ikke koster 299 i årlig licens)

Michael

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-02-07 14:15
Kommentar
Fra : 1133

Dato : 05-02-07 15:15

du kan godt købe silikone der kan overmales

Accepteret svar
Fra : mayday

Modtaget 200 point
Dato : 05-02-07 17:41

Her har du datablade på alle fugemasser http://www.danalim.dk/Fugemasseraffa.html - der findes også andre fugemasser (og måske bedre egnede) end acryl og silikone.

Hvad mener du egentlig med denne: "(som ikke koster 299 i årlig licens)"

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 06-02-07 10:04

Danalim henviser til FSO - Fugebranchens Samarbejds og Oplysningsråd, som også driver siden:

http://www.fugeguide.dk/

Og denne koster 299 i årlig licens (for en bruger)

Kommentar
Fra : mayday

Dato : 06-02-07 11:12

Nå - derfor, men mon ikke du gratis kan finde de oplysninger du har behov for hos damalim ved at kikke på nogle af de utallige produktblade

Godkendelse af svar
Fra : sybil3

Dato : 06-02-07 15:53

Det kan jeg sikkert.

Det er bare lidt besværlig, jeg håber at jeg kan læse mig til et overblik på danalims hjemmeside.

Den silikone / aktrylfuge jeg har i mine kasser, er også fra danalim (selvom der står beslaco udenpå) så det er nok bare at læse, hvad jeg kan bruge dem til.

Michael