/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bremser var ødelagt af værkste
Fra : gxu2002
Vist : 5416 gange
200 point
Dato : 05-02-07 09:35

Min 3 år gammel Toyota Corolla var på 60.000 km service hos Kroggaard Toyota i Rødovre sidste uge. Mekanikeren ringede og sagde bremseren/belægning på bagerste bremse var fuldstændigt ødelagt og jeg skulle af med 3-4000 kr mere. Jeg var lidt undrende på bremserne skulle være nedslidt efter kun 3 år og spurgte manden hvordan det kunne ske. Han svarede, at det kunne opstå med hvis man har kørt med håndbremserne trukket i. Jeg følte, at enten min kone eller jeg måtte have været ualmindeligt dum at mishandle bilen på denne måde. Jeg var nødt til at sige jag til at skifte bremserne fordi det jo handler om bilens sikkerhed. Men så snart jeg lagte telefonrøret, kom jeg i tanke om, at det måtte være værkstedet selv, der havde ødelagt bremserne ved sidste års service. Da håndbremsen var slap, bad vi sidste år at få håndbremsen justeret. Da vi fik bilen tilbage efter service, testede håndbremsen og mærkede den var stram eller måske ekstremt stram. Vi havde ikke mærket andet ved bilen end en kraftig lugt hver gang vi parkerede vores bil i carporten. Det lugtede som om noget var brændt. Efter et par dage og vi kunne konstatere lugten ikke svinde og vi kunne lokalisere lugten garanteret komme fra bremsen og ringede vi til værkstedet og aftalt bilen skal have en tur til værkstedet. Håndbremsen var justeret tilbage til slap stand. Og vi fik forklaret, håndbremsen ikke måtte være stram, som værkstedet havde gjort det ved servicen. Men det gik op for os, at vi havde kørt i et år med defekte bremser i et år, fordi værkstedet fuskede både med arbejde og undlod at undersøge eller informere os om bremserne var ødelagt på grund af fejljustereing. Værkstedet nægter nu ethvert ansvar for de ødelagte bremser. Mit spørgsmål er, om der er noget man kan stille op mod sjuske service arbejde og hvordan man kan sikre mod tilsvarende værkstedfejl. Det taler om et autoriserede værksted, hvor vi for ca. 3 år siden købte bilen. Er det nogen sted, man kan klage til?
p.s. Jeg har endnu ikke betale serviceregningen.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 05-02-07 10:03

Hvis du er medlem af FDM er HELT klart den organisation du bør henvende dig til med din klage....de vil hjælpe dig videre igennem "systemet"
Hvis der hos FDM er fortilfælde af en lignende art/klage, vil det gøre "processen" hurtigere

Ellers er der jo forbrugerstyrelsen.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-02-07 10:32

I skulle have reageret med det samme, da i opdagede bilen lugtede. Det vil være ord mod ord at komme så lang tid efter.

Beklager der er ikke andet at gøre, end at finde et andet værksted

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-02-07 10:59

Det kommer du ikke nogen vegne med et år efter.

Det vil være påstand mod påstand.

Og en anden ting: 60000 km og nye bremser efter 3 år.....Det er der slet ikke noget unormalt i.

Mange biler skal have skiftet bremsebelægning m.m. efter 20000 km.

Bremsebelægning er ikke hvad det har været, efter man for nogen år siden forbød dem med asbest.

Det er det der omfatter almindelig driftsvedligeholdelse og ikke reparation som sådan

OG, jeg tror simpelthen ikke på, at en for stram håndbremse i et par dage sidste år, kan være skyld i, at bremserne er så ødelagte nu, at de skal skiftes ud......

mvh dova

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 05-02-07 17:46

Jeg giver Dova 100% ret - 60.000 km uden bremsereparationer er faktisk godt gået.
Tænk på det som en investering i jeres sikkerhed, og ikke så meget at bremsen har været fejljusteret i et par dage - hvis det reelt skulle have været det der var skyld i at bremsen var slidt op, så havde værkstedet opdaget det ved om-justeringen.

Kommentar
Fra : gxu2002

Dato : 05-02-07 19:57

Kommentar til Nordsted1,
Det var uden tvivl at bremsen tog skade lige efter servicen sidste år. Vi reagerede med det samme, da vi konstaterede lugten kom med bremsen og værkstedet var nødt til at omjustere håndbremsen uden regning sidste år. Jeg er jo ikke bilsagkundig. Det er blot et held, at jeg over hovedet kunne lokalisere stanken kom fra bremsen. Men vi var selvfølelig ikke klar over, at så meget skade bremsen fik. Værkstedet gav en meget vage forklaring, da vi efter omjusteringen på håndbremsen fandt, at den var lige så slap som før service. Værkstedet fortalte, at den type bil skulle have slap håndbremsen.
kommentar til Dova,
Selvfølgeligt skal og vil jeg selv betale hvis bremsebelægningen var nedslidt på grund af normal kørsel. Jeg kørte tidligere med anden Toyota model og havde ikke haft problem ved bremsen. Det er kun bremsebelægning, der var væk. Det er nødvendigt at skifte både bremseskiver, bremseklods og bremsebakker. Det er jo mekanikeren, der selv fortalte, at så nedslidte bremsebelægning kunne skyldtes at man havde kørt med optruknede håndbremse.
kommentar til Niederhod,
Jeg forventer netop, at værkstedet skulle have fortalt mig hvad der var sket efter omjusteringen.
Jeg sidder med en dårlig fornemmelse, at sidste års service havde ødelagt bremsen og værkstedet udmærket vidste og undlod at fortælle mig. Jeg ved ikke, om bremsen normalt skulle skiftes ved 60.000 km service. Men jeg ved nu, at for stram håndbremsen kan skade bremse-skiver, -klodser og -bakker. Jeg har jo ingen mulighed at kontrollere om værkstedets arbejde. De burde have arbejdet professionielt. De burde vide, at de ikke skulle justere håndbremse så stramt. De burde fortælle mig, da skaden var sket. Jeg vil i hvert ikke benytte Kroggaard i Rødovre fremover.

Kommentar
Fra : hejhejdikal

Dato : 05-02-07 20:04

Jeg giver også Dova 100% ret. det er meget normalt at skifte bremser efter 60000 km

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 05-02-07 20:07

Nu har du enten skiver og klodser, eller bakker og tromler på dine bagbremser.Ikke bakker og skiver.
Jeg er enig med "Dova"
Alimak

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 05-02-07 20:11

Jeg kan ikke forestille mig at et værksted / en mekanier kan have så lidt samvittighed at de sender en bil ud med defekte bremser !
Det er ganske rigtigt at bremsen slides unormalt hvis man kører med håndbremsen trukket (eller foden hvilende på bremsepedalen), men at en mekaniker skulle handle som du beskriver - det falder mig m-e-g-e-t svært at tro.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 05-02-07 22:41

Det synes ikke unormalt at bremser skal skiftes efter 60000km.

alimak
Man kan jo faktisk godt have både skiver/klodser og tromler/bakker på sine bagbremser,skiver til fodbremse og tromle til håndbremse , det findes på Toyota - Mercedes og sikkert også andre biler.
Muldvarp1

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-02-07 16:05

Citat
alimak
Man kan jo faktisk godt have både skiver/klodser og tromler/bakker på sine bagbremser,skiver til fodbremse og tromle til håndbremse , det findes på Toyota - Mercedes og sikkert også andre biler.
Muldvarp1

Nemlig

Men bortset fra det, så skriver du

Citat
Det er jo mekanikeren, der selv fortalte, at så nedslidte bremsebelægning kunne skyldtes at man havde kørt med optruknede håndbremse

Hvis en trukket håndbremse skulle være skyld i totalt nedslidte belægninger/klodser, er det altså bare noget der er kørt meget længe med, med håndbremsen trukket......og hvis det skulle være en et år gammel skade du har kørt rundt med siden, bør du også konsultere en ørelæge

For nedslidt bremsebelægning der er så alvorlig nedslidt, at det skulle være nødvendigt at skifte både skiver o.s.v....det lyder grimt, meget grimt fordi det så er jern der skurrer mod jern.....men på den anden side, jeg kunne heller ikke forstå, at du ikke kunne mærke på bilen dengang, at du kørte rundt med trukket håndbremse, udover det lugtede varmt, så helt så hårdt trukket kan den ikke have været.

Selvfølgelig er det ærgerligt at få en større uforudset regning, men jeg mener stadig det er slitage/vedligehold på bilen.

mvh dova

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-02-07 19:09

Med en pris på over 3000 kr kan det ikke kun handle om slidte bakker eller klodser.

Før vi kan vurdere sagen må du skrive mere præcist hvad der er i vejen eller hvilke dele man vil skifte.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 06-02-07 19:22

Selvfølgelig kan man have både skiver og bakker.Det er bare mig der vrøvler.Ved ikke hvad jeg tækte på.Sorry.
alimak

Kommentar
Fra : gxu2002

Dato : 08-02-07 08:27

kommentar til Dova,
Prøv at læse, hvad jeg skrev i indlægget. Jeg troede også at værkstedet var samvittighedsfuldt og jeg købte bilen samme sted.
Håndbremsen var justeret for stram af værkstedet, hvilket svarede til at man kørte trukket håndbremse. Tror du, at jeg kan finde på at køre rundt med trukket håndbremse i et år og så bagefter beskylde værkstedet for sjusk!!! Der blev udskiftet mange bremsedele i år, hvilket var anledning til at jeg spurgte mekanikeren, hvordan det kunne gå til mange bremsedele var ødelagt for en nyere bil og han svarede, at det kunne opstå hvis man kørte med trukket håndbremse. Jeg har ikke KØRT med trukket håndbremse. Jeg kan huske, at det var kraftig (bremse) lugte efter sidste år service. Ca. en uge efter service sidste år kørte jeg bilen tilbage til værkstedet og fortalte værkstedet, at håndbremse var stram og der var vedholdt kraftig (bremse) lugte. De omjusterede håndbremsen men det var umiddelbart ikke et grundigt tjek. Havde det været et grundigt tjek eller var værkstedet deres opgave voksen, ville de ikke stramme håndbremsen så hårdt, vel???

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 09-02-07 06:30

Der er himmelvid forskel på om en håndbremse er 'justeret for stramt' eller den er 'trukket'.
I den første situation berører bremsedelene for ofte hinanden (i forhold til hvad de burde), hvilket naturligvis er utilsigtet og giver et forøget slid; i den anden situation STÅR BILEN STILLE.

Hvis bremsen var slidt op på grund af den omtalte misjustering, så havde du IKKE kunnet køre et år mere !

Prøv dog at acceptere at bremser er en sliddel, og skal udskiftes med jævne mellemrum. At køre 60000 km på de fabriksmonterede bremsedele, lyder ikke helt forkert (der er biler/bilister der kører længere, men der er også dem der kører kortere)

PS. nu er det vel ikke sådan at det er bremserne på forhjulet man har skiftet og håndbremsen virker på baghjulene ?

PPS. hopper af her

Kommentar
Fra : gxu2002

Dato : 09-02-07 08:55

Niederhof,
Kan du forklare mig, hvorfor det opstod kraftig bremselugte efter sidste service hvis værkstedet ikke kludrede i det? Lugten var væk efter så snart værkstedet omjusterede håndbremsen og de fortalte mig, at den var for stram. Jeg sætter ikke lighedstegn mellem stram håndbremse og trukket håndbremse men kraftig bremselugte hører ikke til en bil, der lige havde fået service.
Jeg ved sgu ikke om hvad værkstedet havde lavet. Skulle jeg være så klog og sagkundig på bilområdet, ville jeg da ikke lade værkstedet bilde mig ind at slippe af sted blot ved at løse håndbremsen. Jeg kan nu konstatere, hvad mekanikeren i år fortalte mig ikke hængere sammen med hvad de sidste lavede. Det kan godt være, at bremserne normalt skal udskiftes hver 60.000 km. Men jeg foretrækker klart, at værkstedet sidste år ikke begik nogen fejl.

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 200 point
Dato : 09-02-07 09:36

gxu2002:
Med AL respekt og forståelse for din bitterhed over at værkstedet (sandsynligvis) har begået en fejl, så ændrer det jo ikke det faktum, at skaden er sket og du må se at komme videre. Al den argumentation for at værkstedet har begået en fejl for et år siden og at de ikke vil "erstatte" de ødelagte bremser, det bringer dig jo ikke nærmere til at værkstedet skal lave reperationen om u/b...sørgeligt men sandt

Kom til den konklusion at det værksted gider du ikke benytte dig af mere, og kom så videre istedet for at lade en sådan "lille ting" udvikle sig til mavesår og depression...eller det der er værre!
Livet er for kort til at lade sig gå på af sådanne bitterheder som vi alle på et eller andet tidspunkt bliver udsat for....find det gode humør frem igen og glem alt om det værksted

De bedste hilsner
Palle Jensen

Godkendelse af svar
Fra : gxu2002

Dato : 09-02-07 11:47

Tak for svaret pallenoc. Jeg vil blot med mit indlægget oplyse, at man skal passe på hvad værksted laver. Jeg ved det er svært fordi det ikke er alle, der har forstand på biler. Jeg vil i hvert fald næste gang holde ekstra øje/næse med bremselugte efter en ny service.