/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows Media Network Sharing
Fra : o.v.n.
Vist : 1381 gange
200 point
Dato : 04-02-07 13:50

Der var ikke plads til hele navnet i overskrift, men nu du er kommet ind, vil jeg gerne vide hvad "Windows Media Network Sharing Service" er for en størrelse og hvorfor den beder om adgang til at komme på nettet, når jeg starter computeren ? Det er begyndt efter at jeg instalerede Windows MediaPlayer 11 og kun på den bærbare, de fik MediaPlayer 11 samme dag, men firewallen kommer med spørgsmål om jeg vil tillade adgang til internettet, på den bærbare ikke med den stationære, jeg har været i msconfig, men kan ikke lige se noget der ligner og beder om adgang med det samme

Accepteret svar
Fra : disken

Modtaget 210 point
Dato : 04-02-07 13:56

Ved ikke om du kan bruge dette til noget...

Citat
Hvorfor skulle jeg få brug for at dele mine medier?
Som så mange andre har du sikkert en masse musik-, video- og billedfiler i dit Windows Media Player-bibliotek. Du kan dog få brug for at gøre følgende:

Afspille filer fra en anden computer i hjemmet

Afspille filer fra Xbox 360 eller en anden netværksbaseret digital medieafspiller, der har forbindelse til dit private netværk

Når du deler dine medier, kan du gøre begge disse ting.

Hvilket udstyr skal jeg have?
Hvis du vil dele medier, skal du bruge følgende hardware og software:

Et traditionelt eller trådløst privat netværk. Du kan finde flere oplysninger under Hvad er netværks- og firewallkravene?

Enten en netværksbaseret digital medieafspiller (også kaldet en digital mediemodtager) eller en anden computer, der kører Windows Vista. Netværksbaserede digitale medieafspillere er hardwareenheder, der har forbindelse til dit traditionelle eller trådløse netværk, og som gør det muligt at gennemse og afspille indhold fra Windows Media Player-biblioteket — selvom computeren står i et andet rum. Der findes en liste over kompatible enheder på webstedet PlaysForSure.

Hvad kan jeg dele?
Du kan dele næsten alle digitale mediefiler i dit Player-bibliotek, herunder beskyttede Windows Media-filer, du har hentet hos onlinebutikker. Hvis du vil dele en fil i biblioteket, skal originalfilen være gemt i en af dine overvågede mapper (som standard overvåger afspilleren automatisk de mapper, hvor de fleste plejer at gemme deres digitale mediefiler, herunder mapperne Min Musik, Mine Billeder og Mine Videoer). Du kan finde flere oplysninger om overvågede mapper under Føje elementer til biblioteket.

Desuden skal filen være en af følgende typer:

Musikfiler som f.eks. Windows Media Audio (.wma), MP3 (.mp3) og WAV (.wav). Bemærk, at lyd-cd'er, der er lagt i computeren, ikke kan deles.

Videofiler som f.eks. Windows Media Video (.wmv), AVI (.avi), MPEG-1 (.mpeg, .mpg) og MPEG-2 (.mpeg, .mpg). Bemærk, at dvd-videodiske, der er lagt i computeren, ikke kan deles.

Billedfiler, f.eks. JPEG (.jpeg, .jpg) og PNG (.png).

Afspilningslister som f.eks. Windows Media-afspilningslister (.wpl) og MP3-afspilningslister (.m3u).

Alt efter din computers konfiguration kan afspilleren måske heller ikke dele andre musik-, video- og billedfiltyper i tillæg til ovenstående liste.

Bemærk, at din netværksbaserede digitale medieafspiller måske ikke understøtter afspilning af alle de filtyper, som Windows Media Player kan dele. Enheden understøtter måske afspilning af lydfiler, men ikke videofiler og billedfiler. Desuden kan enheden måske afspille sange, du har købt i en onlinebutik, men ikke sange, du har lejet via en abonnementstjeneste.

Du kan finde flere oplysninger om forskellen mellem købt indhold og abonnementsindhold under DRM: ofte stillede spørgsmål. Du kan finde flere oplysninger om afspillerens kapacitet i den dokumentation, der er leveret til den.

Hvis du vil dele filer i en overvåget mappe på en anden computer (f.eks. en mappe på et netværksshare), skal fjernmappen være tildelt de nødvendige Windows-adgangstilladelser. Du kan finde flere oplysninger under Ofte stillede spørgsmål om Windows Media Player online.

Kan jeg forhindre bestemte elementer i Player-biblioteket i at blive delt?
Ja. Du kan selv angive, hvad du vil dele. Du kan f.eks. vælge ikke at dele musik med bestemte sangtekster eller billeder, der er tildelt under fire stjerner. Du kan også oprette forskellige regler for hver computer eller enhed, du streamer til. Du kan finde flere oplysninger om tilpasning af de medier, du deler, under Ændre indstillinger for deling af medier.

Hvordan slår jeg deling til?
Du kan finde oplysninger om, hvordan deling aktiveres, under Dele medier med andre personer eller enheder.

Hvilken påvirkning af privatlivets fred og sikkerheden har deling?
Du kan finde oplysninger om sikkerhed og beskyttelse af personlige oplysninger, når du deler medier, under Beskyttelse af personlige oplysninger og sikkerhed ved deling af medier.

Hvad er netværks- og firewallkravene?
Mediedeling understøttes på traditionelle eller trådløse private netværk.

Enhederne skal være på det samme undernet som din computer. De fleste hjemmenetværk består af et enkelt undernet. Hvis hjemmenetværket har flere routere, er der formentlig også flere undernet. Hvis du har flere routere i hjemmet, og du har problemer med at dele medier med visse enheder, skal du prøve at slutte disse enheder til samme router som din computer.

Hvis du vil dele medie med andre enheder skal computeren have flere åbne firewallporte. Hvis du bruger Windows Firewall, åbnes de nødvendige TCP- (Transmission Control Protocol) og UDP-porte (User Datagram Protocol) automatisk, når du slår mediedeling til. Hvis du bruger en anden software- eller hardwarefirewall, skal du evt. åbne disse porte manuelt.

I nedenstående tabel vises de firewallporte, der skal være åbne, hvis du vil dele medier med andre enheder.

Port
Protokol
Område

UDP
Kun lokalt undernet

TCP
Kun lokalt undernet

10243
TCP
Kun lokalt undernet

UDP
Kun lokalt undernet

Hvorfor bliver jeg bedt om at konfigurere deling?
Når mediedeling er slået til, og afspilleren har fundet en ny enhed på netværket, bliver du bedt om at konfigurere deling med denne enhed. Klik på meddelelsen, og benyt derefter en af følgende fremgangsmåder i den viste dialogboks:

Hvis du vil give enheden adgangstilladelse til standardmedietyperne i Windows Media Player-biblioteket, skal du klikke på Tillad.

Hvis du vil nægte enheden adgang til alle medierne i Windows Media Player-biblioteket, skal du klikke på Afvis.

Hvis du vil vælge, hvilke medietyper der skal deles med netop denne enhed, skal du klikke på Tilpas deling.

Se også
Foretage fejlfinding af problemer

--------------------------------------------------------------------------------
© 2006 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 04-02-07 14:01

Du finder vejledningen under/ i Bibliotek.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-02-07 15:01

Jo jeg får da lidt ud af det, men hvorfor vil denne service på nettet, når jeg starter den bærbare og ikke kassen under bordet har den et navn i msconfig, så den kan udelades ?

Kommentar
Fra : disken

Dato : 04-02-07 15:45

Sikkert noget med playeren er sat op til at gøre.
Vil du ikke have den på nettet, så sig nej til det - i din Firewall
Min har kun adgang via port 80, for at kunne hente musik og film.

Ellers kan jeg ikke hjælpe, da jeg ikke har de problemer.
Har kun en stor kasse...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-02-07 15:54

Tak for hjælpen disken du står til point indtil nu, jeg holder lige fri et par timer, der kunne jo komme andre indlæg

Kommentar
Fra : disken

Dato : 04-02-07 16:01

Bare lad det være, til du får et svar du kan bruge.

Men vil du ikke have den på nettet, så luk den, i din firewall.

De følgende porte er også kun ''lokale porte'' og du kan altid ændre dem,
i din firewall, under udgående trafik, hvis du skulle få brug for det.

Citat
I nedenstående tabel vises de firewallporte, der skal være åbne, hvis du vil dele medier med andre enheder.

Port
Protokol
Område

UDP
Kun lokalt undernet

TCP
Kun lokalt undernet

10243
TCP
Kun lokalt undernet

UDP
Kun lokalt undernet

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-02-07 23:17

Tak for svaret disken. jeg fandt ud af, at det var fordi jeg havde en afspilnings liste i den delte mappe, den blev slettet og problemet løst