NW Client 4.81 til w2k
Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 08-10-01 09:46

Hej

Jeg har tidligere postet nogleindlæg angående NW og Windows 2000 prof.
Jeg har problemer med at jeg bliver smidt af min TCP/IP protokol.
Problemet kommer ALTID først EFTER at jeg installere NW Clienten.
Det kommer KUN på windows 2000 maskiner.

Jeg prøvet ALT, hvad jeg er blevet anbefalet i alle nyhedsgrupper !
Det sidste jeg fik anbefalet var at prøve NW client 4.81 BETA.
Den så i lang tid ud til at virke (hele sidste uge) !
Men så i fredags og idag er problemet tilbage !

Jeg mister forbindelsen til mine databaser på mine Windows servere som kører
via TCP/IP.

I vores netværk har vi en firewall, og på denne kan jeg se i loggen, at min
maskine pludselig forsøger at kontakte vores INTERNE server UDEFRA !
Dvs. jeg "smutter" ud af huset, for så at "komme ind" igen !

Og det stopper vores firewall selvfølgelig.

Jeg er efterhånden temmelig træt af det her problem.

Hvorfor findes problemet KUN på vores 3 Windows 2000 maskiner ?
Hvorfor kan Novell ikke lave en NW Client, som ikke er så krævende ?
Hvorfor er der ingen kloge mennesker i verden (Novell ?, Microsoft ?, andre
?) som kan løse dette.

Jeg kan se i andre NG at jeg ikke er den eneste der har det her problem.
Det er vist ikke så udbredt, men det er der !

--
Med venlig hilsen / Best Regards
Michael Vilhelmsen

Fra : Erik Klausen

Dato : 08-10-01 13:53

Michael Vilhelmsen wrote:

> I vores netværk har vi en firewall, og på denne kan jeg se i loggen, at min
> maskine pludselig forsøger at kontakte vores INTERNE server UDEFRA !
> Dvs. jeg "smutter" ud af huset, for så at "komme ind" igen !

Har du en intern DNS-server? Måske bliver dit servernavn oversat til to
forskellige IP-adresser, afhængigt af hvilken DNS-server du spørger.

Kører du DHCP?
Hvis din arbejdsstation vil over en router for at kontakte en server på samme
subnet så er der noget helt basalt galt (subnet mask, IP-nummer). Dette problem
kunne komme af at din arbejdsstation får en IP-konfiguration fra en forkert
DHCP-server.

> Hvorfor er der ingen kloge mennesker i verden (Novell ?, Microsoft ?, andre
> ?) som kan løse dette.

Har du haft nogen på stedet til at kigge på maskinerne, eller har du kun spurgt
i nyhedsgrupperne? Dit tidsforbrug indtil nu kunne nok forsvare at du hyrede en
klog mand. Og det er meget, meget nemmere at fejlsøge et net man sidder ved
siden af, end et net man kun hører om.

mvh.
Erik Klausen

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 08-10-01 14:56

Hej

> Har du en intern DNS-server? Måske bliver dit servernavn oversat til to
> forskellige IP-adresser, afhængigt af hvilken DNS-server du spørger.
Vi har en intern DNS server.

> [...]
problem
> kunne komme af at din arbejdsstation får en IP-konfiguration fra en
Vi benytter DHCP.
Når fejlen opstår har jeg samme IP som før fejlen opstår.
Jeg har stadigvæk samme SUBNET adresse.
Det hele er som før fejlen opstår !!

> [...]
hyrede en
> klog mand. Og det er meget, meget nemmere at fejlsøge et net man sidder

Jeg har en kollega, som er Microsoft certificeret mht. Windows NT / 2000,
Netværk, DHCP, DNS, Web, m.m.

Han fatter heller ikke rigtigt, hvad der er glat.
Han har ligeledes spurgt et par andre kloge mennesker, som heller ikke
rigtigt kan hjælpe.

Vi er nået til den konklusion, at NW Client af en eller anden åndsvag årsag
ødelægger netværksopsætningen på Windows 2000 maskiner.

Alle andre type OS virker perfekt.

Michael