NovelNetware 5.1 og ADSL Bredbånd
Fra : L. Hansen

Dato : 04-10-01 18:35

Hej

TDC Erhverv har installeret ADSL/Bredbånd (den med 2 IP-adresser)
Da installationen var færdig skulle forbindelsen testes af teknikeren:

"Hov, I har NovellNetware - så kan det ikke lade sig gøre" ...

Det kom i høj grad bag på os. Hvis det virkelig er tilfældet,
så er det da en mangelfuld salgsinformation !!!

Men ...

Vores hardware er:

HP NetServer 800 med NovellNetware 5.1
3 arbejdsstationer med Windows 95/98 connected via hub

Er det korrekt at MS Netværk skal installeres for at få TCP/IP til at
fungere med ADSL'en ?
(Den protokol vil Novell NetWare jo ikke acceptere)

Er der en mulighed via DHCP ?
(Kan den accepteres af Novell Netware)

Der må være andre Novell-brugere der benytter ADSL på deres netværk.

Mvh, L. Hansen
webmaster@dancar.dk

Fra : erik klausen

Dato : 04-10-01 22:25

"L. Hansen" wrote:

> [...]
>
> Det kom i høj grad bag på os. Hvis det virkelig er tilfældet,
> så er det da en mangelfuld salgsinformation !!!

Måske. Når jeg læser under Bredbånd/ADSL fremgår det at man kun kan koble
en WINxx-arbejdsstation til.
Hvordan ender forbindelsen? En ATM-eller en Ethernet-forbindelse?

> Er det korrekt at MS Netværk skal installeres for at få TCP/IP til at
> fungere med ADSL'en ?
> (Den protokol vil Novell NetWare jo ikke acceptere)

Hvis forbindelsen ender i ATM kan det sikkert godt passe, at der ikke er
drivere til det kort du skal bruge. Det har jeg ikke noget forstand på.

> Er der en mulighed via DHCP ?
> (Kan den accepteres af Novell Netware)

Hvis din forbindelse ender i et ethernet-stik kan du prøve at konfigurere
din server som router og enable NAT-funktionen på det eksterne netkort i
din server. Derved kan du måske klemme alle dine arbejdsstationer gennem
serverens netkort. Men det vil være en omgåelse af abonnementsvilkårerne,
som jeg læser dem.

> Der må være andre Novell-brugere der benytter ADSL på deres netværk.

Jeg bruger den almindelige Pro@ccess ADSL, der slutter i en router. Så er
der frit slag.

mvh.
Erik Klausen

Fra : L. Hansen

Dato : 05-10-01 14:20

"erik klausen" <"erik"@hjemmebedst.denmark (that's .dk)> skrev i en
meddelelse news:3bbcd40b$0$42076$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Du er noget af en kapacitet !!!

> Hvordan ender forbindelsen? En ATM-eller en Ethernet-forbindelse?

Ja - det er en Ethernet-forbindelse.

> [...]
> serverens netkort. Men det vil være en omgåelse af abonnementsvilkårerne,

Er det ikke omtrent det samme ?
Jeg kan vel egentlig sætte TCP/IP-protokollen op
på hver af arbejdsstationerne til selv at finde ud på Internet via hub'en ?
TCP/IP-protokollen bliver vel ikke benyttet af Novell NetWare ?
Eller har jeg ikke forstået det korrekt.

> mvh.
> Erik Klausen

Mvh, L. Hansen
webmaster@dancar.dk

Fra : erik klausen

Dato : 06-10-01 11:58

"L. Hansen" wrote:

> Du er noget af en kapacitet !!!

Det er egentlig et spørgsmål om egoisme. En aktiv nyhedsgruppe er et godt
salgsargument for mit favorit-netværksoperativsystem.
Desuden har min CNE-certificering gjort mig påståelig :).

> Er det ikke omtrent det samme ?

Jo, men jeg læser dine abonnementsvilkår således at du kun må tilslutte én
arbejdsstation. Og måske kan den router som TDC sætter op, kun understøtte én
adresse på ethernet-siden. Men det kan da være at jeg læser et forkert sted.

Men altså: Når forbindelsen slutter i et ethernet-stik kan jeg ikke se noget
problem i at tilkoble en Novell server. Det eneste der ikke vil virke, er TDC's
fortrykte vejledning.

> [...]
> TCP/IP-protokollen bliver vel ikke benyttet af Novell NetWare ?
> Eller har jeg ikke forstået det korrekt.

Ja, hvis jeg har læst de forkerte abonn. vilkår, så kan du sagtens opkoble alle
maskinerne på ét fælles net hvor Internet-routeren sidder med. Jeg havde
forstået det sådan at Novell-serveren skulle route (og evt. filtrere) mellem
Internet og arbejdsstationerne.

En 5.1-server understøtter stadig IPX-protokollen, men bygger grundlæggende på
TCP/IP. Du kan derfor droppe IPX, og nøjes med én protokol på netværket.

mvh. Erik Klausen

Fra : Kasper M. Ibsen

Dato : 07-10-01 10:14

Hejsa
Der bør være NAT implementeret i routeren fra TDC.
Du kan bare sætte din Netware 5.1 box op som dhcp server, så vil denne
tildele dine workstations, ip, default gateway samt dns...

/Kasper
MCNE, CDE, ASE

Fra : erik klausen

Dato : 07-10-01 21:33

"Kasper M. Ibsen" wrote:

> Der bør være NAT implementeret i routeren fra TDC.

Der bør også være DHCP implementeret, så det vil give problemer at lade
5.1-serveren håndtere dette.

mvh.
Erik Klausen

Fra : Kasper M. Ibsen

Dato : 07-10-01 22:23

Det er vist helt op til kunden hvordan routeren skal konf. har set mange
eks. på at kunden selv skal sørge for nat osv.

/Kasper

Fra : Kristoffer Møller

Dato : 18-10-01 07:39

"Kasper M. Ibsen" <kmi@get2net.dk> wrote in

> Det er vist helt op til kunden hvordan routeren skal konf. har set
> mange eks. på at kunden selv skal sørge for nat osv.

Hejsa

Med den løsning som L. Hansen beskriver følger der ingen router med. Han
har fået leveret der der hedder Bredbånd ADSL med to dynamiske IP. Ved
denne løsning skal man bare tilslutte Tele DKs modem til en hub/switch
(uplink), og sætte sine WS som er tilsluttet samme hub/switch til at hente
ip via DHCP. Så er de på Internettet.

Problemet er vel at man ikke umiddelbart kan sætte en NW server op til at
hente ip via DHCP.

Umiddelbart mener jeg at L. Hansen, skal have fat i en router som på WAN
siden understøtter at hente sin ip via DHCP (i dette tilfælde ville jeg nok
ændre mit abonnement til fast ip, så routeren ikke finder på at skifte
adresse), samt på LAN siden understøtter NAT+DHCP(ikke nødvendigt hvis NW
styrer dette).

mvh
Kristoffer

Fra : Ulf Kamp

Dato : 24-10-01 09:44

Hej
Din Novel 5.1 er vel en Small B. Version incl Bordermaneger osv.

Hvis det er tilfældet, Skal du til at vælge om du skal køre via proxy styret
af Bordermaneger.

Dvs. to netkort i serveren en med en Private IP addr. og en med en public
IP.

BorderManeger'en (FireWall'en), vil (kan) derefter styre adgangen til
netttet.

Log in som NWadmin kør NICE Novell internet connection expert. og du vil
være på nettet!!! lol!!