depression
Fra : Birthe Overgaard

Dato : 26-08-01 19:02

Hej

Jeg lider desværrer af en depression sygdom.
Er der nogen som ved hvorfor der kommer "opblussen" eller "tilbagefald" i
sygdommen iforbindelse med belastninger, stress og sorg.
I mit tilfælde har det været belastninger i forbindelse med et
revalideringsforløb, som ikke er gået godt.
Det kan også være stress eller belastninger i forbindelse med bolig og
økonomi.

Mange hilsner fra BO.

Fra : Ida Krog

Dato : 27-08-01 16:06

Hej BO
jeg har en psykisksygdom, også lidt ala depression.. en depression kommer af
belastninger, stress og sorg.. helt hvorfor kan jeg ikke fortælle.. men når
man oplever en ting der er, for det meste, stressende, kan det blusse op i
en deprission, eller psykose, eller hvad sygdommen end er..

vi er "svage" på et eller flere punkter, og der skal der ikke meget til før
vi kommer i kog.. og så sker det.. at du får en deprission... og jeg får en
psykose..

det du kan gøre, som jeg har meget gavn af, er at undgå at belaste, stresse
dig, og ikke tage din sorg for en belasting, så den stresser dig..

grunden til at jeg har denne viden, er at jeg på grund af min sygdom er
uddannet brugerlærer, hvor jeg går ud og underviser om det at have en
psykisksygom.... og jeg har derfor læst mange bøger... hvis du vil kan du
maile mig, og jeg vil prøve at hjælpe dig, så godt som jeg nu kan...

med venlig hilsen
Ida Krog
idakrog@mail.dk

Fra : Fine

Dato : 03-09-01 09:31

Hej Birte,

Kender du DepNet.dk? Her kan du finde mængder af information omkring
depression, og stille spørgsmål til et panel bestående af en række
vældigt kompetente mennesker. Knaldgodt site, der næsten lige er gået i
luften.
Tjek: www.depnet.dk

Mvh
Fine

http://www.kandu.dk/

Fra : Malik

Dato : 22-09-01 01:23

"Birthe Overgaard" skrev d. 26-08-01 19:02 dette indlæg :

Hej Birthe Overgaard

Depressionsforløb
Hvis du er deprimeret - eller har været det. Læs om sygdommens forløb
fra den starter til du er rask. Depression er nemlig en sygdom, som kan
behandles.
Behandling hjælper
Er du i tvivl, om du skal behandles? Læs hvad der hjælper. Lær også om
kognitiv terapi.
Hjælp dig selv
Læs, hvordan depressionen påvirker dine tanker og følelser. Lær også,
hvordan du kan kæmpe mod depressionen og få det bedre.
Samliv
Depression påvirker dit forhold til andre. Sygdommen gør dig sårbar i
dit parforhold. Læs og få viden og råd om depression og parforhold.
Job
Hvad gør du på arbejdet? Hvad siger du til chefen og kolleger? Læs her,
hvis du har brug for råd og opbakning.
Rettigheder
Læs om hjælp fra de sociale myndigheder. Læs om dine rettigheder.
Andre som mig?
Læs hvordan andre oplevede deres depression - og kom over den.

Stress og sorg er desværre noget der rammer de fleste. Min Far døde den
11. januar 2001 og min Mor den 23. december 2001, så jeg kender
udemærket til forløbet. Det er hårdt men min kone, mine stedbørn og mine
kollegaer hjalp mig igennem den lange vej til "ET BEDRE LIV" og det at
skønne på de goder som vi nu engang har og aldrig må "TAGE FOR GIVET".
Der er mange grunde til den tilbagevendende depression.

Læs i øvrigt nogle af artiklerne på:
http://www.depnet.dk/universe.asp?universe=2 (du kan på den angivne
Webside finde oplysninger om ovenstående) eller gå ind på Hovedsiden:
http://www.depnet.dk/ - Prøv at få fat i bogen Social- og
Sundhedshjælper ISBN nr.87-16-11966-5, her vil du få mange gode og
relevante oplysninger, uden du dog skal gå hen og dyrke sygdommen.

Du er ikke alene som Sebastian sang. Musik og dette at læsø bøger, kan
for manges vedkommende lindre smerten. En økonomisk dårlig situation, er
noget man kan lære af. Man skal ikke lade ligge, men prøve at finde
udveje, for det er der altid. Tag tingene step-by-step, du kan aligevel
ikke klare alle problemerne på en gang. Ens bolig, ens omgivelse,
venner, familie osv. har stor invirken på ens humør og livssyn.
Birthe du skal se fremad, der findes veje, også for dig!

Med venlig hilsen
Bjarne Malik Lyngaa
opticon@post.cybercity.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Birthe Hansen

Dato : 12-10-01 23:53

"Malik" <Malik.news@kandu.dk> skrev:

Jeg får lige lyst til at drille/provokere lidt - ikke for at
genere dig, den person du svarer, eller andre, men for måske at
få nogle læsere til at fare til tastaturet og fremkomme med deres
meninger og erfaringer i forhold til netop denne problemstilling.
- Derfor svarer jeg også på et indlæg, der ikke længere er helt
friskt.

Jeg hader nyhedsgrupper, der bliver for forudsigelige og kedelige
- og jeg hader nyhedsgrupper, hvor man ikke kan diskutere
problemstillinger generelt uden at tage udgangspunkt i meget
personlige erfaringer/indæg.

> Hvis du er deprimeret - eller har været det. Læs om sygdommens forløb
>fra den starter til du er rask. Depression er nemlig en sygdom, som kan
>behandles.

Er du sikker på det?

Kan alle mennesker blive befriet for det de føler som "deres
depression", hvis og når de søger hjælp?

> Behandling hjælper

I alle tilfælde?

> Er du i tvivl, om du skal behandles? Læs hvad der hjælper. Lær også om
>kognitiv terapi.

Men det kræver at man orker at søge hjælp. Og hvilken form for
hjælp skal man søge? Der er jo så mange holdninger og meninger...

> Hjælp dig selv

Hvorfor?

Det hele kan jo være ligegyldigt?

> Læs, hvordan depressionen påvirker dine tanker og følelser. Lær også,
>hvordan du kan kæmpe mod depressionen og få det bedre.

Hvor får man energien fra?

Folk der ønsker at dø, har ikke mere energi. De ser og ønsker
ingen fremtid. Det hele kan være ligegyldigt.

>Stress og sorg er desværre noget der rammer de fleste.

Jeps. De fleste prøver i løbet af deres liv at komme i krise og
at tackle den mere eller mindre dårligt. Vi er ikke opdraget til
at håndtere kriser og komme videre i vores liv når alting er
ramlet og faldet sammen.

Jeg synes vi er overbeskyttede og forkælede i vores del af
verden, og jeg tror vi føler det er svært at komme over tab og
noget vi føler som "dårlig behandling". Når alting er væltet er
det letteste at vælge døden.

Var det også sådan for vore forfædre?

Er vi for pylrede?

Hvorfor skal vi leve?
Hvorfor skal vi dø?

>Min Far døde den
>11. januar 2001 og min Mor den 23. december 2001, så jeg kender
>udemærket til forløbet.

Det er der mange der gør. Føler du dig stærk og i stand til at
hjælpe andre? Hvis du gør, hvorfor? Hjælper du dig selv? Eller
hjælper du andre, uden tanke på dig selv?

>Det er hårdt men min kone, mine stedbørn og mine
>kollegaer hjalp mig igennem den lange vej til "ET BEDRE LIV"

"ET BEDRE LIV" - Det lyder som navnet på en ny TV-serie - eller
den prædiken vi skal høre på søndag i kirken..

Har du en særlig grund til at føle dig stærk? Eller føler du det
vil hjælpe dig selv at hjælpe andre?

>Der er mange grunde til den tilbagevendende depression.

Hvilke?

>Birthe du skal se fremad, der findes veje, også for dig!

Ja, det er jeg klar over. Jeg skuer for det meste fremad - men
jeg kan fa..*me også blive træt af mit liv som det er!

.... Nå, det var ikke mig du mente?

Mvh Birthe

Fra : Alexander Køpke

Dato : 19-10-01 01:30

> [...]
> - og jeg hader nyhedsgrupper, hvor man ikke kan diskutere
> problemstillinger generelt uden at tage udgangspunkt i meget

Det ville være trist, hvis det ikke kunne behandles. Men det skal ikke ske
med medicin, og hvad har vi?

Tillægsspørgsmål: hvad vil det sige at være rask?? Hvem kan sige, at DU er
rask?

> Kan alle mennesker blive befriet for det de føler som "deres
> depression", hvis og når de søger hjælp?

Medmindre de har fået elektrochok!

> I alle tilfælde?

> Men det kræver at man orker at søge hjælp. Og hvilken form for
> hjælp skal man søge? Der er jo så mange holdninger og meninger...

> Hvorfor?

Fordi det er det eneste, der hjælper. Kun du kan hjælpe dig selv. Der er
ingen, der virkelig kan hjælpe dig, hvis du ikke selv på et tidspunkt tager
beslutningen, at du vil hjælpes.

> Det hele kan jo være ligegyldigt?

Det er da et synspunkt. Er det dit eget?

> [...]
> at tackle den mere eller mindre dårligt. Vi er ikke opdraget til
> at håndtere kriser og komme videre i vores liv når alting er

Kan man opdrages til det? Det var da et interessant synspunkt. Hvordan gør
man så det? Det ville da være rart at vide, så kan vi jo opdrage vores børn
på den måde og om 100 år eller så, så vil ingen havde mentale sygdomme!
FEDT!!

> [...]
> verden, og jeg tror vi føler det er svært at komme over tab og
> noget vi føler som "dårlig behandling". Når alting er væltet er

Hvem siger, at det er let at vælge døden? Har du prøvet?

> [...]
>
> "ET BEDRE LIV" - Det lyder som navnet på en ny TV-serie - eller
> den prædiken vi skal høre på søndag i kirken..

Enig. Måske kan vi sælge rettighederne til TV2 eller sådan noget.

> [...]
>
> Ja, det er jeg klar over. Jeg skuer for det meste fremad - men
> jeg kan fa..*me også blive træt af mit liv som det er!

Birthe! Læs her : http://www.net-prophet.net/godshome/godshome.htm
og lær dig selv at skabe det liv, du ønsker.

Med venlig hilsen

Alexander