Flæskesteg
Fra : Bo M Mogensen

Dato : 23-11-11 15:32

jeg har tidligere brugt den her opskrift
http://www.flaeskesteg.dk/opskrifter/flaeskesteg/

sværene bliver godt nok sprøde - men jeg synes stadigt kødet bliver lidt
tørt ? nogen bud

for gæster kl 19 så :) ...

--
Mv. Bo M Mogensen

Fra : Kert Rats

Dato : 23-11-11 17:02

"Bo M Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://www.flaeskesteg.dk/opskrifter/flaeskesteg/
>
> sværene bliver godt nok sprøde - men jeg synes stadigt kødet bliver lidt

Der er på den i øvrigt meget gode flæskestegssite et tip om at dryppe sværen
med citronsaft, hvilket skulle give sprød svær.
Jeg har hørt et tip om, at man skal pensle sværen med husholdningseddike, så
sværen bliver sprød.

Noget kunne tyde på, at det er den svage syre i citron/eddike, der medfører
sprød svær.

Prøv det. Og held og lykke. Og ikke mindst: God appetit til dig og dine
gæster!

Venligst

Kert Rats

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 23-11-11 12:29

On Nov 23, 3:32 pm, Bo M Mogensen <usn...@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> sværene bliver godt nok sprøde - men jeg synes stadigt kødet bliver lidt

Nu er det for sent, men til en anden gang: En centertemperatur på 75
grader = knastør nakkekam. Kammen bør være rosa i midten og have en
temperatur på 62 eller max 65 grader. Man kan med fordel langtidsstege
kammen og evt. tilberede sværene for sig.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Kim Schulz

Dato : 23-11-11 21:18

On 11/23/2011 08:28 PM, Kevin Borbye Edelvang wrote:

> [...]
> temperatur på 62 eller max 65 grader. Man kan med fordel langtidsstege
> kammen og evt. tilberede sværene for sig.

Det er nu ikke helt korrekt. Man kan selvfølgelig sagtens lave rosa
nakkekam og så glæde sig over at den virker saftig. Desværre så er den
også typisk ganske hård i det.
En flæskesteg lavet korrekt til de 75C, helst ved længere tids stegning
(3timer+), vil have en gennemstegt, men sagtig indre som er så mørt at
det nærmest falder fra hinanden.
Jeg kender en af gutterne bag flæskestegssiden der henvises til og ved
at den opskrift giver et fantastisk resultat (han har serveret den for
mig adskillelige gange). Et kig ned gennem alle kommentarerne på siden
afslører også at det er hvad andre oplever:

citat: "Efter jeg fuldte jeres opskrift er min steg for første gang
blevet perfekt... Den blev ikke tør og sværen var perfekt. "

kim

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 23-11-11 22:29

Den 23-11-2011 21:18, Kim Schulz skrev:
> Efter jeg fuldte jeres opskrift er min steg for første gang blevet
> perfekt... Den blev ikke tør og sværen var perfekt. "

jamen sådan blev min faktisk også ... den blev rigtigt go vi var kun 3
og der var 2.2 kg så der er en slat tilbage til biks i morgen - jeg må
prøve det med citron næste gang :)

den blev dog ikke mere ind 68 grader i kernetemperaturen men den var nu
stegt og frem for alt ikke tør og sværene var sprøde nok - min veninde
lavede sovs / sauce ? og klarede kartoflerne , da min arm endnu ikke er
helt i topform efter et profant færdsels uheld

--
Mv. Bo M Mogensen

Fra : Tove Krieger

Dato : 23-11-11 22:28

In news:bf4a3bd0-1bdb-4cde-bfa0-62cd472f6d6e@b19g2000yqj.googlegroups.com,
Kevin Borbye Edelvang <edelvang@gmail.com> typed:

> [...]
> temperatur på 62 eller max 65 grader. Man kan med fordel langtidsstege
> kammen og evt. tilberede sværene for sig.

Nemlig Kevin. Jeg synes også at nakkekam er det eneste rigtige til
flæskesteg. Mellemkam er altid en tør "fornøjelse"

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : ASKF

Dato : 25-11-11 04:16

Tove Krieger ytrede sig i <4ecd6540$0$291$14726298@news.sunsite.dk> med
dette:

> [...]
>

>Nemlig Kevin. Jeg synes også at nakkekam er det eneste rigtige til
>flæskesteg. Mellemkam er altid en tør "fornøjelse"

Enig, bortset fra at en lagtidsstegt ribbenssteg også er god, hvis
benene får lov til at søbbe i væde sammen med grøntsager og kartofler i
halvdelen af stegetiden.

Man kan undgå at en mellemkam bliver tør ved at brassere den, i stedet
for stegning, eller ved at lave den som grydesteg. - Sværd skal dog
skæres fra til sidst og grilles, hvis de ønskes sprøde.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus