[Portal] usenetportal til webdesigngrupper~
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-11-11 15:00

Krydspostet til dk.admin, dk.edb.internet.webdesign og
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php grundet tidligere
debat i disse grupper. Opfølgning sat til
dk.edb.internet.webdesign

Først og fremmest: Undskyld, at det har taget så lang tid
for at få lavet en opsamling på debatten "Oplæg til debat om
nyhedsgruppernes overlevelse". Jeg løb lidt træt i det på
grund af voldsom modstand fra især én person, og fordi jeg
kun har sporadisk adgang til grupperne i øjeblikket.

Ideen med mit oplæg var at få lavet en webportal for alle de
danske grupper, hvor debatten indtil da kun havde gået på
webdesigngrupperne.

Der har været 19 deltagere i debatten.

3 synes, der er portaler nok (Google Groups).

8 vil gerne have en portal, heriblandt flere der synes, det
er fint, hvis portalen kun omfatter webdesigngrupperne.

3 vil gerne have en portal udelukkende for webdesigngrupperne.

Enkelte har ikke givet udtryk for en direkte holdning for
eller imod en ny portal.

1 har været meget stærk modstander af en styring af portalen.

Selvom der reelt set er flertal for en samlet portal, er
flertallet endnu større for en portal udelukkende for
webdesigngrupperne. Samtidig bliver modstanden mod en portal
irrelevant, fordi en portal for webdesigngrupperne vil være
et mere privat projekt, hvor dem der laver arbejdet selv kan
bestemme det hele.

Jeg vil foreslå, at de interesserede går i gang med at
fordele arbejdet. I skal først og fremmest have fundet et
feed og have indgået en aftale om betingelserne, så I ved,
hvilke tekniske krav portalen som minimum skal opfylde, fx
til tilmelding og abuse.

Følgende har givet udtryk for gerne at ville deltage aktivt
i udviklingen af en portal:
Scootergrisen
Stig Johansen
Kristian Kragh
Allan Vebel

Allan har desuden tilbudt at stille webdesigngruppen.dk til
rådighed for portalen.
Personligt står jeg på sidelinjen og vil ikke udelukke
senere deltagelse.

Der er kommet nogle funktionsforslag i debatten, som jeg
lige gengiver her, så de kan komme med i overvejelserne:

Styr på cross-posting, så indlæg markeres læst i alle
grupper samtidig.
Karaktergivning af indlæg.
RSS-feed.
Besked når der er svar på ens indlæg.
facebook-app.
Google+-app.
Deleknapper til facebook.
Login via facebook.

Nogle har givet udtryk for modstand mod facebook-integration
af frygt for, at det vil oversvømme grupperne med
uvedkommende indlæg. Det tror jeg er en overdreven frygt -
det vil derimod virkelig være noget, der kan give nye
brugere/indlæg. Og hvis der laves login via facebook, vil
det helt sikkert give endnu flere nye brugere, fordi de ikke
skal oprette sig aktivt hos portalen.

Jørn Andersen har givet udtryk for, at debat om en
webdesignportal skal foregå i dk.admin eller i et privat
forum. Der er dog fortilfælde, hvor projekter, der startes i
en nyhedsgruppe og som er relevant for nyhedsgruppen, bruger
den pågældende gruppe til debat, så jeg mener, det vil
oplagt at bruge webdesigngruppen. Men man bør mærke indlæg
omhandlende portalen, som jeg har gjort med dette indlæg, så
det bliver nemt at ignorere tråden for dem, som ikke er
interesserede.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hold din drømmeferie i Thailand. Find tips og info på: