Hvilken RAM er der i min PC?
Fra : Lars Thomsen

Dato : 22-11-11 19:16

Min ca. 6-8 år gamle stationære PC har blot 1Gb Ram. Hvordan finder jeg ud
af hvilken slags det er, så jeg evt. kan købe lidt ekstra?

Jeg har WinXP og har kigget på egenskaber under "Denne PC". Her står der:

Pentium(R) D CPU 3.00GHz
2.99 GHz, 0.99 GB Ram

Men hvilken type Ram'en er af kan jeg ikke gennemskue. Vil det ikke hjælpe
at få op til 4 Gb i totalt?

Lars

Fra : Martin Ploug

Dato : 22-11-11 19:52

Du kan prøve at installere CPU-Z http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html
eller Speccy http://www.piriform.com/speccy

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 22-11-11 20:21

Lars Thomsen wrote:
> Men hvilken type Ram'en er af kan jeg ikke gennemskue. Vil det ikke
> hjælpe at få op til 4 Gb i totalt?

nej for WindowsXP kan ikke håndtere mere end ca. 3 GB RAM

Rasmus

Fra : Rado

Dato : 22-11-11 21:22

On Tue, 22 Nov 2011 20:21:19 +0100, "Rasmus Jensen"
<den-er-bare-hemmelig@anonym.net> wrote:

>nej for WindowsXP kan ikke håndtere mere end ca. 3 GB RAM

Jeg har 3.4 GB ril rådighed i XP med 4 GB installeret, så noget er der
nu vundet.

Desuden, hvis det er 2 x 2 eller 4 x 1 GB kører det hele dual channel.

--
Rado

"Materialism is the philosophy of the subject that forgets
to take account of itself." - Arthur Schopenhauer

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-11-11 07:24

"Rasmus Jensen" <den-er-bare-hemmelig@anonym.net> crashed Echelon writing

> nej for WindowsXP kan ikke håndtere mere end ca. 3 GB RAM

Der er jo så vundet 2,5GB i forhold til den ene GB OP har nu.

--
Bjarke Andersen

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 23-11-11 08:08

Bjarke Andersen wrote:
> "Rasmus Jensen" <den-er-bare-hemmelig@anonym.net> crashed Echelon
> writing news:4ecbf62f$0$287$14726298@news.sunsite.dk:

> Der er jo så vundet 2,5GB i forhold til den ene GB OP har nu

korrekt... men det er nok ikke den sidste ½ GB der gør det helt store ved
performance..

Rasmus

Fra : Klaus Petersen

Dato : 23-11-11 16:33

Rasmus Jensen wrote:

> korrekt... men det er nok ikke den sidste ½ GB der gør det helt store
> ved performance..

Det er kun gældende for standard 32bit versionerne af XP.

Der findes faktisk også findes en 64bit version af XP Pro.
Som standard supporter den op til 16GB, men med det rigtige motherboard
kan dette udvides med op til 128GB.

--
Mak tal shree! Lok tak. Mekta satak Oz!

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 24-11-11 12:53

"Klaus Petersen" <nom@il.net> crashed Echelon writing

> Der findes faktisk også findes en 64bit version af XP Pro.
> Som standard supporter den op til 16GB, men med det rigtige motherboard
> kan dette udvides med op til 128GB.

Så ville jeg hellere anbefale Windows 7. x64 XP var lidt et flop grundet
manglende driver support fra de mange producenter, de satsede istedet på
Vista.

--
Bjarke Andersen