Stevia
Fra : Lars Kongshøj

Dato : 19-11-11 15:03

EU-parlamentet vedtog 11. november 2011 at godkende steviaglycosider som
fødevaretilsætningsstof. Forordningen træder i kraft 2. december.

Jeg glæder mig til at smage en stevia-cola.

--
Lars

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 19-11-11 09:41

> Jeg glæder mig til at smage en stevia-cola.
>
> --
> Lars

mmmmm, Cola med lakrids-smag

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 19-11-11 18:53

On 19-11-2011 17:40, Kasper Malmberg wrote:
> mmmmm, Cola med lakrids-smag

Det er jo ikke hele planten, kun stevioglycosiderne.

Der er allerede flere cola-firmaer, der har lavet stevia-cola.

--
Lars

Fra : ;o)-max-

Dato : 20-11-11 02:42

On Nov 19, 6:52 pm, Lars Kongshøj <lars_kongs...@hotmail.com> wrote:

> Det er jo ikke hele planten, kun stevioglycosiderne.
>
> Der er allerede flere cola-firmaer, der har lavet stevia-cola.

http://en.wikipedia.org/wiki/Steviol_glycoside

Jeg er sådan set ligeglad med Cola, men det ku være fint at
finde sødemidlet på hylderne i supermarkederne - uforståeligt
at det kun findes i helsekost butikker (til en meget høj pris)
og med en advarsel at det ikke må indtages..
Vi får se om det får lov til blive en discount vare, eller om
lobbyen for de andre sødestoffer har musklerne til at holde
det ude.
-max-

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 20-11-11 11:19

+On 20-11-2011 10:42, -max- wrote:

> [...]
> finde sødemidlet på hylderne i supermarkederne - uforståeligt
> at det kun findes i helsekost butikker (til en meget høj pris)

Har du prøvet at regne på hvad det koster sammenlignet med den mængde
sukker, det erstatter?

> og med en advarsel at det ikke må indtages..

Ja, hvad havde du ellers forestillet dig der skulle stå, når lobbyen har
fået trukket EUs godkendelse i langdrag?

> Vi får se om det får lov til blive en discount vare, eller om
> lobbyen for de andre sødestoffer har musklerne til at holde
> det ude.

Mon ikke det bliver billigere, hvis det masseproduceres. I hvert fald i
de lande, hvor der er lidt mere konkurrence mellem supermarkedskæderne.
Kunne være interessant at vide hvad det koster i Frankrig, hvor det hele
tiden har været lovligt.

/Lars

Fra : ;o)-max-

Dato : 20-11-11 11:28

On Nov 20, 11:19 am, Lars Kongshøj <lars_kongs...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> de lande, hvor der er lidt mere konkurrence mellem supermarkedskæderne.
> Kunne være interessant at vide hvad det koster i Frankrig, hvor det hele

For mig er sukker rent gift - så det kan kun gå for langsomt med at
finde et alternativ, der ikke påvirker blodsukker niveauet og som ikke
nedbryder tænderne. Om det er Stevia, må vi vente og se, men jeg er
optimist. Lad vores landbrug lægge om fra roer til Stevia - hurtigst
muligt!!!!
-max-

Fra : ;o)-max-

Dato : 22-11-11 01:36

On Nov 21, 8:22 pm, Klaus Alexander Seistrup <kl...@seistrup.dk>
wrote:

> En bøtte på 50 g koster i omegnen af 108 kr.  Det kan umiddelbart se
> dyrt ud, men det rækker *rigtig* langt — jeg har sådan en bøtte i
> over et år (det siger selvfølgelig ikke så meget hvis man ikke ved
> hvad jeg bruger det til).
>
> Hvis stevia virkelig er 300 gange sødere end sukker, så svarer 50 g
> stevia til 15 kg sukker.  15 kg sukker til 108 kr giver en kilopris
> på 7,20 kr.  Jeg er ikke helt sikker på at en sådan udregning holder
> i virkeligheden, men det kan i hvert fald give en idé om niveauet.

Ja og her har vi balladen, imo - for Stevia leveres i forskellige
grader af renhed, og så er vi ovre i det diffuse marked, som feks.
ægte træ, ægte læder etc. Men man kan da håbe når det kommer på
fødevare hylderne som et mainstream produkt, blir lettere at
gennemskue.
-max-

Fra : ;o)-max-

Dato : 22-11-11 01:51

On Nov 21, 8:29 pm, Klaus Alexander Seistrup <kl...@seistrup.dk>
wrote:

> Steviaplanten kræver mere varme en det danske klima kan levere,
> men for nogle år siden var der tale om at stevia kunne være en
> erstatningsafgrøde for tobak når/hvis EU ikke længere udbetalte
> landbrugsstøtte til Sydeuropas tobaksbønder:

Med global opvarmning og gen teknologi, kan man sikkert få hva
som helst til at gro i Danmark - Bønder er ikke dummere end at
de dyrker det der kan sælges - eller det der gir bedst tilskud!
-max-

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-11-11 20:23

-max- skrev:

> [...]

på 7,20 kr. Jeg er ikke helt sikker på at en sådan udregning holder
i virkeligheden, men det kan i hvert fald give en idé om niveauet.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup | Bitcoin tip jar
gopher://port70.dk/ | 1KLAUS2XgGoov4RwxbYoBWLvWUaLxcDZ5u

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-11-11 20:29

-max- skrev:

> [...]

erstatningsafgrøde for tobak når/hvis EU ikke længere udbetalte
landbrugsstøtte til Sydeuropas tobaksbønder:

http://stevia.zone237.dk/2007/07/cultivation-of-stevia-in-eu.html

Ingen af linkene i notitsen ser ud til at fungere længere… :(

Mvh,