Manglende plads på HDD
Fra : P.N,

Dato : 17-11-11 19:13

Jeg har en bærbar pc med win7 hvor der nu kun 2.9 GB tilbage på C drevet,
jeg har 24 GB ledigt på D drevet. er der nogen der ved hvordan jeg får
overført den ledige plads til C drevet.

Fra : jk

Dato : 17-11-11 19:54

On Thu, 17 Nov 2011 19:13:10 +0100, "P.N," <245@get2net.dk> wrote:

>Jeg har en bærbar pc med win7 hvor der nu kun 2.9 GB tilbage på C drevet,
>jeg har 24 GB ledigt på D drevet. er der nogen der ved hvordan jeg får
>overført den ledige plads til C drevet.

Hej
1) undersøg hvad du ikke kan undvære på d-drev og red det
2) højreklik på 'Denne computer'
3) Vælg Administrer (Manage engelsk version)
4) Diskhåndtering
5) fjern den d-drev partition
6) udvid c med ledig plads

mvh

John

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 17-11-11 23:12

jk skrev den 17-11-2011:

> [...]
> 1) undersøg hvad du ikke kan undvære på d-drev og red det
> 2) højreklik på 'Denne computer'
> 3) Vælg Administrer (Manage engelsk version)

Og hvis han er af de mange der ikke har lavet recovery skiver, er der
en god mulighed for at han ikke kan geninstallere Windows igen senere.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Henning

Dato : 17-11-11 19:55

> [...]

>Jeg har en bærbar pc med win7 hvor der nu kun 2.9 GB tilbage på C drevet,
>jeg har 24 GB ledigt på D drevet. er der nogen der ved hvordan jeg får

Vha. Windows diskmanager - formindsk d-drevet, udvid efterfølgende
c-drevet.
Er du stadig i tvivl, prøv at læse med i news:dk.edb.system.ms-windows
hvor spørgsmålet jævnligt vendes.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 17-11-11 19:56

Henning skrev:

>Vha. Windows diskmanager - formindsk d-drevet, udvid efterfølgende
>c-drevet.

Har du selv prøvet ?

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Henning

Dato : 18-11-11 07:43

Ja - hvorfor?

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 18-11-11 07:47

Henning skrev:

>Ja - hvorfor?

Fordi at det ikke kan lade sig gøre

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 17-11-11 20:07

P.N, skrev:

>er der nogen der ved hvordan jeg får overført den ledige plads til C
>drevet.

Hen easeus patition master home
http://download.cnet.com/EaseUS-Partition-Master-Home-Edition/3000-2248_4-10863346.html
og følg guiden, læg især mærke til at den ledige plads skal ligges før
drev d:
http://www.partition-tool.com/easeus-partition-manager/help/resizing-and-moving-partition.htm#1

Windows eget værktøj kan ikke løse den opgave, den ligger den ledige plads
efter D: når det er D: der gøres mindre, og kan dermed ikke føjes til C:
--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : P.N,

Dato : 18-11-11 08:04

> [...]
> efter D: når det er D: der gøres mindre, og kan dermed ikke føjes til C:

Jeg har et andet næsten identisk program der hedder Acronis "true image
home" kan evt det bruges i stedet?

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 18-11-11 08:05

P.N, skrev:

>Jeg har et andet næsten identisk program der hedder Acronis "true image
>home" kan evt det bruges i stedet?

ved ikke, kender intet til Acronis software

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : jk

Dato : 18-11-11 16:42

On Fri, 18 Nov 2011 08:03:33 +0100, "P.N," <245@get2net.dk> wrote:

>"Ivan V. Klattrup" <ivan.klattrup@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Jeg har et andet næsten identisk program der hedder Acronis "true image
>home" kan evt det bruges i stedet?

Acronis har jeg brugt mange gange til restore. Men jeg synes ved
kloning, at det kan svigte mig. Jeg bruger hellere paragon harddisk
manager. Den fås i 32 og 64 bits version.
Jeg synes iøvrigt, at du skulle overveje: enten at slette nogen på
c-drev, eller købe en større harddisk og klone: master bootrecord,
forpartition (til win7) og c-drev. Evt. en ssd.
Men en ssd på 240 Gb koster ca. 2200 kr. Du skal lige checke om den
bærbare har sata2 eller sata3. Med sata1 er der ikke ret meget vundet.

mvh

John