Tomgangen
Fra : Ukendt

Dato : 14-11-11 21:42

Har lagt mærke til, at når jeg starter og det er koldt som i disse morgener,
så går tomgangen højere op end vanligt
inden den lægger sig ved 11-1200 omdr. og efter 45 sekunder falder til 900
ca.

Er det tilfældigt eller føler den på omgivelsestemp og gir lidt mere speeder
?

Fra : Brian Sørup

Dato : 14-11-11 23:31

">> Eque <<" <n/a> skrev i meddelelsen
> [...]
> ca.
>
> Er det tilfældigt eller føler den på omgivelsestemp og gir lidt mere

Det er helt som det skal være...
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-11 19:23

Oki men af interesse, hvor sidder den føler som registrerer temperaturen
egentlig ?
Det er lidt morsomt at høre den speeder op og falder ned i to trin. Men nu
skal der heller ikke særlig meget til for at more mig
I ford-tiden sku der gå et minuts tid før man kunne dappe autochokeren ned.
Det virkede faktisk fint, hvorimod det blev koblet fra i en tidligere
Carina. Men det er også over et kvart århundrede siden...

Fra : Armand

Dato : 15-11-11 01:30

Den 14-11-2011 21:41, >> Eque << skrev:
> [...]
> ca.
>
> Er det tilfældigt eller føler den på omgivelsestemp og gir lidt mere speeder

God gammeldags choker hævede som regel også tomgangen en anelse og det
hvadenten det var automatisk choker eller manuel træk/slip inde fra kabinen.
Et indsprøjtnings-system gør det samme.

En forklarende historie fra gamle dage:
Den første motorcykel med elektronisk indsprøjtning: Kawasaki 1100 fra
starten af 80'erne, havde et lille justerings-greb på siden af
indsprøjtnings-'batteriet', dér hvor der normalt sad en choker på
karburator-batteriet, men dén var til at justere tomgangen med manuelt,
hvilket var påkrævet ved koldstart!

--
Armand.