Opbevare dæk liggende/stående ?
Fra : frank

Dato : 14-11-11 09:52

Hej. Jeg har et par dæk (uden fælge) som først skal monteres om et års
tid - måske senere.

Skal de opbevares liggende på fladen, eller stående ?

v.h. Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 14-11-11 09:53

> "frank" skrev i meddelelsen
> Hej. Jeg har et par dæk (uden fælge) som først skal monteres om et års
> tid - måske senere.
>
> Skal de opbevares liggende på fladen, eller stående ?

Stående!

--
S till
A live

Fra : alexbo

Dato : 14-11-11 10:24

"frank" skrev

> Hej. Jeg har et par dæk (uden fælge) som først skal monteres om et års
> tid - måske senere.
> Skal de opbevares liggende på fladen, eller stående ?

Du kan jo se hvordan de opfører sig, står de op vil de sikkert lave en bule
op i ståfladen, det er ikke godt du risikere en fladt punkt der aldrig går
helt væk
På siden men ikke ovenpå hinanden, en bred hylde oppe under loftet, nogle
brædder på tværs i carporten måske.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik B.

Dato : 14-11-11 11:07

> "alexbo" skrev i meddelelsen
>
> Du kan jo se hvordan de opfører sig, står de op vil de sikkert lave en
> bule op i ståfladen, det er ikke godt du risikere en fladt punkt der
> aldrig går helt væk

Det forhindres ved at lægge et par reglar, som dækkene kan stå på. Læg mærke
til at ALLE dækleverandører/hjulcentre har deres dæk til at stå lodret!

> På siden men ikke ovenpå hinanden, en bred hylde oppe under loftet, nogle
> brædder på tværs i carporten måske.

Ja, og den dag de så skal monteres, er dæksiderne trykket en smule sammen,
så dækmanden får et helvede af den anden verden, med at få dæksiderne
presset ud til fælgen, så der kan påfyldes luft!

Nej, stående er ganske fint, så længe de er uden fælge..

--
S till
A live

Fra : Henning

Dato : 14-11-11 11:59

>Det forhindres ved at lægge et par reglar, som dækkene kan stå på. Læg mærke
>til at ALLE dækleverandører/hjulcentre har deres dæk til at stå lodret!

Bare fordi ALLE gør det, er det ikke nødvendigvis det korrekte. Mange
faktorer spiller ind hos hjulcentret; hjulene omsættes hurtigt, så de
står måske ikke mere end en uge på lager. Når de står lodret er de
nemmere at komme til, fremfor at man skal bruge det nederste i en
bunke.
Jeg vil mene de skal ligge vandret, netop for at undgå bulen hvis du
har dem stående flere måneder.

Fra : Henrik B.

Dato : 14-11-11 13:23

> "Henning" skrev i meddelelsen
>
> Jeg vil mene de skal ligge vandret, netop for at undgå bulen hvis du
> har dem stående flere måneder.

Buler er intet problem, ved stående opbevaring (uden fælg!)...
Jeg taler af erfaring!

--
S till
A live

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-11 10:56

"frank" <frankhan@mail.dk> wrote in message
> Hej. Jeg har et par dæk (uden fælge) som først skal monteres om et års
> tid - måske senere.
>
> Skal de opbevares liggende på fladen, eller stående ?

Nu bliver jeg nysgerrig. Hvad med dæk på fælge, som skal overvintre. Skal
det helst være stående eller liggende, eller er det ligegyldigt?

Mvh Sven

Fra : Henrik B.

Dato : 14-11-11 11:09

> "Sven Lindhardt" skrev i meddelelsen
>
> Nu bliver jeg nysgerrig. Hvad med dæk på fælge, som skal overvintre. Skal
> det helst være stående eller liggende, eller er det ligegyldigt?

Enten hængende på stativ eller krog, eller liggende stablet ovenpå
hinanden - ALDRIG stående, da vægten fra fælgen med stor sandsynlighed vil
give "flader" på dækkende! Husk desuden at fylde ekstra luft i dækkende, end
hvad der normalt køres med. Det er med til at holde dækkene i facon.

--
S till
A live

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 14-11-11 11:12

Sven Lindhardt:
> Nu bliver jeg nysgerrig. Hvad med dæk på fælge, som skal overvintre. Skal det
> helst være stående eller liggende, eller er det ligegyldigt?

Køb et (h)juletræ:

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5597&n=10

hos HN eller thansen; kvaliteten er ikke i top men går.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : alexbo

Dato : 14-11-11 11:28

"Sven Lindhardt" skrev

> Nu bliver jeg nysgerrig. Hvad med dæk på fælge, som skal overvintre. Skal
> det helst være stående eller liggende, eller er det ligegyldigt?

De ligger jo fint oven på hinanden, eller hænger på et søm på væggen, men
kan da stå bare der er godt med luft i.
Har man plads og vil være god ved sine dæk er et hjulstativ en god løsning.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=6052505352&n=-1676669402&pn=-1433618698

Der gælder om at dækket ikke kommer ud af facon og er det i lang tid, før i
tiden kunne man ligefrem mærke et fladt punkt i dækket når man startede om
morgenen, nu er næsten alle dæk stålradial de holder faconen bedre, men
stadig kan de ved lang tid påvirkning komme ud af facon.

mvh
Alex Christensen

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 14-11-11 16:13

Den 14-11-2011 11:28, alexbo skrev:
> [...]
> startede om morgenen, nu er næsten alle dæk stålradial de holder faconen
> bedre, men stadig kan de ved lang tid påvirkning komme ud af facon.

Undskyld mig, men i er godt nok langt ude.
Hvad med alle de biler der står i diverse udstillinger? De vil da få
nogle gevaldige buler, når de ofte står i mange måneder uden at komme ud
at køre. Selv nye biler står ofte meget lang tid før de sælges.
Er der nogen der har problemer med disse bilers dæk? Nej vel.
At opbevare dæk på en reol i kortere tid stående giver absolut ingen
problemer.

Hilsen Matthias

Fra : alexbo

Dato : 14-11-11 18:27

"Matthias H. Matthiessen" skrev

> Hvad med alle de biler der står i diverse udstillinger?

De har godt med luft,

>De vil da få nogle gevaldige buler, når de ofte står i mange måneder uden
>at komme ud at køre.

Det får de også, navnlig hvis de mangler luft.

>Selv nye biler står ofte meget lang tid før de sælges.
> Er der nogen der har problemer med disse bilers dæk?

Ja de bumper ad helved til når de kommer ud at køre.
Det hedder faktisk morgensyge men kan ende med at blive permanent.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik B.

Dato : 14-11-11 19:25

> "alexbo" skrev i meddelelsen
>
> De har godt med luft,

*LOL*

Ok, du har været ude og tjekke alle?

--
S till
A live

Fra : Leif

Dato : 14-11-11 18:27

"frank" <frankhan@mail.dk> skrev i meddelelsen news:4ec0d6b6$0$284$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej. Jeg har et par dæk (uden fælge) som først skal monteres om et års tid - måske senere.
>
> Skal de opbevares liggende på fladen, eller stående ?
>
> v.h. Frank

Det må nogle specielle dæk?

Sælg dem og køb nogle nye, når tiden er inde.
Så får du måske noget nyt udvikling med.......

/Leif

Fra : Henrik B.

Dato : 14-11-11 19:27

> "Leif" skrev i meddelelsen

> Det må nogle specielle dæk?
>
> Sælg dem og køb nogle nye, når tiden er inde.
> Så får du måske noget nyt udvikling med.......

Det er vist stærkt begrænset, hvilken udvikling der sker på et år eller to,
når vi taler kvalitets mærkevaredæk...

--
S till
A live

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-11 21:59

"frank" <frankhan@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej. Jeg har et par dæk (uden fælge) som først skal monteres om et års
> tid - måske senere.
>
> Skal de opbevares liggende på fladen, eller stående ?

De to af dem lægger du ned og de andre to lader du stå op.
Om et års tid er du den klogeste i hele gruppen

Per.