Rysten i rattet ved hastighed over 110 km/~
Fra : Kim

Dato : 13-11-11 15:13

Hej

Jeg har en Hyundai Getz hvor jeg har vinterdæk på stålfælge og sommerdæk på
alu-fælge. Jeg har det problem at når jeg kører på sommerdæk på alu-fælgene
så ryster rattet når jeg kommer over 110 km/t og det virker som om at de
ikke kan finde ud af at afbalancere hjulene ordentligt på det sted hvor jeg
får afbalanceret mine hjul. Er der nogen som kender til et godt sted, helst
i Københavns-området men lidt uden for Storkøbenhavn er også ok, til at få
det gjort? Jeg har mistet tilliden til det værksted som indtil nu har
forsøgt at afbalancere hjulene.

Når jeg kører på mine vinterdæk med stålfælge er der intet problem med
rysten i rattet, så jeg tror ikke at der er noget galt med køretøjet i sig
selv. Kan de der alu-fælge være så defekte at de nærmest er umulige at
afbalancere? Alu-fælgene er sammen med sommerdækkene købt som nye i foråret
2010.

Mvh.
Kim

Fra : Per Jensen

Dato : 13-11-11 23:56

On 13/11/11 15.12, Kim wrote:
<KLIP>
> [...]
> i Københavns-området men lidt uden for Storkøbenhavn er også ok, til at få
> det gjort? Jeg har mistet tilliden til det værksted som indtil nu har

http://www.ija.dk/

Ivar Jensen Autogummi, Farum.

De ved hvad de laver.

// Per.

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-11 03:00

Den 13-11-2011 15:12, Kim skrev:
> [...]
> afbalancere? Alu-fælgene er sammen med sommerdækkene købt som nye i foråret

Jeg har haft samme problem bare med modsat fortegn (uballance i
vinterdækkene). Det viste sig at være fordi dækkene var ovale og ikke
runde. Et kendt Goodyear Ultragrip 7 problem med dæk produceret i Slovakiet.
Eneste løsning var at raspe dem runde eller leve med det.

Fra : Armand

Dato : 14-11-11 17:58

Den 14-11-2011 02:59, Martin Pedersen skrev:

> Jeg har haft samme problem bare med modsat fortegn (uballance i
> vinterdækkene). Det viste sig at være fordi dækkene var ovale og ikke
> runde.

Hæ! Lidt det samme her!
Jeg har stik imod strømmen skiftet mine vinterdæk ud med sommerdækkene
for nyligt:
Jeg har brugt vinterdækkene gennem sommeren for at udnytte det sidste
slidbane, men på et tidspunkt begyndte 'Gøjten at have noget rumlen som
også udartede sig i at hele bilen vuggede undervejs ned i fart (op mod
et kryds). Med tomme lommer måtte jeg akut vælge sommerdækkene før en
tur gennem Tyskland, og ved skiftet viste årsagen sig tydelig:
Vinterdækkene var grundigt revnede flere steder og deraf bulede =
Problemet var tydeligvis aldersrelateret (uden at jeg skal indrømme
nærmere) og dét burde jo ikke være tilfældet for Kims næsten nye alu-hjul.

Hvis det er et problem der er opstået med tiden er det næppe
dækmonteringen og en ekstra afbalancering kan andre næppe gøre bedre.
Hvis ikke at der mangler nogle centrerings-ringe til alu-fælgene, og at
de er excentriske, så må problemet skyldes en svag fælg der er blevet
skæv af et givent slaghul det har været i et sted på det danske vejnet.
En sådan skævhed burde kunne ses blot ved at løfte et hjul af gangen fri
fra jorden v.h.a. donkraften, og bruge et kort stykke
tømmer/brændestykke/1½ liters sodavandsflaske til at hvile sin hånd med
en 'pegepind' på imens at hjulet roteres!

Prøv istedet evt. at løsne hjulboltene og se om hjulet kan bevæges rundt
- Det bør være 100% fastholdt af navet alene!

--
Armand.

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 15-11-11 22:40

"Kim" <oz2dFJERNDETTE@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> selv. Kan de der alu-fælge være så defekte at de nærmest er umulige at
> afbalancere? Alu-fælgene er sammen med sommerdækkene købt som nye i

Hej Kim

Jeg har prøvet noget tilsvarende på en MB C-klasse.
De afbalancerede til de var blå i hovedet, tjekkede ophæng mm, men det viste
sig at det var 4 skæve fælge.
Hver for sig var de så lidt skæve så det ikke betød noget, men 4 sammen på
samme bil der kørte "hurtigt nok" - så var den gal.
De blev derefter ombyttet uden problemer (og fik for øvrigt 4 nye dæk med
ved samme lejlighed ub).

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-11 12:58

Den 15-11-2011 22:40, Ole Gaarde Kristensen skrev:
> [...]
> samme bil der kørte "hurtigt nok" - så var den gal.
> De blev derefter ombyttet uden problemer (og fik for øvrigt 4 nye dæk med

Var det orig. MB fælge?

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 19-11-11 02:03

"Ole Sørensen" <nomail> skrev i en meddelelse

> Var det orig. MB fælge?

Det var det faktisk - leveret på en ny bil.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-11 23:22

Den 19-11-2011 02:02, Ole Gaarde Kristensen skrev:
> Det var det faktisk - leveret på en ny bil.

Hmm mister man så ikke tilliden til MB efter sådan en omgang?

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 20-11-11 00:38

> Hmm mister man så ikke tilliden til MB efter sådan en omgang?

Det synes jeg nu ikke. De gjorde hvad de kunne for at finde fejlen, og da de
fandt den blev den udbedret med det samme, og endda med lidt for "svie og
smerte" (de nye dæk der kom på u/b).
Jeg så de fælge i flere forskellige afbalanceringsapparater, og de så fine
ud. Der var absolut intet der tydede på at det var dem. Den slags er alt
andet lige meget svært at fange, og selv om mange biler testkøres på bane
inden levering, kommer de ikke op på de hastigheder der skal til for at
afsløre netop denne fejl. I hvert fald ikke de testkørsler jeg har set hos
Mercedes.
Og mon ikke det oven i købet er en underleverandør der har lavet en sending
skæve fælge. Det skal selvfølgelig stadig være i orden - og er i sidste ende
Mercedes' ansvar.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Kim

Dato : 16-11-11 19:15

Tak for svar til alle, det har givet mig lidt ideer til hvad jeg kan gøre
for at løse problemet.

Mvh.
Kim