Hjælp til amerikansk opskrift (måle
Fra : David Schjelde

Dato : 12-11-11 08:35

Kære alle

Jeg vil begynde at eksperimentere med at lave mine egne carryretter og
har via gruppen her fundet et fantastisk websted med alle mulige skønne
opskrifter.

I dag ville jeg så lave en af retterne og så opdager jeg at der er
rigtig mange forkortelser i opskriften ift mængdeenheder som jeg ikke
kan gennemskue - er der nogen der kender et godt sted på nettet hvor man
kan slå op hvad disse betyder? Jeg synes ikke jeg kan finde det selv

Selve opskriften er den her:

http://rubymurray.com/curry/displayrecipe.php?Name=Very+Spicy+Chickpeas

Mvh
David

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 12-11-11 08:40

"David Schjelde" <schjeldefjernmig@mailme.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> gennemskue - er der nogen der kender et godt sted på nettet hvor man kan
> slå op hvad disse betyder? Jeg synes ikke jeg kan finde det selv

Du kan oversætte direkte i Google. F.eks 2 lbs in gram skrevet i søgefeltet.

Steen.

Fra : Hauge

Dato : 12-11-11 08:48

Den 12-11-2011 08:39, Steen Jakobsen skrev:
> Du kan oversætte direkte i Google. F.eks 2 lbs in gram skrevet i
> søgefeltet.

Desværre er der nogle mål der ikke kan "oversættes" i Google, om det er
stavefejl i opskriften eller ukendte mål, det vides ikke.

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 12-11-11 09:14

Hej David

> [...]
> kan gennemskue - er der nogen der kender et godt sted på nettet hvor
> man kan slå op hvad disse betyder? Jeg synes ikke jeg kan finde det

Det er ikke så svært, tb = spiseske, md = medium, ts = teske, t = tabelet,
oz = 28,35 g, c = 0,24 l

Max

Fra : David Schjelde

Dato : 12-11-11 09:32

Den 12/11/11 09.14, Max skrev:
> Hej David

> Det er ikke så svært, tb = spiseske, md = medium, ts = teske, t = tabelet,
> oz = 28,35 g, c = 0,24 l

Hej Max

Tak skal du have - måske et dumt spg: hvad er tabelet?

Mvh
David

Fra : Kim Schulz

Dato : 12-11-11 10:44

On 11/12/2011 09:31 AM, David Schjelde wrote:

> Hej Max
>
> Tak skal du have - måske et dumt spg: hvad er tabelet?
>
> Mvh
> David

Jeg har altid lært at det er det vi på danske kalder en "knivspids".

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 12-11-11 11:10

Kim Schulz skrev:

> Jeg har altid lært at det er det vi på danske kalder en
> "knivspids".

Jeg kan ikke finde ordet "tabelet" nogen steder.
En knivspids, som mål i madlavning, hedder
gerne "pinch". Der går 20-24 knivspidser på en
teske:
http://da.wikipedia.org/wiki/Knivspids

--
Herluf :·)

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 12-11-11 11:38

On 12-11-2011 09:14, Max wrote:
> Hej David

> Det er ikke så svært, tb = spiseske, md = medium, ts = teske, t = tabelet,
> oz = 28,35 g, c = 0,24 l

"t" betyder ton så vidt jeg ved. 1 ton gurkemeje lyder dejligt, især
hvis det var frisk gurkemeje de talte om. Men det lyder som et
misforhold, men det gør en knivspids også. Så mon ikke det er en
fejlskrivning for "tb"?

Men bortset fra det, brug frisk gurkemeje, stødt gurkemeje smager i
bedste fald ikke af noget, men ellers smager den som en nullermand
lugter. Bare min mening. Jeg ville nok bruge en 4-5 cm i første forsøg
med den opskrift. Pres stykker a ca 1 cm i en hvidløgspresser, du ikke
regner med nogen siden skal holde op med at være gul af gurkemeje. Og
pas på at gurkemejen ikke kommer nogen steder, der ikke skal være gule.

Mvh. Lars

Fra : David Schjelde

Dato : 12-11-11 16:57

Den 12/11/11 11.37, Lars Kongshøj skrev:

> [...]
> regner med nogen siden skal holde op med at være gul af gurkemeje. Og
> pas på at gurkemejen ikke kommer nogen steder, der ikke skal være gule.

Hej Lars
Tak for forkalringen - jeg har i dag spurgt i et par butikker og de
siger at frisk gurkemeje / gurkemejerod ikke er noget det kan skaffe -
ved du hvor jeg får fat i sådan noget?

Mvh
David

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 12-11-11 17:14

On 12-11-2011 16:56, David Schjelde wrote:
> Hej Lars
> Tak for forkalringen - jeg har i dag spurgt i et par butikker og de
> siger at frisk gurkemeje / gurkemejerod ikke er noget det kan skaffe -
> ved du hvor jeg får fat i sådan noget?

Jeg bor i Kbh og køber det i Asian Supermarket på Østerbrogade eller Den
Kinesiske Købmand på Nørre Voldgade.

Men de har sikkert frisk gurkemeje (og andre lækre ting som fx
galangarod) i de fleste kina/thai-købmænd, der har frisk grønt, så hvis
du ikke bor i Kbh skulle der også være chancer.

Mvh. Lars

Fra : David Schjelde

Dato : 13-11-11 10:50

Den 12/11/11 17.14, Lars Kongshøj skrev:

> [...]
> galangarod) i de fleste kina/thai-købmænd, der har frisk grønt, så hvis
> du ikke bor i Kbh skulle der også være chancer.

Ok - tak (-:

Jeg bor i Ringsted og de havde de ikke i den lokale asiatiske butik -
men det må være til at finde andre steder

Mvh
David

Fra : thl

Dato : 13-11-11 05:48

On 12 Nov., 08:34, David Schjelde <schjeldefjern...@mailme.dk> wrote:
> [...]
> kan gennemskue - er der nogen der kender et godt sted på nettet hvor man
> kan slå op hvad disse betyder? Jeg synes ikke jeg kan finde det selv

http://en.wikipedia.org/wiki/Cooking_weights_and_measures
mvh
Thorbjørn

Fra : David Schjelde