Terhi-jolle - af glasfiber eller plast?
Fra : Jan .

Dato : 10-11-11 13:20

Jeg påtænker at købe en brugt Terhi-jolle (375, 385 eller 440).
Jeg var af den overbevisning af en Terhi-jolle altid var af reparérbar
glasfiber, men konstaterer at helt nye Terhi-joller er lavet af
såkaldt ABS-plast.

1)
Nogen der ved hvornår Terhi skiftede fra glasfiber til plast?

2)
Jeg vil helst ha' glasfiber da jeg tænker dette kan "gør-det-selv-
laves". For det kan man vel ikke med ABS-plasten, eller hva?

Fra : HKN

Dato : 10-11-11 23:15

Jeg har kun kendskab til deres små slæbejoller, og de har mig bekendt altid
været i ABS plast?

Og ABS kan sagtens repareres - spørgsmålet er nok mere om du nogensinde får
brug for det? De er ret hårdføre - og jeg har aldrig set en der behøvede
reparation - men som sagt er det kun deres små slæbejoller jeg har kendskab
til.

Mvh
Henrik

Fra : Grandoldman

Dato : 11-11-11 12:40

Hvis du er meget uheldig og skal lave en rep på plast så har HF marine
i Svendborg et epoxy produkt der kan lappe den..

****************

Fra : Finn Borch

Dato : 12-11-11 01:17

On 10 Nov., 21:20, "Jan ." <jane...@gmail.com> wrote:
> [...]
> Jeg vil helst ha' glasfiber da jeg tænker dette kan "gør-det-selv-
> laves". For det kan man vel ikke med ABS-plasten, eller hva?

Det vist sikrest at spørge Terhi i Finland.

M.v.h
Finn B.A.

Fra : Jan .

Dato : 12-11-11 12:21

On 12 Nov., 09:16, Finn Borch <finnb...@gmail.com> wrote:
> Det vist sikrest at spørge Terhi i Finland.

Nå, men jeg har nu fundet en omtale af materialet, i en test af en
Terhi-jolle. Her er et _uddrag_:

ABS-plasten tåler hårde belastninger, men hvad med skader? Også her
scorer materialet point. Producenten har udviklet sit eget
reparationssæt.
Man renskærer rundt om en eventuel skade, fylder op med en tokomponent
masse, lader den hærde og sliber der efter. Til sidst sprayer man
reparationsstedet med Terhis ABS-spray i jollens farve og båden er
igen ligeså stærk som ny. Lettere og hurtigere end en reparation af en
glasfiberjolle.