Stafetten: Død
Fra : Jan Kronsell

Dato : 09-11-11 18:40

Jeg tror jeg bliver i Herlufts dystre hjørne og vælger emnet "død". Ikke
nødvendigvis levende væseners død, men død og bortgang i al almindelighed.

Finske Nightwish har længe været en af mine favoritter i den lidt hårdere
genre. Og selv om jeg også lytter til både klassisk, folk, pop og viser, vil
jeg alligevel lægge for med netop Nightwish og deres Dead to the World
http://www.youtube.com/watch?v=R4CjJDYpS4c&feature=related

Bauhaus er ikke bare navnet på en tysk kæde af byggemarkeder. Det er eller
rettere var også navnet på et engelsk rock band fra slutningen af 70'erne og
begyndelsen af 80'erne, med flere senere come backs. Her fortæller de på
deres egen triste facon om konsekvenserne af den ungarske skuespillers Bela
Ferenc Descö Blaskos død. Bela har en stjerne på Hollywood Walk of Fame
under sit mere kendte navn, Bela Lugosi. Her er lidt af teksten til Bela
Lugosi's Dead:

The bats have left the bell tower
The victims have been bled
Red velvet lines the black box
Bela Lugosi's dead

http://www.youtube.com/watch?v=OKRJfIPiJGY

Til sidst schweitziske Dead Brothers, som også har indspillet sangen om Bela
Lugosi. Jeg ved ikke, hvad der er med det band, men de gør altså noget
(godt) ved mig, med deres specielle voodoo
rytmer. Her er de med med et nummer fra deres seneste og femte album 5th
Sin-Phonie. Et nummer, hvor de for en gangs skyld ruller sig ud på tysk:
Langenthal
http://www.youtube.com/watch?v=JQ3LFCw06Wg

Go for it.

Jan

Fra : Carl Drud

Dato : 09-11-11 19:07

"Jan Kronsell" <nospam@nospam.dk> writes:

> Jeg tror jeg bliver i Herlufts dystre hjørne og vælger emnet
> "død". Ikke nødvendigvis levende væseners død, men død og bortgang i
> al almindelighed.

Son House - Death Letter
http://www.youtube.com/watch?v=QwjGytOVVQA

--
Carl

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-11 19:45

David Gogo, same title: http://www.youtube.com/watch?v=S5SRenRNstM

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-11 19:51

"Jan Kronsell" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg tror jeg bliver i Herlufts dystre hjørne og vælger emnet "død". Ikke
> nødvendigvis levende væseners død, men død og bortgang i al almindelighed.

"Another Way To Die" med Disturbed:
http://www.youtube.com/watch?v=HwELajFteTo&ob=av2e

Så lidt dobbeltkonfekt, nemlig bandet All Shall Perish, med nummerer "Wave
Slaves": http://www.youtube.com/watch?v=xJglaqH5Tno
Og dobbelt fordi det er "deathcore"

Til slut død musik, i form af Hansi :)
http://www.youtube.com/watch?v=12R8e5Z6-Yo
Dø dø dø dø!!!!!! )))

Fra : Allan Krautwald

Dato : 09-11-11 22:33

> Til slut død musik, i form af Hansi :)
> http://www.youtube.com/watch?v=12R8e5Z6-Yo
> Dø dø dø dø!!!!!! )))

)))))))

Fra : Benny Mortensen

Dato : 10-11-11 09:40

> [...]
> http://www.youtube.com/watch?v=HwELajFteTo&ob=av2e
>
> Så lidt dobbeltkonfekt, nemlig bandet All Shall Perish, med nummerer "Wave

Tja, egentligt lidt sjovt... Netop nu, hvor jeg sidder og lytter til min
nyindkøbte cd med Hansi Hinterseer... Og altså helt ærligt, den er lige så
lidt skræmmende, som da jeg hørte den på TDC.... Dejlig og harmonisk, og der
kan lyttes til den, uden at være iført skudsikker vest...

Nå men for at lægge stilen, går jeg i sik den modsatte retning... Så her er
Peter Belli... Bli' væk fra vort kvarter...

http://www.youtube.com/watch?v=Yf6OBIT-ao8

Og jeg tror jeg vil fortsætte med samme, nu bare Min Mølledam... Ja det
troede jeg da, men den var i restordre... Så i stedet, for at følge tråden
om død & ødelæggelse... Så i stedet, Stadig Peter Belli, men så med
Spritbilisten...

http://www.youtube.com/watch?v=bwFmDQDtq98

Nå ja, det var så mine bud, måske tænkt lidt anderledes...

M.V.H....Benny..

Fra : Jan Kronsell

Dato : 10-11-11 22:52

"Alex Linaa" skrev i meddelelsen

> [...]

http://www.youtube.com/watch?v=HwELajFteTo&ob=av2e

Så lidt dobbeltkonfekt, nemlig bandet All Shall Perish, med nummerer "Wave

Din dødsforagt kender ingen grænser. På trods af mangre gode forslag fra
alle sider - stafetten videre for dette fantastiske stykke dødsmusik.

Jan

Fra : P. Petersen

Dato : 10-11-11 23:12

"Jan Kronsell" skrev i meddelelsen

> [...]

Din dødsforagt kender ingen grænser. På trods af mangre gode forslag fra
alle sider - stafetten videre for dette fantastiske stykke dødsmusik.

Lol.
Her er afløseren for norsk dødsmetal.

Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-11 07:55

"Jan Kronsell" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Din dødsforagt kender ingen grænser. På trods af mangre gode forslag fra
> alle sider - stafetten videre for dette fantastiske stykke dødsmusik.

Ok, den havde jeg så ikke set komme. At vinde stafetten med Hansi er pænt
grænseoverskridende
Jeg finder et nyt emne.

/Alex

Fra : Henning Jensen

Dato : 11-11-11 08:52

On 11-11-2011 07:54, Alex Linaa wrote:

> At vinde stafetten med Hansi er pænt
> grænseoverskridende

Tillykke med den velfortjente sejr. Den var helt suveræn.
Men der var nervepirrende spænding til det sidste. Man sad og frygtede
at Åge skulle byde ind med en dobbelt.

Henning.

Fra : P. Petersen

Dato : 11-11-11 13:26

"Henning Jensen" skrev i meddelelsen

> [...]

Tillykke med den velfortjente sejr. Den var helt suveræn.
Men der var nervepirrende spænding til det sidste. Man sad og frygtede

:)))

Med venlig hilsen
Pelle

Fra : P. Petersen

Dato : 09-11-11 20:25

[...]

Hej Jan.

Fint emne. :)
Giver mig anledning til, at fyre et af mine favoritnumre gennem mange, mange
år, af.
New Riders Of The Purple Sage. Death & Destruction.
http://www.youtube.com/watch?v=lnCTuKr4CEY

Et andet gammelt favoritnummer i en helt anden genre.
Clash. Death Or Glory.
http://www.youtube.com/watch?v=MwzMuuGOsVI

Og (sjovt nok) endnu et favoritnummer og band.
Black Sabbath. Never Say Die.
http://www.youtube.com/watch?v=qq5Ejw42Yog

Dødgodt emne du har valgt.

Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-11-11 20:55

Jan Kronsell <nospam@nospam.dk> wrote:

> [...]
> rytmer. Her er de med med et nummer fra deres seneste og femte album 5th
> Sin-Phonie. Et nummer, hvor de for en gangs skyld ruller sig ud på tysk:

Bare en enkelt lille sag:

Solitude Aeturnus

<http://www.youtube.com/watch?v=3_jmcyxu3vQ>

Fra : Max

Dato : 09-11-11 21:18

Hej Jan

> Ikke nødvendigvis levende væseners død, men død og bortgang i al
> almindelighed.

Her handler det nu om levende væsners død, nærmere bestemt en
besætning fra et bombefly, en af skytterne udtrykker sine tanker
medens han styrter i døden.

Pink Floyd - The Gunner's Dream
http://www.youtube.com/watch?v=2Ay4SltKVs8&feature=related

Max

Fra : Henning Jensen

Dato : 09-11-11 23:51

On 09-11-2011 18:39, Jan Kronsell wrote:
> Jeg tror jeg bliver i Herlufts dystre hjørne og vælger emnet "død". Ikke
> nødvendigvis levende væseners død, men død og bortgang i al almindelighed.

Det kan næsten ikke betale sig at byde ind, Linaa er på forhånd vinder
med nummeret: "Dø dø dø dø!!!!!! )))".
Det nummer er dødens pølse. En sådan FockFurst skal ned med stærk
sennep, en skive brød og et par glas gravøl.

Så jeg kan roligt tillade mig at være lidt seriøs.

"Døden kommer og vil have dine øjne", et digt af Cesare Pavese her læst
af Vittorio Gassman, og med en flot disket musikledsagelse,
(Guitar/måneskinssonaten).
Fremsagt på måde så selv talestemmen fornemmes som musik:
http://www.youtube.com/watch?v=MDtaE0Cbayo

Verrà la morte e avrà i tuoi occhi-
questa morte che ci accompagna
dal mattino alla sera, insonne,
sorda, come un vecchio rimorso
o un vizio assurdo. I tuoi occhi
saranno una vana parola,
un grido taciuto, un silenzio.
Così li vedi ogni mattina
quando su te sola ti pieghi
nello specchio. O cara speranza,
quel giorno sapremo anche noi
che sei la vita e sei il nulla

Per tutti la morte ha uno sguardo.
Verrà la morte e avrà i tuoi occhi.
Sarà come smettere un vizio,
come vedere nello specchio
riemergere un viso morto,
come ascoltare un labbro chiuso.

Henning.

Fra : Martin Bak

Dato : 10-11-11 10:24

"Jan Kronsell" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg tror jeg bliver i Herlufts dystre hjørne og vælger emnet "død". Ikke
> nødvendigvis levende væseners død, men død og bortgang i al almindelighed.

Ok. Her er en lille ting fra H.C. Andersen.

Det gamle træ, Oh lad det stå, indtil det dør af ælde:
http://www.youtube.com/watch?v=cZpu1szAAIY

Jeppe Åkjær og Carl Nielsen finder vi også plads til:

Jens Vejmand: (i en ret speciel udgave)
http://www.youtube.com/watch?v=jEOQQgGE7_Y

Og dette emne kan jo ikke undvære alle tiders største danske tåreperser:

I en sal på hospitalet.
http://www.youtube.com/watch?v=ddF5OtNMv4U

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Tom L

Dato : 10-11-11 12:10

"Jan Kronsell" <nospam@nospam.dk> wrote:
> Jeg tror jeg bliver i Herlufts dystre hjørne og vælger emnet "død". Ikke
> nødvendigvis levende væseners død, men død og bortgang i al

Lidt keltisk fra min yndlingsguitarist
Mark Knopfler, "Piper to the end"
<http://www.youtube.com/watch?v=ZCAtVJSNdQE>

Mere om død i TV-2's (yndlingsband fra Danmarl) "En stil om emmet død", et
af de bedste numre fra Showtime.
<...>
Desværre ikke at finde på youtube.