zinkanode på 120s drev
Fra : Ole Lüchau

Dato : 09-11-11 08:29

Hej Gruppe
Jeg har nu, for anden sæson i træk, konstateret at zinkanoden på mit
sejldrev Volvo 120s er
gået løs når båden kommer på land. Det er en original volvo zinkanode. Er
kvaliteten på Volvo,s zinkanoder blevet dårligere
eller kan det være noget elektrisk ombord der gør udslaget. Jeg bruger meget
sjældent landstrøm
og slukker altid for strømmen når båden forlades. Er der nogen i gruppen der
har erfaringer med ovenstående,
er kommentarer meget velkomne.

Mvh
Ole

Fra : Ole Lüchau

Dato : 09-11-11 09:32

Undskyld den uskønne tekstopsætning. ved ikke hvad der er gået galt.
Skriver ikke så meget i newsgroups.
Hilsen
Ole

Fra : HH

Dato : 09-11-11 08:23

On 9 Nov., 09:31, Ole Lüchau <o...@tdcadsl.dk> wrote:
> Undskyld den uskønne tekstopsætning. ved ikke hvad der er gået galt..
> Skriver ikke så meget i newsgroups.
> Hilsen
> Ole
>
> "Ole Lüchau"  wrote in message

Jeg har også et sådant 120S-drev, og jeg har aldrig været ude for at
zinkanoden er gået løs. Jeg har tidligere brugt originale anoder, men
de sidste mange år blot Biltemas mindst lige så gode til en lavere
pris.
Jeg giver kontaktfladerne på drev og anode lidt fedt til at modvirke
korrosion - der skal jo helst være metallisk kontakt mellem anode og
drev. Ellers har jeg blot spændt skruerne "passende hårdt" ! I stedet
kunne jeg forslå noget blå Locktite - men så skal flader, skrue og
gevind være fedtfri.

Hans-Henrik>

Fra : Ole Lüchau

Dato : 09-11-11 18:16

Hej HH
> [...]
>zinkanoden er gået løs. Jeg har tidligere brugt originale anoder, men
<de sidste mange år blot Biltemas mindst lige så gode til en lavere

Måske skulle man prøve Biltemas istedet.

>Jeg giver kontaktfladerne på drev og anode lidt fedt til at modvirke
>korrosion - der skal jo helst være metallisk kontakt mellem anode og
>drev.

Ok. Dvs. at du giver lidt konsistensfedt på de flader som har kontakt til
zinken?.
Det må prøves til foråret.
Tak for svaret.
Hilsen Ole

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-11 17:01

Hej.
Du siger: "gået løs".
Mener du, at anoden sider løst, eller at den er helt væk?

Sidder den blot løst, tror jeg alene, det kan skyldes manglende tilspænding.
Er den helt væk, har du, eller en af nabobådene, et elektrisk problem.

MVH

Egon

Fra : Ole Lüchau

Dato : 09-11-11 18:03

Hej Egon

>Hej.
>Du siger: "gået løs".
>Mener du, at anoden sider løst, eller at den er helt væk?

Anoden er ikke væk sidder bare løs. Det er som om at zinken omkring
skruehovederne er delvist spist, hvilket gør at anoden bliver løs.
Jeg har selv tænkt på om anoden mangler en ankerplade.

>Sidder den blot løst, tror jeg alene, det kan skyldes manglende
>tilspænding.
>Er den helt væk, har du, eller en af nabobådene, et elektrisk problem.

Jeg Spænder så hårdt jeg kan. Har også prøvet med locktite Sidste år)
men er blevet frarådet dette pga. manglende kontakt med zinken.
Med hensyn til nabobåden, så bruger jeg sjældent landstrøm. ( regner med at
det er en forudsætning)
Hilsen Ole

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-11 19:06

Ok. Så forstår jeg.
Jeg er stødt på beskrivelser af netop det, du fortæller om.
Forklaringerne har altid gået på kvalitet, manglende, i fremstillingen.
Find et andet fabrikat, men eet med den korrekte legering til det farvand,
du sejler i.
Måske hjælper det.

Hvis man kaster sig ud i et elektrisk flueknæpperi, kan fænomenet såmænd nok
forklares teoretisk.

Ang. brug af landstrøm eller ej:
Du er ikke skånet for korrosion, blot fordi du ikke har landstrøm på.
Der vil altid findes een og anden, der har forspist sig på
stærkstrømsreglementet, og tillader sig at sejle rundt med jordede
kabler
Ligger der et sådant skib i nabolaget, kan du såmænd sagtens komme til at
deltage i de elektriske festligheder som forårsager korrosion.
Ved at være et mellemled i strømvandringen.

Og så er vi tilbage ved føromtalte teoretiske forklaring.

(vær glad for, i det mindste, at dine anoder virker. Bliver de ædt, er dine
fittings blevet skånet. Men de bør ikke blive ædt først ved befæstigelsen.)

Fra : Ole Lüchau

Dato : 09-11-11 19:20

Hej Egon
Tak for forklaringen. jeg vil prøve at finde et nyt fabrikat til
næste sæson.
Hilsen Ole

Fra : HKN

Dato : 10-11-11 00:20

Hej Egon,

Kan du ikke forklare dette for os ikke-teoretikere (ihvertfald inden for
svag/stærkstrøm). Betyder det at mit landstrømskabel ikke må være jordet?
Eller hvordan? Og har det nogen betydning når intet i båden er jordet?

-Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-11 18:05

Uha--
Det er en værre een, du her beder om.
Sagen med jordet landstrøm er ældgammel.
Og der var engang, hvor jeg kunne remse op kl. 4 om natten, på eet ben og
det hele
MEN:
Jeg ved, at jord til landstrøm er helt forbudt i min verden, ifølge den
viden jeg har om emnet.
Hvor den teoretiske forklaring desværre er rustet, er konklutionen
eviggyldig.
Og kører på strømmens evne til altid at finde den nemmeste vej tilbage til
udgangspunktet/jord.
Hvorfor man risikerer at strøm, fra en uheldig installation, finder vejen
gennem nabobåde med lige så uheldige installationer.
Mange både, de fleste?, har krybestrømme af forskellig art og årsag.
Har båden nu oven i købet fejl + jordkabel, kan fanden være løs.

Een af kilderne, du kunne opsøge er:
Nigel Calder, "Boatowners Mechanical and electrical manual."
"Der kupferwurm,"
Samt flere.

Man kan også, desværre, finde bøger der henholder sig til det danske
stærkstrømsreglement, som jo ikke helt er gyldigt for andre end landkrapper
og halvstuderede røvere, som lever i et tørt og beskyttet milieu, uden
saltvand.

Jeps - en lidt forvirret "forklaring", men det bedste jeg kan præsterer uden
at skulle læse op på sagen.

Hvilket jeg ikke har tid til, da jeg bokser rundt med at installerer en ny
maskine i min båd.
For pokker, hvor er der lidt plads i et maskinrum

Forøvrigt har jeg i den gamle installation, som jeg overtog sammen med
skibet i sin tid, fundet et par tilfælde af netop ovenfor nævnte uheldige
kabelføringer, som kunne give krybespændinger af kedelig art.

MVH

Egon

Fra : Finn Borch

Dato : 09-11-11 11:44

On 9 Nov., 18:02, Ole Lüchau <o...@tdcadsl.dk> wrote:
> [...]
> skruehovederne er delvist spist, hvilket gør at anoden bliver løs.
> Jeg har selv tænkt på om anoden mangler en ankerplade.

Egentlig er det vel logisk, at zinken først vil bortkorrodere der,
hvor den elektriske/mekaniske forbindelse til motorbenet er bedst -
nemlig ved skruerne. Jeg tilslutter mig Oles egen teori om at anoden
burde have en ankerplade, der IKKE bortkorroderer. Som på de
almindelige rektangulære anoder, der bruges ved traditionelt skruetøj
o.l. Også akselanoder kan være med indstøbte stålbøjler.
Kontaktflader skal ikke fedtes ind - tvært imod. Anoden skal jo netop
have maksimal kontakt med motorbenets metal for at beskytte det. Så
forsvinder zinken - ikke motorbenet - og korrosionen fordeles
utvivlsomt mere jævnt over anoden.

Hvorfor lokale forhold kan være skyld i en relativt kraftig korrosion,
er ofte kompliceret at komme til bunds i. Det er som regel nemmere at
beskytte sig med gode anoder.

M.v.h.
Finn B. A.

Fra : Ole Lüchau

Dato : 09-11-11 20:07

Hej Finn

> [...]
>almindelige rektangulære anoder, der bruges ved traditionelt skruetøj
>o.l. Også akselanoder kan være med indstøbte stålbøjler.

Jeg vil prøve at forhøre mig om ankerplader på anoder.
Måske kan KKE-motor i Skovshoved hjælpe.

> [...]
>have maksimal kontakt med motorbenets metal for at beskytte det. Så
>forsvinder zinken - ikke motorbenet - og korrosionen fordeles

Hmm lyder logisk.

>Hvorfor lokale forhold kan være skyld i en relativt kraftig korrosion,
>er ofte kompliceret at komme til bunds i. Det er som regel nemmere at
>beskytte sig med gode anoder.

Jeg troede at Volvo.s egne anoder burde være i orden.
Må lede efter nogle andre. Som sagt har jeg kun haft problemet i
de 2 sidste sæsoner og har ikke i den periode monteret nyt elektronik.

Hilsen Ole

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-11 18:13

Hej.
Den anode du taler om.
Det må være den runde sag, man skruer fast på 120S drevet for neden, med 4
bolte, og ikke den på propellen?
Er det tilfældet, er der jo ingen ankerplade, men alene zinklegering huller
i?

Fra : Ole Lüchau

Dato : 11-11-11 06:58

Hej Egon

> [...]
>bolte, og ikke den på propellen?
>Er det tilfældet, er der jo ingen ankerplade, men alene zinklegering huller

Ja det er den man skruer fast på selve dreve, med kun 2 skruer.
Hilsen Ole

Fra : Steen Andreasen

Dato : 10-11-11 12:46

On 9 Nov., 08:29, Ole Lüchau <o...@tdcadsl.dk> wrote:
> [...]
> sjældent landstrøm
> og slukker altid for strømmen når båden forlades. Er der nogen i gruppen der

Hej Ole

Jeg har været ude for det samme problem. Jeg er ret overbevist om at
problemet opstår når der er dårlig elektrisk forbindelse imellem
zinkanoden og motorbenet. Når der er bedre elektrisk forbindelse
igennem skruerne kommer tæringen ved skruerne, der så går løse.

Mvh Steen

Fra : Ole Lüchau

Dato : 11-11-11 07:09

Hej Steen
> [...]
>zinkanoden og motorbenet. Når der er bedre elektrisk forbindelse
>igennem skruerne kommer tæringen ved skruerne, der så går løse.

Det kunne være forklaringen.
Jeg sleb let på kontaktfladerne inden montering. Så pæne og rene ud.
Kan man forstille sig at kontaktfladerne på drevet, efterhånden er
korroderet / slidt så
meget, at der ikke er ordentlig kontakt til anoden?. I så fald vil skruerne
selvfølgelig være
den bedste forbindelse.
Hilsen Ole

Fra : Ole Lüchau

Dato : 11-11-11 07:20

Hej Steen

>Jeg har været ude for det samme problem.

Jeg glemte helt at spørge hvordan du løste problemet.

Hilsen Ole

Fra : Steen Andreasen

Dato : 11-11-11 13:43

On 11 Nov., 07:20, Ole Lüchau <o...@tdcadsl.dk> wrote:
> Hej Steen

> Jeg glemte helt at spørge hvordan du løste problemet.
>
> Hilsen Ole

Hej Ole

Jeg sleb anlægsfladerne på motorben og zinkanode rene og plane og
derved sikrede en god elektrisk forbindelse mellem fladerne. Jeg går
ud fra at det var det der løste problemet.

mvh Steen

Fra : Ole Lüchau

Dato : 12-11-11 00:54

Hej Steen

>Jeg sleb anlægsfladerne på motorben og zinkanode rene og plane og
>derved sikrede en god elektrisk forbindelse mellem fladerne. Jeg går
>ud fra at det var det der løste problemet.

Ok. Jeg sleb også inden montering.( Kun på drevet)
Anoden får også en tur med slibepapiret til foråret.
Tak for svaret

Hilsen Ole

Fra : Finn Borch

Dato : 11-11-11 15:10

On 11 Nov., 21:42, Steen Andreasen <steen.andrea...@humleby.dk> wrote:

> [...]
> derved sikrede en god elektrisk forbindelse mellem fladerne. Jeg går
> ud fra at det var det der løste problemet.

Gik en tur på havnen i dag. Halvdelen af anoderne sad løse. På ét drev
var anoden væk og drevet korroderet.

M.v.h.
Finn B.A.

Fra : Ole Lüchau

Dato : 12-11-11 02:04

Hej Steen
>Gik en tur på havnen i dag. Halvdelen af anoderne sad løse. På ét drev
>var anoden væk og drevet korroderet.

TaK for indsatsen.
Der er åbentbart flere der har samme problem.
Jeg prøver lige at checke nede i egen havn senere i dag.
Hilsen Ole

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-11-11 05:48

Hej Ole,

Årsagen til at din anode sidder løs kan have mange forskellige grunde.
Det er vigtigt at anvende den rigtige anode. Der fås anoder til hhv.
saltvand saltvand/brakvand og ferskvand.
De tre typer er fremstillet af tre forskellige metaller med det formål
at opnå optimal beskyttelse i den vandtype som man sejler i.
Dernæst er det meget vigtigt at kontaktfladerne mellem anoden og den
flade der er i elektrisk kontakt til underlaget, er så rene som muligt
ved monteringen.
Det er vigtigt at bruge "stålbørster" der er lavet af det rigtige
materiale i forhold til den overflade der skal pudses ren ( står,
rustfrit stål, messing, bronze, aluminium o.s.v.). Man må endelig ikke
bruge en stålbørste der har været anvendt på andre typer
metaloverflader.
Du skal også sikre dig at gevindet i monteringshullet er rent således
at der via den nye skrue opnås bedst mulig elektrisk kontakt.
Genanvend ikke gamle skruer; men anvend kun dem der følger med en ny
anode.
Der skal ikke påføres nogen form for glidemiddel/låsemiddel på
skruerne, det vil kun isolere og ikke lede strømmen.
Overfladen på motorbenet hvor anoden plaseres imod skal ikke have
nogen form for forhøjninger fra gamle rester af forurening, så kan du
ikke spænde korrekt til. Det drejer sig kun om den beste
kontaktovergang med mindst muligt spændingsfald. Spændingsforskellene
mellem forskellige materialer er ikke overvældende stor, så en
modatand i overgangen kan medføre at anodens virkning helt eller
delvist ophører.

På B-31 klubbens SkyDrive under fanebladet " Elektriske installationer
ombord" har jeg oplagt et par sider som det vil være godt at få
forstand af.

Se:

https://skydrive.live.com/?cid=385b351f0fa74290&sa=441755762#cid=385B351F0FA74290&id=385B351F0FA74290%21206

og rul ned til: 12volt handbook, emnet starter på side 71.

rul også ned til: Anoder, her er der også gode informationer at hente
i informationsbogen fra www.shipshop.dk

Vær opmærksom på at de er forskellige anodefabrikanters produkter ikke
alle er af bedste kvalitet og design.
Nogle fabrikanter indstøber armering af stål, som skruerne spændes på.
Dette forhindrer at anoderne løsnes, når zinken tærer.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-11-11 06:25

Bagerst i dette B-31 blad har jeg lavet en artikel hvor bl.a.
landstrøm bliver omtalt.

https://skydrive.live.com/?cid=385b351f0fa74290&sa=441755762#!/view.aspx?cid=385B351F0FA74290&resid=385B351F0FA74290%21164

Mvh/Harding