Harddisk brug
Fra : Vidal

Dato : 09-11-11 13:09

I gamle dage var det visdommen, at en harddisk holdt,
længst hvis den fik lov til at snurre i døgndrift.
Er det stadigt gældende.

Jeg har købt en ekstern HD og den er temmeligt svær at
slukke ned, der er ingen kontakt og skal vil principielt
hives ved stikket. Men hvis det er bedre at lade den
snurre vil jeg da helst undgå unødvendig slid og bare
lade den køre døgnet rundt.

Fra : emjeppesen

Dato : 09-11-11 14:04

Vidal skrev:

>I gamle dage var det visdommen, at en harddisk holdt,
>længst hvis den fik lov til at snurre i døgndrift.
>Er det stadigt gældende.

Jeg har aldrig været udsat for en smadret HD og har altid fat maskinen
slukket om natten. De 2 eksterne diske blever således også slukket
samtidig.

Hilsen emj

Fra : Henning

Dato : 09-11-11 16:03

On Wed, 09 Nov 2011 13:09:09 +0100, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

>I gamle dage var det visdommen, at en harddisk holdt,
>længst hvis den fik lov til at snurre i døgndrift.
>Er det stadigt gældende.

Hvilke "gamle dage" var det? En disk holder altid længere, hvis den
ikke er tændt, både i dag og for 10 år siden. Jo mere den kører, jo
mere slides den naturligvis. Serverdiske er bygget til at kunne køre
24/7, en almindelig desktop-disk er bygget til at holde til 8 timer om
dagen.

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-11 17:01

Hvor står der noget om det ?
Er branchen enig om ca. 8 timer ?

Fra : Vidal

Dato : 10-11-11 13:28

Den 09-11-2011 16:03, Henning skrev:

> Hvilke "gamle dage" var det?

Meget gamle dage +12 år siden.

> En disk holder altid længere, hvis den
> ikke er tændt, både i dag og for 10 år siden.

Hehe, jo, men det er svært at få data ind på den, så.

> Jo mere den kører, jo
> mere slides den naturligvis. Serverdiske er bygget til at kunne køre
> 24/7, en almindelig desktop-disk er bygget til at holde til 8 timer om
> dagen.

Som jeg husker det, var argumentationen den, at det at spinne
disken op (og ned?), var en hård belastning for mekanikken.

Fra : Ralphk

Dato : 10-11-11 14:46

>Jeg har købt en ekstern HD og den er temmeligt svær at
>slukke ned, der er ingen kontakt og skal vil principielt
>hives ved stikket

Jeg har sat en forlængerledning på min externe og monteret en alm. afbryder
midt på ledningen.
Den afbryder sidder så lige oppe på undersiden af skrivebordet, så den er
nem at tænde og slukke for når den skal bruges.
Måske en ide for dig?

Fra : Vidal

Dato : 16-11-11 10:38

Den 10-11-2011 14:46, Ralphk skrev:

> [...]
> Den afbryder sidder så lige oppe på undersiden af skrivebordet, så den er nem at
> tænde og slukke for når den skal bruges.

Jo, men bør man ikke afbryde både usb og net samtidig?

Fra : Mcwm

Dato : 16-11-11 13:06

Den 16-11-2011 10:38, Vidal skrev:
> Jo, men bør man ikke afbryde både usb og net samtidig?
Nej, men du bør bruge "sikker fjernelse" da du ellers vil risikere
uheldige bivirkninger.

Venligst
Mcwm

Fra : Kurd

Dato : 16-11-11 13:07

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Jo, men bør man ikke afbryde både usb og net samtidig?

Nej.