Angst æder toner op
Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-11-11 20:37

<http://blogs.jp.dk/levinsenlive/2011/11/04/angst-æder-toner-op/>

"Helt ærligt: Jeg tror ikke, at DR's muntre heavy-drenge i "Torsdags
tons" og "Sort søndag" på DAB-kanalen P6 Beat føler behov for at
formidle eksempelvis den nye single med Rammstein på samme måde (den
udkommer først næste fredag, så her er stedet en gammel sang, der godt
kan ligne et sindbillede på meget af den klassiske musikdebat). Her
taler vi vel at mærke om en musikform, der typisk er langt mere nørdet,
kultpræget og provokerende (samt slet og ret larmende og grim), end
megen klassisk musik har turdet være i årtier.

Ikke desto mindre – eller netop derfor? – tør man præsentere musikken
uden gnist af duknakkethed og pseudo-elitært selvhad, og selv om en del
af sangene her faktisk netop handler om verdens undergang, synes det
ikke at være noget, der tynger hverken udøverne eller formidlerne.
Tværtimod præsenteres rabalderet med en hujende ekspertise, som er
aldeles smittende (lytterønsker opfyldes via "Giro 666").

Så kunne kanalerne ikke bare en gang imellem prøve at bytte
medarbejdere? Forrige uge sluttede "Sort søndag" i øvrigt af med en glad
sang om kannibalisme.

Den var næppe tænkt som en kommentar til, hvordan det klassiske musikliv
navnlig i DR ind imellem omgås sine egne kvaliteter. Men som den tyske
forfatter Heinrich Böll skrev i anden sammenhæng, var ligheden nok
hverken tilsigtet eller tilfældig, men uundgåelig.
"

Fra : Ukendt

Dato : 08-11-11 10:53

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote in

> http://blogs.jp.dk/levinsenlive/2011/11/04/angst-æder-toner-op/>
>
> "Helt ærligt: Jeg tror ikke, at DR's muntre heavy-drenge...

klippe klippe klip

> [...]
> den tyske forfatter Heinrich Böll skrev i anden sammenhæng, var
> ligheden nok hverken tilsigtet eller tilfældig, men uundgåelig.

Tak for link. Har med fornøjelse læst hele Levinsens indlæg, og han rammer
meget godt, når det drejer sig om DR's klassisk musik formidling.

Der er jo nærmest gået "morgenfjernsyn" i det. Det må endelig ikke være for
svært!

Med hensyn til kanalomlægningen, sår har jeg måttet rykke ud til et par
ældre medborgere for at de kunne komme på DAB, så når de teknologiske
efterskælv har lagt sig i de små hjem, tror jeg såmænd, at de bliver helt
glade for deres fine nye radioer. Tænk på at de lige har været igennem det
store skift fra langbølge til FM

Levinsen er jo en skribent med kant, og en af mine forfatterbekendte
benævner ham kun som "Svinsen". Jeg er pt igang med at læse hans lille
pixibog fra Rosinante "Verdens 25 bedste klassiske plader". Der går såen
lidt kanon i titlen men absolut læseværdig.

Venligst
Lars