En lille quiz.
Fra : Henning Jensen

Dato : 07-11-11 18:55

1. Hvad er dette for en sang?
Her er en en lille midi-stump af en klassiker.
Da de store årgange fra ww2 selv fik børn, så var denne en af de sange,
de nye små voksede op med.
Denne, i dobbelt forstand børnesang, berører imidlertid et dybt
alvorligt emne.
http://youtu.be/L2DI47jcC98

2. Hvad er dette for noget musik?
En vidunderlig strygekvartet-sats. Hvad er det der spilles?
http://youtu.be/1V6qIAXQeX4

3. Hvad har denne pianist til fælles med svaret i spørgsmål 2?
Pianisten her, var meget populær og har en meget lang række
indspilninger på samvittigheden. Trods det, er hun næsten glemt for sine
kunstneriske præstationer og optrædener.
Men hun er husket af en helt anden grund, for hun har noget til fælles
med svaret i spørgsmål 2.
Her spiller hun en bid af Phyllis Tate's melodi, "Broken Doll":
http://youtu.be/Mvq60d6YJ_Q

Henning.

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-11 19:13

"Henning Jensen" <hbjweb@gmail.com> skrev i en meddelelse

> 2. Hvad er dette for noget musik?
> En vidunderlig strygekvartet-sats. Hvad er det der spilles?
> http://youtu.be/1V6qIAXQeX4

Here, there and everywhere

..

Fra : Henning Jensen

Dato : 08-11-11 09:22

On 07-11-2011 18:55, Henning Jensen wrote:

1. svar:
"Mothers Little Helper" - "The Rolling Stones"
http://www.youtube.com/watch?v=13olfeD026g
Min ældste datter er fra disse år.
Børneudsendelser i radioen dengang, var endnu kun et kvarter hver aften
- med Inge Aasted og "Godnat for de små".
Så musikken min datter lyttede til, var numre som dette. Numre som vi
andre også lyttede til.

2. svar.
Du har ret Linaa, det er The Beatles sang "Here,There And Everywhere".
http://www.youtube.com/watch?v=8THouU576WY
Mit eksemplet blev spillet af "The Oxford String Quartet" med Ofra
Harnoy på cello. Eksemplet kan jeg ikke finde på tuben, men der er andre
og lignende eksempler:
http://www.youtube.com/watch?v=NqVf5j2Pp9E&feature=related

3.svar.
Den kvindelige pianist hedder Gladys Jordan, kendt som Mrs Mills.
Det er lidt forkert at sammenligne, men gør man det alligevel, så var
hun vel dengang det engelske svar på en Fabricius-Bjerre.
Hun bliver husket, fordi hun og The Beatles delte de samme Abbey Road
Studier, i London.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mrs_Mills

The Beatles og Gladys Jordan havde en sideløbende karriere, startende
nogenlunde samtidig. I begyndelsen var Beatles "kun" de unges store
idol, hvorimod Gladys Jordan blev hele den engelske befolknings store
"star".
Det vendte sig siden, og nu er hun kun husket for denne ene ting,
fællesskabet i Abbey Road Studierne.
Her er fodgængerovergangen som Gladys Jordan også har benyttet mange gange:
http://www.abbeyroad.com/visit/

Nummeret, i mit eksempel, er fra denne LP, "Broken Doll". Det er det
sidste nummer der bliver spillet på videoen:
http://www.youtube.com/watch?v=0_NyzG-dan4

Det er den samme indspilning, jeg har på LP, men med et andet cover.

Henning.