Forgaffel - kugleleje inderring
Fra : Ukendt

Dato : 07-11-11 13:14

Hejsa i gruppen :)
Det ved og være pænt længe siden sidst, læser dog stadig med.

Men nu det sku blevet tid(råd) til og få sat Honda'en istand igen
igen.

Jeg har skilt forgaffelen ad, men har et stor problem med og få indre
ringen af bund lejet afmonteret. har taget et billede af det.
http://www.gratisimage.dk/image-4519_4EB7C879.jpg

Nogen tips til hvordan søren man afmontere denne lejeskål ?

På forhånd TAK.

Mvh.
Poul-M Olsen
CBX750F 88" ( under Renovering)
VF750 87" ( Til låns )

Fra : Armand

Dato : 07-11-11 13:26

Den 07-11-2011 13:14, Poul-Martin Olsen skrev:
> [...]
> http://www.gratisimage.dk/image-4519_4EB7C879.jpg
>
> Nogen tips til hvordan søren man afmontere denne lejeskål ?

Varme skulle kunne gøre det - i sværeste fald kombineret med køling af
kronrøret indenfra.

I praksis er det så bøvlet at jeg, som smed, har slebet den i to
halvdele v.h.a. en vinkelsliber, de seneste par gange hvor jeg har stået
i situationen!
En lille vinkelsliber fås til under en hund i Jem&Fix og holder fint til
hvad den efterfølgende får af opgaver i hjem og have (afslibning af
nittehoveder for adskillelse af kæde?), så det er ikke en nytteløs udgift!
Men sørg for at beskytte øjnene

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-11 14:16

On Mon, 07 Nov 2011 13:25:46 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

> [...]
>hvad den efterfølgende får af opgaver i hjem og have (afslibning af
>nittehoveder for adskillelse af kæde?), så det er ikke en nytteløs udgift!

Super har vinkelsliber i værkstedet, så det vil jeg prøve.
Takker for hurtig svar/hjælp ( som altid, Verdens bedste MC news grp
!!)

Fra : Armand

Dato : 07-11-11 14:29

Den 07-11-2011 14:15, Poul-Martin Olsen skrev:

> Super har vinkelsliber i værkstedet, så det vil jeg prøve.

Min procedure:
- Slib den langs omkredsen i så smalt et spor det nu lader sig gøre.
- Begynd at 'finslibe' når du nærmer dig akslen.
- På et tidspunkt bliver materialet blå af varme. Stop dér og se om ikke
ringen kan trækkes af på dét tidspunkt!
- Hvis ikke, gentag seancen på modsatte side (á 180°), hvorefter at
ringen i yderste fald vil kunne deles i to halvdele!

God arbejdslyst!

--
Armand.

Fra : Leif

Dato : 07-11-11 14:34

> [...]
> dét tidspunkt!
> - Hvis ikke, gentag seancen på modsatte side (á 180°), hvorefter at ringen i yderste fald vil

Ringen kan ikke trækkes op over modholderne igen - den skal slibes
eller skæres af - næsten ind til kronrøret og så en tynd (gl.) skruetrækker
ind imellem for at brække den i stykker- lettest med en lille hammer......

/Leif

Fra : Armand

Dato : 07-11-11 14:31

Den 07-11-2011 14:15, Poul-Martin Olsen skrev:

> ............ Takker for hurtig svar/hjælp

Hastigheden beror alene på tilfældigheder

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-11 15:27

On Mon, 07 Nov 2011 14:30:57 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>Hastigheden beror alene på tilfældigheder

hehe ja nu hvor vi ikke kan få "medvind på cykelstien" mere :)