USB MIDI
Fra : Kent Friis

Dato : 07-11-11 17:42

Hej

Mit gamle bundkort havde en gammeldags game-port, som også kunne bruges
til MIDI. Det virkede fint.

I mellemtiden har jeg så fået nyt bundkort, som hverken har seriel-porte
eller en game-port. Jeg har derfor planer om at skulle have en
USB til MIDI konverter. Men...

Som nogen nok læste i gruppen for et stykke tid siden, havde jeg
problemer med en USB til RS232 konverter, selv hvis jeg satte
hastigheden helt ned til 4800, tabte den tegn - uanset om det var
hardware flow control eller xon/xoff. Konklusionen var at USB-seriel
under Linux bare ikke er hurtigt nok (en eller anden nævnte at det
virker fint på FreeBSD).

Nu er MIDI jo også ret følsomt for hastigheden, så spørgsmålet er
hvordan det virker... Nogen der har erfaring med USB-MIDI under
Linux?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Max

Dato : 07-11-11 18:46

Hej Kent

> Nu er MIDI jo også ret følsomt for hastigheden, så spørgsmålet er
> hvordan det virker... Nogen der har erfaring med USB-MIDI under
> Linux?

Var det ikke nemmere at stikke computeren en kort med den
rigtige udgang/indgang ?

Max

Fra : Benny Amorsen

Dato : 07-11-11 21:13

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> [...]
> hardware flow control eller xon/xoff. Konklusionen var at USB-seriel
> under Linux bare ikke er hurtigt nok (en eller anden nævnte at det

Den erfaring kan jeg ikke genkende. Godt nok har jeg de sidste par år
haft en laptop med en rigtig seriel-port, men før det brugte jeg
USB-til-seriel rigtigt meget. Flere forskellige, af mere eller mindre
suspekt fabrikat. Jeg har ikke haft problemer med tabte tegn.

Lige præcis MIDI ville jeg være mere nervøs over; kommer du til at bruge
det til noget hvor Linux-maskinen skal spille med i real-time?

/Benny

Fra : Kent Friis

Dato : 07-11-11 21:45

Den Mon, 07 Nov 2011 21:13:07 +0100 skrev Benny Amorsen:

> [...]
> USB-til-seriel rigtigt meget. Flere forskellige, af mere eller mindre
> suspekt fabrikat. Jeg har ikke haft problemer med tabte tegn.

Tråden kan ses her.
http://groups.google.com/group/dk.edb.system.unix/browse_thread/thread/b3f584f9e24eb0f8/800e2d8f46535021?q=rs232+usb+group:dk.edb.system.unix+author:kent+author:friis#800e2d8f46535021

> Lige præcis MIDI ville jeg være mere nervøs over; kommer du til at bruge
> det til noget hvor Linux-maskinen skal spille med i real-time?

Det bliver nok primært soft-synths - så det må blive et ja.

Bl.a. har jeg fundet en der kan emulere en SID-chip.
http://bristol.sourceforge.net/

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 07-11-11 21:41

> [...]

> hardware flow control eller xon/xoff. Konklusionen var at USB-seriel
> under Linux bare ikke er hurtigt nok (en eller anden nævnte at det

Jeg fik 19200 baud til at virke på en 8-bit maskine uden tab overhovedet
i slutfirserne. Min konklusion er at din konklusion er forkert. Det er
et driverproblem (hvis chippen bliver konfigueret forkert).

Selv har jeg en aldrende Roland USB-dims som fungerer fint men vist ikke
har Linuxdriver.

Kan du ikke bare købe et USB-MIDI kabel der er understøttet af Linux og
så er det det?

Fra : Kent Friis

Dato : 07-11-11 21:58

Den Mon, 07 Nov 2011 21:41:22 +0100 skrev Thorbjørn Ravn Andersen, 20111107:

> Jeg fik 19200 baud til at virke på en 8-bit maskine uden tab overhovedet
> i slutfirserne. Min konklusion er at din konklusion er forkert.

Hvilken USB-konverter var det?

> Det er
> et driverproblem (hvis chippen bliver konfigueret forkert).

Der var flere der havde forsøgt med forskellige fabrikater, alle med
samme problem. Ingen af de involverede kunne fortælle at det virker.
Men som sagt var der en der kunne fortælle at det virker med FreeBSD.

> Selv har jeg en aldrende Roland USB-dims som fungerer fint men vist ikke
> har Linuxdriver.
>
> Kan du ikke bare købe et USB-MIDI kabel der er understøttet af Linux og
> så er det det?

Jeg har ikke lyst til at spilde flere penge.

Jeg har købt den pågældende USB-seriel dims. Datatab.
Jeg købte et game-port til Midi. Virkede kun i den ene retning.
Jeg købte et andet (brugt) game-port til Midi. Virkede med det gamle
bundkort.

Nu skal jeg så til det igen, og derfor vil jeg gerne høre nogen
erfaringer, så jeg ikke igen ender med noget jeg ikke kan bruge.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 07-11-11 22:00

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Der var flere der havde forsøgt med forskellige fabrikater, alle med
> samme problem. Ingen af de involverede kunne fortælle at det virker.

Tillad mig at foreslå at du bringer emnet op på
http://unix.stackexchange.com/.

Fra : Kent Friis

Dato : 08-11-11 16:59

Den Mon, 07 Nov 2011 22:00:02 +0100 skrev Thorbjørn Ravn Andersen, 20111107:

> Tillad mig at foreslå at du bringer emnet op på
> http://unix.stackexchange.com/.

En side med begynder-spørgsmål?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-11-11 18:58

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> En side med begynder-spørgsmål?

En side med spørgsmål. Du kan jo stille dit og se om der er bedre svar
end dem du har fået indtil nu.

Fra : Kent Friis

Dato : 08-11-11 19:27

Den Tue, 08 Nov 2011 18:57:42 +0100 skrev Thorbjørn Ravn Andersen, 20111108:

> En side med spørgsmål. Du kan jo stille dit og se om der er bedre svar
> end dem du har fået indtil nu.

Hvilket af spørgsmålene mener du? Det jeg fik svar på for en måned eller
to siden, eller det jeg først lige har spurgt om, og ingen har haft tid
til at svare på endnu?

Mvh
Kent
--