Stafetten: Undersåtter
Fra : Martin Bak

Dato : 05-11-11 19:39

Efter en stafet om herskere, må vi naturligvis have en om undersåtterne.

Jeg kommer kun med et enkelt bud:

John Lennon: Power To The People
http://www.youtube.com/watch?v=Wos-dDxpJlQ

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Jan Kronsell

Dato : 06-11-11 00:16

"Martin Bak" skrev i meddelelsen

Efter en stafet om herskere, må vi naturligvis have en om undersåtterne.

Jeg kommer kun med et enkelt bud:

John Lennon: Power To The People
http://www.youtube.com/watch?v=Wos-dDxpJlQ

Så vil jeg da blive i samnme boldgade - men med McCartney. Eleanor Rigby og
"all the lonely people"
http://www.youtube.com/watch?v=3Dsz4dB6DuM

Og derefter hastigt videre til Runrig hvor undersåtterne (i hvert fald de
unge af dem) går til bal i Neils lade, her i sangen An Sabhal aig Neill.
http://www.youtube.com/watch?v=5B-e63l3pDU

Jeg slutter også i Skotland, hvor dejlige Laura McGhee drømmer om at forene
alle undersåtterne til at leve i fred og harmoni i One Scotland.
http://www.youtube.com/watch?v=PCm51WFzXkY

Jan

Fra : Martin Bak

Dato : 07-11-11 22:21

"Jan Kronsell" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg slutter også i Skotland, hvor dejlige Laura McGhee drømmer om at
> forene alle undersåtterne til at leve i fred og harmoni i One Scotland.

Flot og anderledes video. Tak for at dele den. På mig virkede nummeret
stærkt, men du har jo lige haft stafetten, og Herluf postede et nummer der
fik mig til at lukke øjnene og bare lytte i næsten 10 minutter. Hør det,
hvis du endnu ikke har.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Jan Kronsell

Dato : 07-11-11 23:35

> [...]
fik mig til at lukke øjnene og bare lytte i næsten 10 minutter. Hør det,

Jeg synes også at det er et fantastisk stærkt nummer, men fint at lade
stafetten gå videre til Herluf for hans smukke bidrag.

Jan

Fra : Henning Jensen

Dato : 06-11-11 00:38

On 05-11-2011 19:38, Martin Bak wrote:
> Efter en stafet om herskere, må vi naturligvis have en om undersåtterne.

Efter de sidste år sammen med Papa Bue, udgav Liller selv en LP,
"Lillers Røde Rose", i 1979.
Til sangene til de fleste af numrene på lp'en, skrev han selv tekster og
melodier, heriblandt denne: "Alt på kridt".
På pladeomslaget i coveret, har Liller skrevet nogle få bemærkninger til
numrene. Til dette nummer er der skrevet følgende:

Alt på kridt.
Personlig har jeg haft skattevæsenet meget tæt på livet, hvilket er
meget, meget ubehageligt.
Jeg ved godt, at jeg ikke er den eneste i Danmark, som har disse
problemer at slås med.
Een ting er sikkert, vores kærlighed til hinanden, den er stadigvæk
skattefri.

"Alt på kridt":
http://www.youtube.com/watch?v=9pZTrE2JBN4

Og så et nummer med en af dem, som var god til at fortælle en vise.
Kjeld Ingrisch med "Den arbejdsløses sang":
http://youtu.be/r6ntezq1-q8

Henning.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-11-11 14:08

Martin Bak <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

> Efter en stafet om herskere, må vi naturligvis have en om undersåtterne.

Rage against the Machine - Take the Power back

<http://www.youtube.com/watch?v=rqkMsXcHQYg>

/thomas

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 06-11-11 15:21

Martin Bak skrev:

> Efter en stafet om herskere, må vi naturligvis have
> en om undersåtterne.

Så synes jeg vi skal have en sang om slaverne,
der blev solgt og sejlet over Atlanten til Amerika:

The O'Jays - Ship Ahoy (1973):
http://www.youtube.com/watch?v=9-LuNJXFGTU

--
Herluf :·)

Fra : Martin Bak

Dato : 07-11-11 22:17

> Så synes jeg vi skal have en sang om slaverne,
> der blev solgt og sejlet over Atlanten til Amerika:
>
> The O'Jays - Ship Ahoy (1973):
> http://www.youtube.com/watch?v=9-LuNJXFGTU

Det er vel undersåtter, eller undertrykte i yderste potens. Og tilmed et
nummer fra dengang man turde lade musikken tale. Der er ingen javertus, det
er meningen man skal sætte LP'en på, og nyde sin kop kaffe, sin rumcigar
eller hvad man nu er til, mens man fyldes af lyden og stemningen. Det kan
savnes nu om dage, hvor "don't bore us - get to the chorus" synes at være
det fremherskende mantra.

Du får stafetten for den, Herluf.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 08-11-11 00:21

Martin Bak skrev:

> [...]
> mens man fyldes af lyden og stemningen. Det kan savnes nu om
> dage, hvor "don't bore us - get to the chorus" synes at være

Tak! Jeg hørte nummeret første gang i slutningen af
Jacob Holdts lysbilledshow "Amerikanske Billeder",
og købte senere cd'en "Ship Ahoy". Her er et vers af
sangen på dansk:
/Skib ohøj, skib ohøj/
/Så langt øjet kan se/
/Mænd, kvinder og børneslaver/,
/som kommer til frihedens land/,
/hvor livets mønster allerede er lagt/.
/så unge og så stærke/.
/De venter blot på at blive frelste/.

Jeg prøver at finde et nyt emne.
--
Herluf :·)

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-11 16:07

> Efter en stafet om herskere, må vi naturligvis have en om undersåtterne.

Kongens undersåtter, må også omfatte soldaterne, selv lejesoldaterne.
Her er en unplugged version af "Soldier og fortune", fremført at manden der
skrev den, David Coverdale: http://www.clublasanta.dk/Default.aspx?ID=2896

/Alex

Fra : Ib

Dato : 06-11-11 19:58

"Alex Linaa" <www.linaa.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Kongens undersåtter, må også omfatte soldaterne, selv lejesoldaterne.
> Her er en unplugged version af "Soldier og fortune", fremført at manden

Club LaSanta ??

--

Ib

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-11 22:52

Ib" <Ib@røvballe-bredsten.dk> skrev i en meddelelse

> Club LaSanta ??

Ups, fik byttet om på to links. Her er den rigtige:
http://www.youtube.com/watch?v=Gyj01YnOQOE

Gad vide hvad min rejsekammerat siger til en video fra Japan, som jeg jo så
har sendt til ham

Fra : Carl Drud

Dato : 06-11-11 17:20

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> writes:

> Efter en stafet om herskere, må vi naturligvis have en om undersåtterne.

Public Enemy - Fight The Power
http://www.youtube.com/watch?v=8PaoLy7PHwk

--
Carl