fejl ved foldepropel?
Fra : Jacob Laugesen

Dato : 05-11-11 05:26

Hej. Jeg håber på lidt hjælp her. Da vi skulle sejle vores båd over
til mastekranen sejlede dden konsekvent til styrborrd. Hvorfor mon?

jeg har en ide om at det er den tobladede foldepropel der ikke har
foldet sig helt ud. Kan det give den fejl? Båden er en granada 27 med
en lille 7,5hp volvo penta motor med et s-drev. Så vi kan ikke bare
give nok gas og lade centrifugal kraften slå propellen ud.

vi har ikke sejlet sidden i sommers så der kan godt være kommet noget
begroning på skruen.

Min ide er at dykke ned og kikke på det og bevæge bladene med hånden
så de kommer til at køre fint igen.

jeg syntes at teorien om begroning lyder nogenlunde men da jeg ikke
har prøvet den her situation før vil jeg gerne lige have jeres
mening. Jeg syntes at det virkede som om det blev lidt bedere af at
give gas i frigear og så rykke den i gear. Det er nok ikke det bedste
for driv systemet men det var et forsøg værd.

Fra : Henning

Dato : 05-11-11 14:01

On Sat, 5 Nov 2011 04:25:30 -0700 (PDT), Jacob Laugesen
<sefnyr@gmail.com> wrote:

> [...]
>en lille 7,5hp volvo penta motor med et s-drev. Så vi kan ikke bare
>give nok gas og lade centrifugal kraften slå propellen ud.

Propellen drejer rundt, den vil ikke få båden til at trække til den
ene side frem for den anden, selv om den ikke er foldet ud.

Fra : Jacob Laugesen

Dato : 06-11-11 15:54

On 5 Nov., 14:01, Henning <no.m...@all.invalid> wrote:

> Propellen drejer rundt, den vil ikke få båden til at trække til den
> ene side frem for den anden, selv om den ikke er foldet ud.

Det virkede da vi kom ned på båden i dag. Jeg tror det var de 15 min
vi havde skruen til at stå og snurre efter sidste forsøg der har gjort
forskellen. Det bliver spændende at se den 14 når båden skal på land.