Sesampasta
Fra : Kurt Hansen

Dato : 04-11-11 14:15

Under Lidl's græske uge for nyligt købte jeg et glas sesampasta.
Uuuuuuuuhauha, det smager godt.

Hvad bruger grækerne det til? Hvad kan /vi/ bruge det til?

Når det slipper op, kan jeg vel selv lave det? Nogle sesamfrø og noget
olivenolie som blendes, eller?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Martin Larsen

Dato : 04-11-11 14:40

Kurt Hansen wrote:

> Under Lidl's græske uge for nyligt købte jeg et glas sesampasta.
> Uuuuuuuuhauha, det smager godt.

Ja. Det bruges i hele mellemøsten og kaldes tahina eller variationer
over dette ord. Jeg ved dog ikke hvad det kaldes i Grækenland.

> Hvad bruger grækerne det til? Hvad kan /vi/ bruge det til?

Hvad grækerne bruger det til kan jeg ikke sige, men jeg kommer meget i
deres naboland Tyrkiet, og her bruger man det bl.a. til:

- Hummus. Tahina er en uundværlig ingrediens i hummus. Der findes
opskrifter uden, men altså ... det er ikke hummus :)

Opskrift: En pose kikærter lægges i blød mindst natten over, koger et
par timer til de er helt møre, gerne sammen med et par laurbærblade.
Tages op af lagen og blendes sammen med et par store skefulde tahina,
hvidløg efter smag, citronsaft, spidskommen og salt. Juster konsistensen
med lagen.

- Yoghurt med tahina. Græsk/tyrkisk yoghurt røres op med tahina og lidt
salt. Bruges som dressing eller dip.

> Når det slipper op, kan jeg vel selv lave det? Nogle sesamfrø og noget
> olivenolie som blendes, eller?

Jeg tror ikke der er olivenolie i. Man kan jo købe sesamolie, så der er
olie nok i frøene. Men jeg tror ikke det er lige til at lave selv hvis
du ønsker et helt glat produkt. I øvrigt mener jeg at sesamfrøene er
ristede. Men google kan nok give dig et mere uddybende svar.

Fra : ;o)-max-

Dato : 04-11-11 14:52

On 04-11-2011 14:40, Martin Larsen wrote:

> [...]
> du ønsker et helt glat produkt. I øvrigt mener jeg at sesamfrøene er
> ristede. Men google kan nok give dig et mere uddybende svar.

Irriterende du har skrevet det meste af det jeg ville skrive
Jeg tror vi kan li den samme Hummus .. Tahina/Tahini dip - tilsæt
citron og vand i den rækkefølge, det gir mening når man laver det.
Suk - det er dejlig mad.

Problemet er at finde en blender der kan blende sesam frø uden at
man tilsætter olie - men helt enig der skal for gudsskyld ikke
olivenolie i - når frøene blendes nok kommer der mere end rigelig
olie ud - måske en mini blender er sagen ? Ristet eller ej man må
prøve sig frem til den smag man foretrækker,
-max-

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 05-11-11 06:26

-max- skrev bl.a.:

> [...]
> rigelig olie ud - måske en mini blender er sagen ? Ristet
> eller ej man må prøve sig frem til den smag man foretrækker,

Er det ikke bedre at komme sesamfrøene i en morter
og 'morte' dem? Det synes jeg man ser i mange
opskrifter. Tidligere har andre her fortalt at de bruger
kaffekværnen, men med morteren er rengøringen vist
hurtigere overstået.
<
http://neckredrecipes.blogspot.com/2007/05/tahini-with-mortar-n-pestle.html

--
Herluf :·)

Fra : ;o)-max-

Dato : 05-11-11 08:15

On 05-11-2011 06:25, Herluf Holdt, 3140 wrote:

> [...]
> opskrifter. Tidligere har andre her fortalt at de bruger
> kaffekværnen, men med morteren er rengøringen vist

Det ser da fornuftigt ud - men hvorfor lave så lille portion.

Den Magic Bullet der beskrives af en kommentar, ligner meget
den type blendere man finder i "ethvert" Indisk hjem:
http://www.amazon.co.uk/Hinari-MB280-Genie-Multi-Attachment-Blender/dp/B000GG4MCU/ref=sr_1_1?s=kitchen&ie=UTF8&qid=1320475099&sr=1-1

Jeg købte denne i Føtex forleden, den ville kunne lave en lille
portion i løbet af sekunder, men den gik i stykker inden jeg fik
prøvet med sesam (fik de 100 kr tilbage uden problemer):
http://www.amazon.co.uk/Martin-Wahl-Grinder-Stainless-ZX595/dp/B000HEZ98C/ref=sr_1_12?s=kitchen&ie=UTF8&qid=1320475099&sr=1-12

En Bamix eller anden stavblender også fint vil kunne lave
Sesampasta, peanutbutter og kikærter som man bruger til
at lave Falafel og en finere mel til Pakoda.
http://www.youtube.com/user/vahchef?feature=context#p/u/353/ALAk_AqaJ-Q
-max-

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 07-11-11 10:53

On Nov 5, 8:14 am, "-max-" <smileymaxph...@gmail.com> wrote:

> Jeg købte denne i Føtex forleden, den ville kunne lave en lille
> portion i løbet af sekunder, men den gik i stykker inden jeg fik
> [...]

Min gik også i stykker efter meget kort tid, og jeg kender til et
"uheld" mere i vennekredsen. Alligevel har den to gange vundet
politikens test som bedste kaffekværn, sidste gang endda i konkurrence
med dyre espresso-kværne med en koniske formaling. Fuldstændig useriøs
test.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 07-11-11 18:30

Kevin Borbye Edelvang <edelvang@gmail.com> wrote:

> [...]
> politikens test som bedste kaffekværn, sidste gang endda i konkurrence
> med dyre espresso-kværne med en koniske formaling. Fuldstændig useriøs

Jeg måtte også grine lidt over at de brokkede sig over at skulle flytte
på et plastic tandjul inde i en KitchenAid Artisan for at få kaffen så
fin som de ville have det. Det er en begynderfejl at justere
formalingsgraden efter de groveste kaffepartikler.

Fra : ;o)-max-

Dato : 09-11-11 16:43

On 07-11-2011 18:53, Kevin Borbye Edelvang wrote:

> [...]
> politikens test som bedste kaffekværn, sidste gang endda i konkurrence
> med dyre espresso-kværne med en koniske formaling. Fuldstændig useriøs

For mit vedkommende var det en klar konstruktions fejl
i anordningen mellem låg og sikkerheds tappen i maskinen,
den lille tap kunne presses ned manuelt og så kørte den
helt fint - Jeg skal ikke udtale mig om Politikens tets,
men jeg er nu ikke i tvivl om at denne kværn ville være
glimrende, hvis altså den fungerede. Og jeg havde taget
en ny hvis de havde haft flere. Jeg har ingen interesse
eller viden om kaffe - jeg sku bare ha en lille grinder
til frø og krydderier. -max-