Harddisk hastighed til NAS disk
Fra : Lars Thomsen

Dato : 04-11-11 23:19

Jeg er interesseret i at købet en NAS harddisk (Synology DS-211J), men der
følger ingen diske med og nu er jeg i tvivl om hvilken slags jeg skal købe.
Jeg har kig på følgende to harddiske:

- Western Digital 2000GB Caviar Green 64 (intern harddisk 3.5", 5400RPM,
SATA-300, buffer: 64 MB) til 1062 kr

- Seagate 2000 GB 7200.12 64MB SATA600 (Serial ATA-600) til 1645 kr

Giver det nogen mening at købe den dyre? Vinder jeg reelt noget i hastighed
på læsning/skrivning ved at vælge den dyre når det er til en NAS harddisk
som skal køre via netværk i ledning (jeg har en Linksys E4200 (Maximum
Performance Dual-Band N Router, Maximum speed up to 300 + 450 Mbps)?

Er der andet jeg bør være opmærksom på? Har bufferen stor betydning?

Lars

Fra : Max

Dato : 04-11-11 23:24

Hej Lars

> Er der andet jeg bør være opmærksom på? Har bufferen stor betydning?

Som jeg oplever den NAS, ja så er harddiskens hastighed helt uden betydning,
det går så langsomt med overførslerne at enhver disk uden problemer bør
kunne følge med.

Max

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 04-11-11 23:42

Lars Thomsen wrote:

> [...]
> en NAS harddisk som skal køre via netværk i ledning (jeg har en
> Linksys E4200 (Maximum Performance Dual-Band N Router, Maximum speed
Vil anbefale dig 5400 RPM diskene... De kan sagtens nå at levere data...

> Er der andet jeg bør være opmærksom på? Har bufferen stor betydning?

Ja, vælg en Synology med mere end 128 MB RAM f.eks. DS211 eller DS211+

Rasmus

Fra : CC

Dato : 04-11-11 23:41

Den 04-11-2011 23:19, Lars Thomsen skrev:
> [...]
> Performance Dual-Band N Router, Maximum speed up to 300 + 450 Mbps)?
>
> Er der andet jeg bør være opmærksom på? Har bufferen stor betydning?

Jeg har en Netgear ReadyNAS Duo.
I denne sidder sådan 2 stk.
http://www.proshop.dk/Harddisk/Seagate-1000-GB-harddisk-2243770.html&utm_source=edbpriser

Fra : CC

Dato : 04-11-11 23:46

Den 04-11-2011 23:41, CC skrev:

> Jeg har en Netgear ReadyNAS Duo.
> I denne sidder sådan 2 stk.
> http://www.proshop.dk/Harddisk/Seagate-1000-GB-harddisk-2243770.html&utm_source=edbpriser

Lige nu koster den 1662 kr. d. 25/10 gav jeg 448 kr. Skyldes det
oversvømmelse i Thailand?

Fra : Jesper Lund

Dato : 05-11-11 01:38

CC wrote:

> Lige nu koster den 1662 kr. d. 25/10 gav jeg 448 kr. Skyldes det
> oversvømmelse i Thailand?

Ja.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 05-11-11 01:45

Lars Thomsen wrote:

> Jeg er interesseret i at købet en NAS harddisk (Synology DS-211J), men
> der følger ingen diske med og nu er jeg i tvivl om hvilken slags jeg
> skal købe. Jeg har kig på følgende to harddiske:

Synology har en liste med "godkendte" harddiske til deres NAS'er. Start
med at checke den.

Desktop diske som WD Caviar Green kan nogle gange give problemer i RAID
setup. Western Digital har nogle dyrere server diske som er bedre egnet
til RAID.

Western Digital desktop diskene har også en meget omdiskuteret "head
parking" feature (eller "problem") som du bør læse om. Nogle Synology
brugere insisterer på de de-aktivere den automatiske parkering af læse/
skrive hovederne (er lidt tricky, men kan gøres med et DOS program som
hedder wdidle3.exe).

Du har god tid til at forberede dig.. Som andre skriver kostede de
billigste 2TB diske under 500 kr for en uge siden, men på grund af
oversvømmelserne i Thailand er priserne gået helt amok. Du skal have et
meget akut behov for harddisk plads hvis du køber nu..

--
Jesper Lund

Fra : Lars Thomsen

Dato : 05-11-11 11:31

> [...]
> oversvømmelserne i Thailand er priserne gået helt amok. Du skal have et
> meget akut behov for harddisk plads hvis du køber nu..

Jeg kan godt se at priserne er på himmelflugt og jeg venter med at købe dem.
Dog har jeg bestilt NAS-enheden og jeg har så et par gamle 200Gb + 160 Gb HD
som jeg kan starte op med.

Tak for svarene til alle.

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 05-11-11 11:36

Lars Thomsen wrote:

> Jeg kan godt se at priserne er på himmelflugt og jeg venter med at
> købe dem. Dog har jeg bestilt NAS-enheden og jeg har så et par gamle
> 200Gb + 160 Gb HD som jeg kan starte op med.

så skal du sætte diskene op sådan at data spejles dvs. du får 160 GB til
rådighed...
når du så får de rigtige diske sætter du dem i en af gangen og fortæller
NAS'en at data skal flyttes...

sig til hvis du har behov for hjælp med Synology'en...
(synes du skal returnere DS211J og købe en DS211)

Rasmus

Fra : Lars Thomsen

Dato : 05-11-11 12:20

> sig til hvis du har behov for hjælp med Synology'en...
> (synes du skal returnere DS211J og købe en DS211)

Tak. Du gør mig dog helt i tvivl om jeg har dummet mig. Jeg kan ikke se at
der er den helt store fordel ved DS211 fremfor DS211j. Er det ikke bare
sådan at processoren er en anelse hurtigere? Jeg skal primært bruge den som
familiens "fællesharddisk" og så vil jeg gerne sætte en printer til den.
Endelig vil jeg gerne have adgang til filerne via Internettet. Er det ikke
OK at starte med J-udgaven? Hvis jeg bliver glad for den vil jeg måske
overveje at opgradere en 4-diskudgave (DS411) eller en nyere udgave når en
sådan sikkert kommer med tiden. Lyder det ikke som en (god?) plan?

Hvis jeg holder mig til to-boks udgaven, burde jeg så ikke investere i den
udgave der hedder DS211+ fremfor DS211?

Lars

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 05-11-11 15:16

Lars Thomsen wrote:

> [...]
> Hvis jeg holder mig til to-boks udgaven, burde jeg så ikke investere
> i den udgave der hedder DS211+ fremfor DS211?

Start med DS211 - jeg vil mene den kan klare dit behov i mange år frem...
128 MB Ram er altså lige i underkanten hvis man rigtigt vil udnytte mange af
de ting NAS'en kan...
DS411 virker lidt overkill til en privat løsning hvis du spørger mig...

Rasmus

Fra : Lars Thomsen

Dato : 05-11-11 20:21

> Start med DS211 - jeg vil mene den kan klare dit behov i mange år frem...
> 128 MB Ram er altså lige i underkanten hvis man rigtigt vil udnytte mange
> af de ting NAS'en kan...

Jeg prøver om jeg kan få J-modellen byttet inden de sender den.

> DS411 virker lidt overkill til en privat løsning hvis du spørger mig...

Det kan også være at det er det, men med fuld backup og det faktum at jeg
gerne vil gerne have alle vores film og musik på NAS'en så ved jeg at det
fylder ret meget. Og så er jeg ikke engang begyndt at rippe mine gamle
CD'ere endnu...

Lars

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-11 01:00

> Start med DS211 - jeg vil mene den kan klare dit behov i mange år frem...
> 128 MB Ram er altså lige i underkanten hvis man rigtigt vil udnytte mange
> af de ting NAS'en kan...

Bare et tip, jeg har købt denne her
http://www.qnap.com/pro_detail_hardware.asp?p_id=178 og den har nok af
alting indtil vidre.

mvh kimila.

Fra : Lars Thomsen

Dato : 08-11-11 23:03

> Jeg prøver om jeg kan få J-modellen byttet inden de sender den.

Fik den byttet til DS211 (uden j), så nu skal der testes...

Tak for hjælpen til alle.

Lars

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 09-11-11 00:45

Lars Thomsen wrote:

> Fik den byttet til DS211 (uden j), så nu skal der testes...
>
> Tak for hjælpen til alle.

velbekomme... ;)

Rasmus