lamme kølle udebenet med fyld ?
Fra : Bo M Mogensen

Dato : 03-11-11 14:36

jeg læste her i gruppen at dette var nævnt men nu kan jeg ikke finde
indlæget - jeg synes det lyder som noget der kan smage rigtigt godt ,
tanken var der skulle ost mm. i - jeg går ud fra man giver den i ovnen
til den med stegomteret har er det ikke 60 grader ?

men er der nogen der har gode erfaringer med dette som de måske har lyst
til at dele ?
--
Mv. Bo M Mogensen

The Genius Of The Crowd
http://alturl.com/nbj6g Charles Bukowski

http://www.youtube.com/watch?v=OZMy7qG-Ukw

Fra : Cykelsmeden

Dato : 03-11-11 17:06

Den 03-11-2011 14:36, Bo M Mogensen skrev:
> [...]
> til den med stegomteret har er det ikke 60 grader ?
>
> men er der nogen der har gode erfaringer med dette som de måske har lyst
er ved at dække bord til fire:
1 lammekølle udbenet i aftes og smidt i plastpose med en sjat rødvin.
(E Kritikos fra Kreta kan sagtens bruges .-)

Masse forskellige rodfrugter skrællet, renset og skåret i stykker.
Den udbenede kølle saltet og pebret, og fyldt med hvidløg, tørrede
tomater masser [græsk] basilikum og feta, snøret og smidt ovenpå
rodfrugterne - ind i ovnen en god times tid før servering.
Ben og afpudsning kogt et par timer sammen med lidt grønsager, filtreret
og reduceret 30% og derefter bagt op til en god sovs.

Vinen er åbnet, en god italiener
gæsterne er på trapperne
velbekomme

//finn

Fra : Cykelsmeden

Dato : 03-11-11 17:07

Den 03-11-2011 17:05, Cykelsmeden skrev:
> velbekomme
>
> //finn
nb. den er ikke benet ude, - men udbenet

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 05-11-11 04:42

> [...]
> Ben og afpudsning kogt et par timer sammen med lidt grønsager, filtreret
> og reduceret 30% og derefter bagt op til en god sovs.

Tak skal du have Finn jeg kaster mig over det sener i dag :) på nær
vinen ja jeg drikker ikke alkohol , men ellers :)

Fra : Cykelsmeden

Dato : 07-11-11 10:39

Den 05-11-2011 04:42, Bo M Mogensen skrev:
> Tak skal du have Finn jeg kaster mig over det sener i dag:) på nær
> vinen ja jeg drikker ikke alkohol , men ellers:)

ka du vel bruge det til marinering!

Ikke at drikke det - respekt!
ikke at bruge det i madlavning - fanatisme !

//finn

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 07-11-11 16:23

Den 07-11-2011 10:38, Cykelsmeden skrev:

> ka du vel bruge det til marinering!
>
> Ikke at drikke det - respekt!

jeg lover dig det var et trist syn :)

> ikke at bruge det i madlavning - fanatisme !

ja måske - er der er ikke noget med alkohol fordamper ret hurtigt ved ?
grader ?

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 06-11-11 02:29

> [...]
> Ben og afpudsning kogt et par timer sammen med lidt grønsager, filtreret
> og reduceret 30% og derefter bagt op til en god sovs.

Hej Finn
Den blev go men der var godt nok krise jeg troede man kunne skære benet
så det hang sammen - men den gik ikke ...så det blev til 4 stykker - men
det gik lagde fyldet ind i midten og lagde det hele i et fad - jeg
tilføjede oliven der smagte godt de tørrede tomater blev lidt brændte
men de smagte trods alt meget godt stegning var 1 timer på 160 ½ time
på 180 og til sidst ½ time på 200 og det blev sgu ikke tørt som tilbehør
flødestuvede kartofler med hvidløg i lage - jeg brugte hvidløg i lage
til selve lammet da mine gæster skal på arbejde og jeg vurderede at det
ikke var så heldigt hvis de havde ædt 9 fed hvid løg :)

Fra : Cykelsmeden

Dato : 06-11-11 17:20

Den 06-11-2011 02:28, Bo M Mogensen skrev:
> Den blev go men der var godt nok krise jeg troede man kunne skære benet
> så det hang sammen - men den gik ikke ...så det blev til 4 stykker - men
Førhen skar jeg benet ud så køllen forblev hel og lige til at fylde. Det
gider jeg ikke mere, nu skærer jeg op på den "kødløse" side af benet og
binder sammen med snor og 2 stegenåle.

> [...]
> men de smagte trods alt meget godt stegning var 1 timer på 160 ½ time
> på 180 og til sidst ½ time på 200 og det blev sgu ikke tørt som tilbehør
oliven er helt fint. Jeg fik ikke sagt at de tørrede tomater var i olie!
- og pakkes altså ind i "slaget" så det kan ikke blive tørt

> flødestuvede kartofler med hvidløg i lage - jeg brugte hvidløg i lage
> til selve lammet da mine gæster skal på arbejde og jeg vurderede at det
> ikke var så heldigt hvis de havde ædt 9 fed hvid løg
Når hvidløg bages/ koges får de ikke den effekt du omtaler.

Iøvrigt kan bruges salvie, rosmarin eller oregano i stedet for/sammen
med basilikum

//finn

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 07-11-11 11:43

Den 06/11/11 17.19, Cykelsmeden skrev:
> Førhen skar jeg benet ud så køllen forblev hel og lige til at fylde.

Det forstår jeg godt. Er det ikke nærmest umuligt?

Mvh. Lars

Fra : Cykelsmeden

Dato : 07-11-11 14:43

Den 07-11-2011 11:42, Lars Kongshøj skrev:

> Det forstår jeg godt. Er det ikke nærmest umuligt?

Nej, jeg har gjort det ret tit. Men jeg mener, (både hukommelsen og
autonomien er blevet ringere :O ) at der var lidt mere kød på køllen
førhen??

//finn

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 07-11-11 16:25

> Det forstår jeg godt. Er det ikke nærmest umuligt?

jeg kunne godt nok heller ikke - men så kom jeg også lidt sent i gang og
gæsterne kom kl 20 så kl 1830 der skulle det hele bare gå som død og
helved ...