Slip let materiale til dej
Fra : Niels

Dato : 03-11-11 06:21

Jeg laver hvedbrød efter gryde-metoden:

http://video.nytimes.com/video/2006/11/07/dining/1194817104184/no-knead-bread.html

Det er nemt, og det bliver rigtig godt.
Det irriterer mig dog, at når jeg dumper dejen ud af fadet efter 12
timer, klæber den mod køkkenbordet i en grad, så jeg ikke kan folde
den, som bageren gør på videoen.

Findes der et materiale, som dej ikke så nemt klistrer sig fast på?

--
Niels

Fra : Preben

Dato : 03-11-11 14:17

Den 03.11.2011 kl. 13:21 skrev Niels <nboegh@gmail.com>:

> [...]
> den, som bageren gør på videoen.
>
> Findes der et materiale, som dej ikke så nemt klistrer sig fast på?

Mel, masser af mel på bordet og hænderne.

--
mvh/Preben

Fra : ;o)-max-

Dato : 03-11-11 14:50

On 03-11-2011 14:17, Preben wrote:

> Mel, masser af mel på bordet og hænderne.

Ja det er jo også det videoen meget tydeligt viser!

Og da du ikke skal ælte dejen, er der ingen problemer
med at den blir for tør, melet sidder på ydersiden og
gir bla det rustikke look, som videoen også viser.

I videoen bruges et viskestykke, jeg tror oprindeligt
bagere har brugt hørlærred til hæve processen.

Det er blevet moderne med silikone forme og måtter til
selve bagningen, men jeg er ikke overbevist, og hvis
du insisterer på at det skal bages i gryde er det ingen
hjælp.

Personligt ville jeg ikke følge opskriften i videoen,
min dej ville hæve langsomt i køleskabet og blive skrabet
direkte over i den brandvarme gryde, uden det lille folde-
nummer og den ekstra hævning på bordpladen.

En spartel, gerne en billig kina spartel er et glimrende
værktøj til at løfte dejen fra bordpladen, hvid den lige
skulle klistre hist og pist - kina spartler ruster, så
husk at tør den godt af og måske gi den lidt olie.
Olie på fingrene og bordet er heller ikke dumt, bare den
er frisk og ikke en type der gir smag.
-max-