Pesto holdbarhed
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 02-11-11 22:07

Jeg har tænkt mig at lave noget pesto
af en hel del rosmarin, jeg kan høste.

Jeg er i tvivl om holdbarheden af
hjemmelavet pesto. Købepesto er
efter min erfaring ikke særlig holdbart.

Nogen erfaringer med det hjemmelavede?

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-11 23:48

Jørgen Farum Jensen wrote:
> [...]
>
> Jeg er i tvivl om holdbarheden af
> hjemmelavet pesto. Købepesto er
> efter min erfaring ikke særlig holdbart.

2-3 uger. Med mindre ungerne er hjemme.

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-11-11 00:15

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Nogen erfaringer med det hjemmelavede?

Mindst et år. I fryseren altså. Det er den bedste måde at opbevare pesto
på i længere tid.

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-11-11 00:16

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Jeg har tænkt mig at lave noget pesto
> af en hel del rosmarin, jeg kan høste.

Jeg bruger frisk rosmarin året rundt, jeg har
en krukke i havestuen, den holder så længe
den ikke får frost.

Salvie plukker jeg også året rundt.

> Jeg er i tvivl om holdbarheden af
> hjemmelavet pesto. Købepesto er
> efter min erfaring ikke særlig holdbart.

Jeg har prøvet at lave grøn pesto af basilikum,
den bliver hurtigt kedelig om efteråret, men
den holder ikke bedre end den man kan købe
i små glas fra Svansø.

> Nogen erfaringer med det hjemmelavede?

Det eneste der holder længe er det jeg laver
af hvidløg og chili - et frisk islæt i tomatsuppe
og mange sovse.

I fryseren har jeg så en masse oregano, kørvel,
persille, purløg, basilikum, bladselleri og en hel
masse flade ærtebælge - alt sammen fra mit
fine højbed med den slags.

Dildskærme blev høstet for nogle måneder
siden - og i går høstede jeg frø fra 4 radiser
der fik lov at stå.

Kartofler, rødbeder og spinat er brugt for længe
siden, der står nogle få gulerødder tilbage - de
ryger nok i en suppe inden længe.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-11-11 00:30

Allan Vebel skrev:

> den holder ikke bedre end den man kan købe
> i små glas fra Svansø.

.... som i øvrigt heller ikke holder ret længe, når
den først er åbnet - der kommer hurtigt mug på,
selv om den står på køl.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Børge

Dato : 03-11-11 18:31

On 3 Nov., 00:16, "Allan Vebel" <s...@do.not> wrote:

> Kartofler, rødbeder og spinat er brugt for længe
> siden, der står nogle få gulerødder tilbage - de
> ryger nok i en suppe inden længe.

Jeg har ikke mulighed for den slags, jeg har 4 altankasser hvor konen
helst
vil have blomster.

Hvordan får jeg hende overtalt til at vi skal have spinat og rødbeder
til næste
år?

Kommer jeg forbi en privat bod med den slags, stopper jeg altid op,
der er
æg, kartofler, gulerødder, løg og meget andet - det koster kun det
halve af
hvad det koster i Brugsen.

Når man ikke har muglighed for at dyrke den slags selv, er det altså
en
god ide, især æg, de er som regel meget store og har 2 blommer.

--
Børge Jensen

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 07-11-11 10:55

On Nov 3, 12:30 am, "Allan Vebel" <s...@do.not> wrote:

> ... som i øvrigt heller ikke holder ret længe, når
> den først er åbnet - der kommer hurtigt mug på,
> selv om den står på køl.

Godt det samme. Den smager, som de fleste industrielle pestoer,
afskyeligt.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 07-11-11 18:30

Kevin Borbye Edelvang <edelvang@gmail.com> wrote:

> Godt det samme. Den smager, som de fleste industrielle pestoer,
> afskyeligt.

Hvad synes du om "Gusto è Arte", som fås i Irma?

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-11-11 14:39

Jørgen Farum Jensen <farumjensen@gmail.com> skrev i meddelelsen
4eb1b0f5$0$288$14726298@news.sunsite.dk:

> Jeg er i tvivl om holdbarheden af
> hjemmelavet pesto. Købepesto er
> efter min erfaring ikke særlig holdbart.
>
> Nogen erfaringer med det hjemmelavede?

Jeg laver ofte pesto, men altid af basilikum. Jeg opbevarer min pesto i
køleskab i et glas med tætsluttende låg, og den kan holde i mindst en måned,
hvis jeg husker at efterfylde med olivenolie, så pestoen altid er helt
dækket.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.