Erfaring med is maskine
Fra : ;o)-max-

Dato : 31-10-11 16:49

Købte denne: Unold 48806 Cortina. Da den havde rimelige
anmeldelser og var billigere end de andre.

Den kan lave is - hurraa! Den kan endda lave 1,5l på
godt og vel 30 minutter. Den er ikke køn at se på,
er bestemt ikke lydløs, men som min datter påpegede
efter en flaske vin: "efter lidt tid lægger man ikke
mærke støjen".

Som jeg kan se findes der to typer hjemmeismaskiner
med fryser, dem med motoren i toppen og dem som denne
med motoren i bunden - jeg tror ikke forskellen er stor,
men det er måske en smule mere handy med motoren i toppen
når man skal tømme skålen, men ikke en stor issue..

Den eneste bagdel ved maskinen er at jeg allerede har taget
på i vægt - 2 kg på 3 uger - det er en dræber - men jeg dør
med et smil.

Mange opskrifter indeholder mange æggeblommer - ind til videre
har vi lavet marengs af hviderne, men puh, nok er nok, hva faen
kan man ellers lave af hviderne - jeps jeg bruger almindelige æg
7-9-14 endnu ikke oplevet noget skidt.
-max-

Fra : Grethe Hoff

Dato : 31-10-11 18:23

"-max-" <smileymaxphoto@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> har vi lavet marengs af hviderne, men puh, nok er nok, hva faen
> kan man ellers lave af hviderne - jeps jeg bruger almindelige æg

Roligt nu -max, vil gjerne se dine fotos også....ikke ta for meget på, er
du snill ;)
--
Grethe
Deilig å være norsk i DK

Fra : ;o)-max-

Dato : 01-11-11 08:33

On 31-10-2011 18:23, Grethe Hoff wrote:

> Roligt nu -max, vil gjerne se dine fotos også....ikke ta for meget på, er
> du snill ;)

Det er vidst også ved at være tid til at komme til Indien
og vrikke med hovedet, sidde og nyde hinduernes religiøse
dans på stranden ved solnedgang og delfinerne der springer
ude i horisonten - suk - men jeg må ha ismaskinen med
-max-

Fra : Keysersoce

Dato : 31-10-11 13:13

Prøv at lave nogle is af Kondenseret mælk. Det givet et rigtigt
lækkert resultat og is der er super at kugle op til de flotteste
serveringer.

Engel

Fra : ;o)-max-

Dato : 01-11-11 08:35

On 31-10-2011 20:13, Keysersoce wrote:
> Prøv at lave nogle is af Kondenseret mælk. Det givet et rigtigt
> lækkert resultat og is der er super at kugle op til de flotteste
> serveringer.

Det er det søde stads vi bruger til ice coffie i Asien,
noget underligt noget, men det smager sku meget godt
Det skal prøves, tak for det!
-max-

Fra : Emil

Dato : 01-11-11 03:17

"-max-" <smileymaxphoto@gmail.com> wrote:

> [...]
>har vi lavet marengs af hviderne, men puh, nok er nok, hva faen
>kan man ellers lave af hviderne - jeps jeg bruger almindelige æg

Det er vel ved at være kransekagetid? Angel Food Cake? Kokoskager?
Majonæse kan laves med hele æg, så en hvide extra heri (Bamix
opskrift). jordbærsorbet, Royal icing (eller glasur med æggehvider).

Pisk hviderne og bland smeltet chokolade i. Andet smagsstof (saft) kan
også bruges. Fordel i klatter på tallerken og bag i ca 10 sek. i
microovnen.

Æggekage med extra (piskede) hvider og masser af grøntsager. Sufflé.
Lakseroulade med spinat og rejer, Forloren hare og frikadeller.

Fine boller: tilsæt æggehviderne til alm, bolledej. Så holder de sig
fugtige lidt længere end ellers. Stryg dem med æggehvider og vand, så
får de flot farve.

Klaring af suppe eller bryg.
Og der er mange andre anvendelser

m.v.h. Emil

Fra : ;o)-max-

Dato : 01-11-11 08:34

On 01-11-2011 03:16, Emil wrote:

> [...]
>
> Fine boller: tilsæt æggehviderne til alm, bolledej. Så holder de sig
> fugtige lidt længere end ellers. Stryg dem med æggehvider og vand, så

Ja der er nok at tage fat på - æggekage det blir dagens menu
og boller sku jeg alligevel lave, så prøver at tilsætte hvider.

Nu hvor jeg har opdaget stavblender mayo, laver jeg det ofte
og jeg bruger hviderne selvom de ikke er med i de fleste opskrifter
jeg er faldet over, den blir faantastisk.

Mikroovn ja det ku være jeg sku få mig sådan een, har også set
en opskrift på hjemmelavet Mozzarellaost hvor man bruger mikroovn
det er lidt cool.

Tak for inputsne - -max-

Fra : Emil

Dato : 02-11-11 05:37

"-max-" <smileymaxphoto@gmail.com> wrote:

>Nu hvor jeg har opdaget stavblender mayo, laver jeg det ofte
>og jeg bruger hviderne selvom de ikke er med i de fleste opskrifter
>jeg er faldet over, den blir faantastisk.

Ja, de gamle, legendariske kokke tog faktisk fejl.
Men de havde nok ikke en Bamix stavblender dengang.
Så deres fremgangsmåde må have været banebrydende i deres tid.

>Mikroovn ja det ku være jeg sku få mig sådan een, har også set
>en opskrift på hjemmelavet Mozzarellaost hvor man bruger mikroovn
>det er lidt cool.

Fortæl, fortæl!
Jeg er storforbruger af Mozzarellaost, og kunne godt bruge lidt
variation.

m.v.h. Emil

Fra : ;o)-max-

Dato : 02-11-11 08:43

On 02-11-2011 05:37, Emil wrote:

> Fortæl, fortæl!
> Jeg er storforbruger af Mozzarellaost, og kunne godt bruge lidt
> variation.

Der er mange videoer - denne ser rimelig ud:
http://www.youtube.com/watch?v=OpqYixcO5Tw
og denne er da sød:
http://www.youtube.com/watch?v=L3-5S3iq5nQ&NR=1
den gamle håndværker
http://www.youtube.com/watch?v=Z_48-nGlxaw
Og så er det bare hva man skal gøre med al
vallen som vidst er sundt.
-max-

Fra : Max

Dato : 02-11-11 09:41

Hej -max-

> Og så er det bare hva man skal gøre med al
> vallen som vidst er sundt.

Mange sværger til at bruge det i bagværk.

--
Mvh Max

Fra : ;o)-max-

Dato : 02-11-11 12:20

On 02-11-2011 09:40, Max wrote:
> Hej -max-

> Mange sværger til at bruge det i bagværk.

Jeps det gør jeg ind i mellem, men får mere
valle end jeg orker bage - en sundheds drik.

Denne har jeg ikke prøvet endnu, men en dag:
http://da.wikipedia.org/wiki/Norsk_brunost
-max-

Fra : Max

Dato : 02-11-11 13:20

Hej -max-

> Denne har jeg ikke prøvet endnu, men en dag:
> http://da.wikipedia.org/wiki/Norsk_brunost

Et utrolig populær ost hos nordmænd, dog ikke
en popularitet jeg deler med dem :)

Max

Fra : ;o)-max-

Dato : 02-11-11 13:38

On 02-11-2011 13:20, Max wrote:
> Hej -max-

> Et utrolig populær ost hos nordmænd, dog ikke
> en popularitet jeg deler med dem :)

Som lille havde jeg en kort periode hvor jeg
syns den var go -

Men en variation kunne være at koge den ind
med mælk til en slags kondenseret mælk og
så ku den måske ryge over i is maskinen eller
bruges som en hot fudge sovs -

Vil også lige afprøve om vallen kan bruges
til at gære grøntsager, som nogle foreslår.

Men det blir ikke i dag - rødvin og øl -
hvornår lærer jeg det.. Phew..
-max-

Fra : Max

Dato : 02-11-11 13:45

Hej -max-

> Men en variation kunne være at koge den ind
> med mælk til en slags kondenseret mælk og
> så ku den måske ryge over i is maskinen eller
> bruges som en hot fudge sovs -

En dåse Nestle kondenseret mælk, kogt i 3 timer
i vand, det skal du prøve, det er gudespise på is.

Max

Fra : ;o)-max-

Dato : 02-11-11 13:52

On 02-11-2011 13:45, Max wrote:
> Hej -max-

> En dåse Nestle kondenseret mælk, kogt i 3 timer
> i vand, det skal du prøve, det er gudespise på is.

Du tager livet af mig
-max-

Fra : Max

Dato : 02-11-11 13:55

Hej -max-

> Du tager livet af mig

I det mindste dør du i såfald som et lykkeligt menneske :)

Max

Fra : Krabsen

Dato : 01-11-11 09:08

Den 31-10-2011 16:49, -max- skrev:
> [...]
> har vi lavet marengs af hviderne, men puh, nok er nok, hva faen
> kan man ellers lave af hviderne - jeps jeg bruger almindelige æg

Hvis du i stedet for 'flødeis' prøver at lave frugtis, sorbet o.lign, så
er det rigtig godt at blande frugtmassen op med et par piskede hvider -
og en sjat A38 Cheasy

Fra : ;o)-max-

Dato : 01-11-11 09:20

On 01-11-2011 09:07, Krabsen wrote:

> Hvis du i stedet for 'flødeis' prøver at lave frugtis, sorbet o.lign, så
> er det rigtig godt at blande frugtmassen op med et par piskede hvider -
> og en sjat A38 Cheasy

Ja det lyder som en go ide - og sådan een går fint med
vores favorit, chokolade is..
-max-