/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
blæser 1234
Fra : Ukendt


Dato : 29-10-11 22:10

Min kære Alfa Romeo vil kun blæse på trin 3 og 4.
Kører ikke på 1 og 2.
Er det en modstand eller noget 'bag ved knappen' som
er moden til udskiftning eller noget tredie ?
Mener ordet shunt skal i brug....?



 
 
Martin Sørensen (29-10-2011)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 29-10-11 23:46

> Min kære Alfa Romeo vil kun blæse på trin 3 og 4.
> Kører ikke på 1 og 2.
> Er det en modstand eller noget 'bag ved knappen' som
> er moden til udskiftning eller noget tredie ?

Enten er det omskifteren eller blæsermodstanden der er synderen, typisk
er det blæsermodstanden der er brændt.

Nu kender jeg ikke Alfa specifikt, men på flere andre biler sidder den
bag handskerummet, så kig op under/bag handskerummet og se om du kan se
den. Handskerummet skal muligvis pilles ud. Den sidder formodentligt med
to skruer ind i ventilationssystemet og har en ledning tilsluttet.

Jeg havde samme problem på min civic, men i stedet for at give 600 kr
for en ny original del, så fiksede jeg den selv med nogle
effektmodstande og en hjemmelavet køleplade, som burde være mere robust
end det originale design.

--
Mvh. Martin

Ukendt (30-10-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-10-11 10:56

Ok tak, vil lade værkstedet se på sagen.

"Martin Sørensen" <demolition@laxity.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:4eac8229$0$16975$c3e8da3$fb483528@news.astraweb.com...
>> Min kære Alfa Romeo vil kun blæse på trin 3 og 4.
>> Kører ikke på 1 og 2.
>> Er det en modstand eller noget 'bag ved knappen' som
>> er moden til udskiftning eller noget tredie ?
>
> Enten er det omskifteren eller blæsermodstanden der er synderen, typisk er
> det blæsermodstanden der er brændt.
>
> Nu kender jeg ikke Alfa specifikt, men på flere andre biler sidder den bag
> handskerummet, så kig op under/bag handskerummet og se om du kan se den.
> Handskerummet skal muligvis pilles ud. Den sidder formodentligt med to
> skruer ind i ventilationssystemet og har en ledning tilsluttet.
>
> Jeg havde samme problem på min civic, men i stedet for at give 600 kr for
> en ny original del, så fiksede jeg den selv med nogle effektmodstande og
> en hjemmelavet køleplade, som burde være mere robust end det originale
> design.
>
> --
> Mvh. Martin



Armand (30-10-2011)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-10-11 14:22

Den 30-10-2011 00:45, Martin Sørensen skrev:
>> Min kære Alfa Romeo vil kun blæse på trin 3 og 4.
>> Kører ikke på 1 og 2.
>> Er det en modstand eller noget 'bag ved knappen' som
>> er moden til udskiftning eller noget tredie ?
>
> Enten er det omskifteren eller blæsermodstanden der er synderen, typisk
> er det blæsermodstanden der er brændt.
>
> Nu kender jeg ikke Alfa specifikt, men på flere andre biler sidder den
> bag handskerummet, så kig op under/bag handskerummet og se om du kan se
> den. Handskerummet skal muligvis pilles ud. Den sidder formodentligt med
> to skruer ind i ventilationssystemet og har en ledning tilsluttet.
>
> Jeg havde samme problem på min civic, men i stedet for at give 600 kr
> for en ny original del, så fiksede jeg den selv med nogle
> effektmodstande og en hjemmelavet køleplade, som burde være mere robust
> end det originale design.
>
Der går vel kun en dobbelt-ledning ned til blæseren!?
I så fald befinder de individuelle modstande sig oppe ved
styringen/knapperne, akkurat som hvis det havde været trinløs regulering
(á en shunt/potentiometer)!

--
Armand.

Ukendt (30-10-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-10-11 15:30

Lyder godt. Så er det begrænset, hvor meget
der skal skilles ad.


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:4ead4f65$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Den 30-10-2011 00:45, Martin Sørensen skrev:
>>> Min kære Alfa Romeo vil kun blæse på trin 3 og 4.
>>> Kører ikke på 1 og 2.
>>> Er det en modstand eller noget 'bag ved knappen' som
>>> er moden til udskiftning eller noget tredie ?
>>
>> Enten er det omskifteren eller blæsermodstanden der er synderen, typisk
>> er det blæsermodstanden der er brændt.
>>
>> Nu kender jeg ikke Alfa specifikt, men på flere andre biler sidder den
>> bag handskerummet, så kig op under/bag handskerummet og se om du kan se
>> den. Handskerummet skal muligvis pilles ud. Den sidder formodentligt med
>> to skruer ind i ventilationssystemet og har en ledning tilsluttet.
>>
>> Jeg havde samme problem på min civic, men i stedet for at give 600 kr
>> for en ny original del, så fiksede jeg den selv med nogle
>> effektmodstande og en hjemmelavet køleplade, som burde være mere robust
>> end det originale design.
>>
> Der går vel kun en dobbelt-ledning ned til blæseren!?
> I så fald befinder de individuelle modstande sig oppe ved
> styringen/knapperne, akkurat som hvis det havde været trinløs regulering
> (á en shunt/potentiometer)!
>
> --
> Armand.



Armand (30-10-2011)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-10-11 21:07

Den 30-10-2011 15:29, >> Eque << skrev:

>>>
>> Der går vel kun en dobbelt-ledning ned til blæseren!?
>> I så fald befinder de individuelle modstande sig oppe ved
>> styringen/knapperne, akkurat som hvis det havde været trinløs regulering
>> (á en shunt/potentiometer)!
>>
> Lyder godt. Så er det begrænset, hvor meget
> der skal skilles ad.
>
Måske - men kun måske, for jeg aner jo ikke hvordan sådan en hvid høne
(læs: italiener) er samlet!

--
Armand.

Ukendt (30-10-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-10-11 21:12

Netop derfor det er nødvendigt og klogest at konsultere
et Alfa Romeoværksted.
Men tak for jeres gæt...


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:4eadae81$0$56787$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Den 30-10-2011 15:29, >> Eque << skrev:
>
>>>>
>>> Der går vel kun en dobbelt-ledning ned til blæseren!?
>>> I så fald befinder de individuelle modstande sig oppe ved
>>> styringen/knapperne, akkurat som hvis det havde været trinløs regulering
>>> (á en shunt/potentiometer)!
>>>
>> Lyder godt. Så er det begrænset, hvor meget
>> der skal skilles ad.
>>
> Måske - men kun måske, for jeg aner jo ikke hvordan sådan en hvid høne
> (læs: italiener) er samlet!
>
> --
> Armand.



Armand (30-10-2011)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-10-11 21:16

Den 30-10-2011 21:11, >> Eque << skrev:
> Netop derfor det er nødvendigt og klogest at konsultere
> et Alfa Romeoværksted.
> Men tak for jeres gæt...
>
>
Eller find stumperne ved en ophugger - Dér kan du selv få lov til at
pille sagerne ud uder kyndig forklaring fra huggeren, hvorved du er
bedre rustet til jobbet hjemme i indkørslen!
Hvis du begynder at køre til mekanikeren hvergang Alfa'en slår en
forkert prut, bliver du hurtigt fattig :-|

--
Armand.

Ukendt (30-10-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-10-11 21:34

Gider jeg ikke rode med.
En bil skal bare køre.
Der er jo ikke tale om defekte turboer
eller andet alvorligt, blot to trin i blæseren
som ikke er med...


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:4eadb08f$0$56787$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Den 30-10-2011 21:11, >> Eque << skrev:
>> Netop derfor det er nødvendigt og klogest at konsultere
>> et Alfa Romeoværksted.
>> Men tak for jeres gæt...
>>
>>
> Eller find stumperne ved en ophugger - Dér kan du selv få lov til at pille
> sagerne ud uder kyndig forklaring fra huggeren, hvorved du er bedre rustet
> til jobbet hjemme i indkørslen!
> Hvis du begynder at køre til mekanikeren hvergang Alfa'en slår en forkert
> prut, bliver du hurtigt fattig :-|
>
> --
> Armand.



Klaus D. Mikkelsen (30-10-2011)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 30-10-11 22:16

">> Eque <<" skriver:
>
> Gider jeg ikke rode med.
> En bil skal bare køre.

Armand har stor erfaring emd Alfa'er - lyt til ham....


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Min egen hjemmeside: http://www.moppe.dk
Forum om modeltog og tog i 1:1: http://www.baneforum.dk

Per Jensen (31-10-2011)
Kommentar
Fra : Per Jensen


Dato : 31-10-11 01:50

On 30/10/11 14.21, Armand wrote:
>>
> Der går vel kun en dobbelt-ledning ned til blæseren!?
> I så fald befinder de individuelle modstande sig oppe ved
> styringen/knapperne, akkurat som hvis det havde været trinløs regulering
> (á en shunt/potentiometer)!
>

Næppe - der bliver afsat en enorm mængde varme i de modstande (derfor de
brænder af) så hvis de sad oppe bag knapperne, så ville hele lortet smelte.

Den sidder et sted i klimaanlægget, gerne under handskerummet, eller ved
fodbrønden lige over speederpedalen (dér sidder den på min bil) ind i
siden af blæserkassen, hvor luftstrømmen køler den.

// Per.

alexbo (30-10-2011)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 30-10-11 16:32


">> Eque <<" <n/a> skrev
> Min kære Alfa Romeo vil kun blæse på trin 3 og 4.
> Kører ikke på 1 og 2.
> Er det en modstand eller noget 'bag ved knappen' som
> er moden til udskiftning eller noget tredie ?
> Mener ordet shunt skal i brug....?

Navnlig Kære modellerne bruger en modstand til styring af blæseren, da sådan
en bliver varm bliver den som regel sat i en luftkanal for afkølingens
skyld, evt. bag handskerummet som foreslået.
Den sidder helt sikkert ikke bag knappen.

Man kan se på udformningen at den har ledningerne udenfor og stikker
modstandene ind til afkøling.

http://ricambi.alfisti.net/product_info.php?language=en&info=p9248_L-fterwiderstand-Alfa-145--146--155--147--156--166--GT-Coupe.html

mvh
Alex Christensen


Ukendt (30-10-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-10-11 16:50

Who cares. Vil stadig lade det aut værksted se på sagen.

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:4ead6e26$0$295$14726298@news.sunsite.dk...
>
> ">> Eque <<" <n/a> skrev
>> Min kære Alfa Romeo vil kun blæse på trin 3 og 4.
>> Kører ikke på 1 og 2.
>> Er det en modstand eller noget 'bag ved knappen' som
>> er moden til udskiftning eller noget tredie ?
>> Mener ordet shunt skal i brug....?
>
> Navnlig Kære modellerne bruger en modstand til styring af blæseren, da
> sådan
> en bliver varm bliver den som regel sat i en luftkanal for afkølingens
> skyld, evt. bag handskerummet som foreslået.
> Den sidder helt sikkert ikke bag knappen.
>
> Man kan se på udformningen at den har ledningerne udenfor og stikker
> modstandene ind til afkøling.
>
> http://ricambi.alfisti.net/product_info.php?language=en&info=p9248_L-fterwiderstand-Alfa-145--146--155--147--156--166--GT-Coupe.html
>
> mvh
> Alex Christensen



alexbo (30-10-2011)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 30-10-11 17:03

">> Eque <<" skrev

> Who cares.

Næh, du har ret.

mvh
Alex Christensen


Ukendt (30-10-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-10-11 21:58

Den 30/10/11 16.50, >> Eque << skrev:
> Who cares. Vil stadig lade det aut værksted se på sagen.

Ku' det så betale sig at belemre gruppen her med det? At en Alfa får en
fejl i ny og næ er der ingen nyhed i.


--
Mvh. Anders Sørensen
Fjern NejTakTilSpam. i e-mail adressen ved svar.
Det er ikke en fejl - det er en udokumenteret feature!
- www.reklameside.dk - Reklamer for alt muligt

Ukendt (30-10-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-10-11 22:15

Tænkte andre havde et fornuftigt bud
nu du nævner en Alfa fejler i ny og næ.
Så fejlen burde jo være ret normal eller ?
Men ja, uanset hvad, så går jeg da under
alle omstændigheder til eksperterne, det
er da helt sikkert
Det her er bare ren og skær fritid...

"Anders Sørensen" <anders@NejTakTilSpam.torp-sorensen.dk> skrev i en
meddelelse news:4eadba6a$0$294$14726298@news.sunsite.dk...
> Den 30/10/11 16.50, >> Eque << skrev:
>> Who cares. Vil stadig lade det aut værksted se på sagen.
>
> Ku' det så betale sig at belemre gruppen her med det? At en Alfa får en
> fejl i ny og næ er der ingen nyhed i.
>
>
> --
> Mvh. Anders Sørensen
> Fjern NejTakTilSpam. i e-mail adressen ved svar.
> Det er ikke en fejl - det er en udokumenteret feature!
> - www.reklameside.dk - Reklamer for alt muligt



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177416
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407862
Brugere : 218876

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste